Laatst voor de zoveelste keer een zilver/goud discussie meegemaakt op een herhalingsles, toch maar eens gaan googlen en hier gezocht wat erover bekend is (en toen een heeeeel oud, ontspoord draadje gevonden ;o). Volgens mij is het namelijk zoals hieronder geconcludeerd, Het verschil met zilverfolie is namelijk dat dat een doffe en een reflecterende kant heeft. Maar ik moet het maar eens uit de wereld helpen met een testje. Ik ben een keer half met zilver en half met goud ingepakt en dat maakte geen verschil, maar omdat alleen mijn benen waren ingepakt zijn er mensen die aan validiteit van de uitkomst twijfelen.
Ik denk er nu aan om twee bakjes kokend water in te pakken en dan een paar uur te laten staan en dan de temperatuur te meten. Volgens mij zou dat wel een betrouwbare uitslag moeten geven, of zijn er nou nog variabelen waar ik rekening mee moet houden?
Johanna, we hebben dit getest tijdens een onderkoelingsexperiment, in de buitenlucht waarbij vrijwilligers door het ijs zakken.
Een deel van de test bestond uit de volgende test.
1 iemand inpakken in Zilver kant.
1 iemand inpakken in goud kant
1 iemand inpakken in transparant zeiltje.
Er is gemeten met oorthermometer, een huidsensor, en een infrarood thermometer.
het resultaat van dit experiment was samengevat het volgende :
Geen significant verschil tussen de Zilver en goud deken, (niet meten, niet in de beleving van de testpersonen)
Er was een paar graad hogere meting met het transparante zeiltje meer deed, omdat sprake was van een licht zonnetje, en daardoor een broeikas effect ontstond.
Dit resultaat zien we ook terug in de literatuur, metname in de diverse survivalboeken, namelijk in de Mors Kochanski Super Shelter. (Ff zoeken op google en youtube)
De belangrijkste conclusie is eigenlijk pak iemand winddicht in, zodat je de windchill factor uitsluit.