Tsja, de salarissen is een moeilijke discussie. Ik vind ze soms ook erg hoog, maar ik moet 024 ook gelijk geven dat expertise betaald moet worden, anderen doen dit werk niet. Inderdaad gaan artsen pas laat verdienen en hebben ze vaak een enorme studieschuld.
Ik wil nog even terugpakken op dit:
Strenger toezicht op halen van wettelijke aanrijtijden, met eerder optreden door de overheid als dit niet wordt gehaald.
Wat is de reden dat je dit wilt?
Mijn visie is nl: we hebben OOIT (lang geleden) besloten dat een ambulance bij een spoedmelding binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. Echter hebben we altijd het probleem gehad dat dit niet behaald wordt. (Gelukkig slechts in een klein aantal van de ritten) Maar waarom hebben we die tijd op 15 minuten gesteld? Is iemand na 14 minuten beter te redden dan na 16 minuten?
Bij een minuut overschrijding moet de chauffeur zich al verantwoorden aan zijn werkgever. En meestal ligt de reden in het feit dat de patiënt zich in een zeer afgelegen gebied bevindt. Moeten we echt op elke uithoek een ambulance zetten?
Er zijn posten die inderdaad dit soort dekkingen regelen. Dit zijn de posten vanwaar nauwelijks gereden wordt. En als die ambulance gaat rijden is die regio weer niet helemaal afgedekt, en moeten ambulances dus doorschuiven. Dit kost enorm veel geld, en dekking kan gewoon simpelweg niet altijd 100% gegarandeerd worden.
Beetje hard maar: hebben die mensen er niet zelf voor gekozen om in een uithoek te gaan wonen? We kunnen toch niet tientallen extra ambulances neer gaan zetten voor het geval dat? Natuurlijk moeten we ons best doen maar 100% is nooit haalbaar, tenzij iedereen een flink bedrag meer gaat betalen.
Ik ben wel met je eens dat er een goed toezicht moet zijn op overschrijdingen, waarbij simpelweg gekeken moet worden of er een plausibele reden is voor de overschreiding, maar dat gebeurd nu al.