Deels ben ik het met je eens, in de studie geneeskunde wordt inderdaad weinig tot geen aandacht besteed aan alternatieve geneeswijzen. Opzich jammer, want het blijkt dat heel veel mensen er baat bij hebben. Misschien dat je mijn stukje over sprookjes hebt opgevat als het een 'belediging' richting alternatieve geneeswijzen, maar dat was zeker niet zo bedoeld. Ik doelde met name op de dingen die wij nu als waarheid ervaren, maar in de nabije toekomst verworpen kunnen worden omdat het uit onderzoek anders blijkt te zijn. Ik sta zeker open voor andere geneeswijzen.
Dat het onderbewustzijn en het welbevinden invloed heeft op het immuunsysteem is ook in de reguliere geneeskunde bekent en steeds vaker worden deze effecten ook in studies gevonden. Iemand die niet goed in zijn vel zit geneest vaak langzamer dan iemand die zeer optimistisch is. We weten nog erg weinig over de mechanismen hiervan, vandaar dat ook lang niet alle artsen dit 'geloven'. Het probleem is gewoon dat de werking van bijvoorbeeld homeopathie erg moeilijk te bewijzen is, net als dat geld voor andere geneeswijzen.
Jammer is dat er onder de alternatieve geneeswijzen ook kwakzalvers zitten, dat maakt dat veel artsen een algemene afkeer hebben van alternatieve geneeswijzen. Soms niet onterecht, zoals we gezien hebben met een bekende televisiepresentatrice.
Mooie site trouwens
.