Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Ik zou ook heel graag willen weten wat je doet als je niet al die dingen bij je hebt en dat je bijv alleen 2 wollen dekens en 1 isolatie deken hebt. Wat gaat er dan eerst omheen? En waarom.
Groetjes van Mariska
Het antwoord van EHBO-er is volledig en volgens het boekje, letterlijk in dit geval want die tekst kom mij ook erg bekend voor.
Maar als je slechts 2 wollendekens en 1 reddingsdeken beschikbaar hebt. Zou ik ervoor kiezen. Eerst een wollendeken diagonaal op de brancaard te leggen, dan de reddingsdeken ook diagonaal en de 2e wollendeken recht tot ter hoogte van de oksels. Als je het slachtoffer dan gaan ikpakken doe je het lichaam los van de armen in de bovenste wollen deken en sla je dan het pakket van reddingsdeken en wollen deken eromheen. Je hebt dan dus wol-folie-wol.
de binnenste wollendeken scheid dan koude ledenmaten van de romp. De redding deken beschermt tegen water en wind en reflecteerd warmtestraling terug naar het lichaam. De buitenste wollendeken, beschermt zorgt voor een dikke stilstaande luchtlaag en beschermt de kwetsbare reddingsdeken tegen scheuren tijdens transport.
Waait of regent het nu heel hard, zou je er ook voor kunnen kiezen om de folie buiten te doen, omdat de isolatie waarde van de wolledeken afneemt als deze nat is en bij windschill.
Dit is wat ik zou doen, en geen voorschrift. Heb laatst een video instructie gezien over onderkoeling, was een uitgave van de KNBR. Daarin deed men in de 1e scene, een redding op zee, eerst wol om het slachtoffer en dan folie. Hierbij werd ook verteld dat het zo moest. En in de 2e scene wordt een slachtoffer uit een sloot gered, de ambulance komt ter plaatse en zij wikkelen het slachtoffer eerst in de folie en doen er dan de gewone deken om heen... dus ook die video bracht geen duidelijkheid.