Allergische reactie?

Auteur Topic: Allergische reactie?  (gelezen 5433 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny V

• Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
Gepost op: 1 februari 2013, 16:34:41
hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Afgelopen zomer was ik na een stranddag onderweg naar huis. Op een gegeven momment fietste ik langs een fietspad en zag ik iemand naast zijn fiets liggen met iemand die er naast stond met een blik op het gezicht "wat moet ik hier mee?". Toch even besloten om te gaan kijken. Meneer zat op handen en knieen en snakte nogal naar adem. Gevraagd of er al 112 gebeld was en de ambulance was in ieder geval al gebeld. Meneer gaf aan dat hij een dikke tong had en daarom moeite had met ademhalen. Meneer in eerste instantie op zijn zij laten liggen maar hij gaf aan dat hij op z'n rug comfortabeler lag en beter kon ademhalen. Wat begonnen met uitvragen of hij ergens allergisch voor was of misschien geprikt was door iets. Dit was niet het geval. Hij gaf aan dat hij eerder die dag al hetzelfde had in mindere mate maar dat hij toen door de EHBO bij de GGZ alweer heen was gezonden. De politie kwam op een gegeven momment ter plaatse en die bedankte mij en ben toen weer verder gegaan. De vraag waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds mee zit is: waarom zou de tong van deze man zo opgezet kunnen zijn?? Ik kon me op dat momment namelijk niks anders bedenken en sindsdien eigenlijk ook niet.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2013, 16:46:35
hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Afgelopen zomer was ik na een stranddag onderweg naar huis. Op een gegeven momment fietste ik langs een fietspad en zag ik iemand naast zijn fiets liggen met iemand die er naast stond met een blik op het gezicht "wat moet ik hier mee?". Toch even besloten om te gaan kijken. Meneer zat op handen en knieen en snakte nogal naar adem. Gevraagd of er al 112 gebeld was en de ambulance was in ieder geval al gebeld. Meneer gaf aan dat hij een dikke tong had en daarom moeite had met ademhalen. Meneer in eerste instantie op zijn zij laten liggen maar hij gaf aan dat hij op z'n rug comfortabeler lag en beter kon ademhalen. Wat begonnen met uitvragen of hij ergens allergisch voor was of misschien geprikt was door iets. Dit was niet het geval. Hij gaf aan dat hij eerder die dag al hetzelfde had in mindere mate maar dat hij toen door de EHBO bij de GGZ alweer heen was gezonden. De politie kwam op een gegeven momment ter plaatse en die bedankte mij en ben toen weer verder gegaan. De vraag waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds mee zit is: waarom zou de tong van deze man zo opgezet kunnen zijn?? Ik kon me op dat momment namelijk niks anders bedenken en sindsdien eigenlijk ook niet.

Dat is klusje voor Expert ....

Sam Wedel

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • Eibergen, Achterhoek
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2013, 17:36:36
Kan zijn dat hij is geprikt door een wesp rond die tijd.  :| Die voel je niet zo snel, als ze in je mond zitten....  :(

oma

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2013, 18:08:21
Ik gok in deze casus dat meneer medicatie gebruikt tegen hoge bloeddruk, gevalletje angio-oedeem.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2013, 18:11:59
Dit is het EHBO-deel van het forum, 024 ;)

Het kán een allergische reactie zijn, maar dat hoeft niet. Soms kan een geneesmiddelenreactie na jaren van gebruik (soms halfzijdige) zwelling van gelaat en lippen geven.
Het onderscheid maken is voor EHBO-ers niet realistisch, en niet nodig.
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2013, 16:17:29
Dit is het EHBO-deel van het forum, 024 ;)

Het kán een allergische reactie zijn, maar dat hoeft niet. Soms kan een geneesmiddelenreactie na jaren van gebruik (soms halfzijdige) zwelling van gelaat en lippen geven.
Het onderscheid maken is voor EHBO-ers niet realistisch, en niet nodig.

op het bouwdorp heeft een wesp bij een kind in de tong gestoken.
kind weer blij want ik liet ze lekker aan ijslollies sabbelen.
Kan ook met een ijsklontje, maar dan is de motivatie een stuk minder    998765

oma

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2013, 17:39:57
op het bouwdorp heeft een wesp bij een kind in de tong gestoken.
kind weer blij want ik liet ze lekker aan ijslollies sabbelen.
Kan ook met een ijsklontje, maar dan is de motivatie een stuk minder    998765

Een steek in de mond of tong komt voor bij ijslollies en zoete limonade. De beste vorm van EHBO is het kind op een ijsblokje te laten sabbelen en zo snel mogelijk naar de SEH gaan.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2013, 19:12:13
Een steek in de mond of tong komt voor bij ijslollies en zoete limonade. De beste vorm van EHBO is het kind op een ijsblokje te laten sabbelen en zo snel mogelijk naar de SEH gaan.

Ze was volgens moeder niet allergisch voor wespen en moeder bleef bij het SO

oma

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2013, 19:47:03
Ze was volgens moeder niet allergisch voor wespen en moeder bleef bij het SO

Uiteraard kan je moeders niet dwingen om met het kind naar de SEH of huisarts te gaan. Wat ik bedoel is dat je als EHBO-er niet zoveel kan doen behalve iemand er op wijzen dat dit een situatie is om het zo snel mogelijk te laten zien aan een arts, ongeacht of mama nog naar de yoga-les wil of denkt dat het kind niet allergisch is.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2013, 19:50:01
Kun je op latere leeftijd allergisch worden voor bv wespensteken, of is dit iets wat van kinds af aan al in je zit?
Ik weet bv dat ik jaren geleden een keer gestoken ben door een Wesp in mijn hand, waardoor ik in mum van tijd een hele dikke hand had, en me zelf ook behoorlijk ziek voelde.