Hoe ziet de ideale zorg er volgens jou uit in Nederland

Auteur Topic: Hoe ziet de ideale zorg er volgens jou uit in Nederland  (gelezen 59556 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #230 Gepost op: 30 september 2013, 11:28:26
Citaat
Zorgverzekeraar Achmea denkt dat ziekenhuizen miljoenen euro's kunnen besparen door hun medicijnen en hulpmiddelen zoals verband gezamenlijk in te kopen. De verzekeraar is hierover in gesprek met ziekenhuisapothekers en specialisten. Dit meldt Trouw.

http://www.nationalezorggids.nl/zorgverzekering/nieuws/17845-achmea-ziet-miljoenenbesparing-in-gezamenlijke-inkoop-ziekenhuizen.html


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #231 Gepost op: 30 september 2013, 11:41:04
Algemeen beeld meldingen

Sinds de opening van het landelijke Meldpunt  Verspilling in de Zorg op 25 mei j.l. zijn veel meldingen over verspilling in de curatieve zorg binnen gekomen (ziekenhuis, apotheek, huisarts, GGZ, tandarts, enz.). Ook meldingen over de langdurige zorg (zorg thuis, zorg in instelling, persoonsgebonden budget,  enz.), en over andere partijen zoals zorgverzekeraars, uitvoeringsorganisaties en beleidsmakers. Tweederde van alle meldingen gaat over verspilling in de vorm van hoeveelheid zorg (met name onnodige zorg), over het gebruik van zorgmiddelen en de betaling van de zorg. Opvallend is het hoge percentage meldingen over de verspilling van genees- en hulpmiddelen, vooral in de curatieve zorg, maar ook in de langdurige zorg. De meest genoemde oplossing is hergebruik van ongebruikte geneesmiddelen. Zie de rapportage ( http://www.rijksoverheid.nl/regering/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/09/27/kamerbrief-over-analyse-van-meldingen-over-verspilling-in-de-zorg.html ) met tabellen en toelichting voor een totaalbeeld.

Wie meldt waarover?

De analyse van de meldingen bevestigt in grote lijnen het beeld uit de steekproef  die afgelopen juli is genomen. Ruim de helft (55%) van de melders is 46 tot 65 jaar, een derde is 18 tot 45 jaar. De man/vrouw verdeling is 39% - 61%. Ruim 40% van de melders is patiënt of cliënt, een kwart is zorgverlener, 17% noemt zich burger en 7% mantelzorger. Over de curatieve sector melden vooral patiënten of cliënten. Meldingen over de langdurige zorg komen meer van zorgverleners. Bij meldingen over verspilling van geneesmiddelen gaat het binnen de curatieve zorg voor 37% over apotheekhoudenden, voor 17% over ziekenhuiszorg  en voor 16% over huisartsenzorg. In de curatieve zorg wordt veel over onnodige zorg gemeld en in de langdurige zorg meer over management en bedrijfsvoering.

Veel voorkomende meldingen

De meldingen zijn in zes categorieën ingedeeld. Hieronder noemen we per categorie enkele veel voorkomende meldingen.

* Hoeveelheid zorg: Veel meldingen gaan over onnodige zorg, door teveel röntgenfoto's of diagnostiek bij chronische patiënten. Of opnieuw een hulpmiddel verstrekken bij de overgang van zorg. Bijvoorbeeld een nieuwe rolstoel of  hoog-laag bed omdat iemand van een thuissituatie in een tehuis komt, of naar een andere gemeente verhuist, of van zorgverzekeraar wisselt.

* Gebruik van zorgmiddelen: De meeste meldingen gaan over ongebruikte geneesmiddelen door te grote verpakkingen, te lange voorschrijfperiode of het niet volgens voorschrift gebruiken.

* Betaling van de zorg: Meldingen over dure behandelingen en hoge tarieven voor korte consulten bij specialisten. Of dat het ziekenhuis een volledige ligdag rekent voor een paar uur durende opname.

* Manier van zorgverlening: Deze meldingen gaan vooral over samenwerking en informatieoverdracht. Zoals tussen verschillende hulpverleners in de thuiszorg. Of  tussen verschillende instellingen die geen toegang hebben tot dezelfde patiëntinformatie.  

* Management en bedrijfsvoering: Veel van deze meldingen gaan over administratieve rompslomp, waardoor zorgverleners meer achter de computer zitten in plaats van aan het bed.

* Zorgsysteem: Deze meldingen gaan veelal over partijen als zorgverzekeraars of beleidsmakers. Verkeerde organisatie van het zorgsysteem wordt als oorzaak van verspilling gegeven, of men vindt het pakket te ruim of te krap of wil regelingen integreren.

Oplossingen

Niet weggooien van ongebruikte medicijnen wordt het meest genoemd. Er loopt nu een pilot op initiatief van de veldpartijen of een ongebruikt geneesmiddel opnieuw is uit te geven. Verder noemt men onder meer: kleinere verpakkingen, korter voorschrijven en meer hergebruik van hulpmiddelen. Ook wil men dat patiënten meer inzicht in de kosten krijgen. Ook noemen melders dat er meer controle moet zijn op rekeningen zowel door patiënten als verzekeraars of mogelijk een nieuwe instantie. Ook wordt gepleit voor betere gegevensuitwisseling met als doel de samenwerking tussen zorgverleners te vergemakkelijken. Tot slot wordt een andere vergoedingssystematiek gericht op kwaliteit in plaats van hoeveel heid regelmatig genoemd.

Wat gebeurt met uw melding?

De meldingen geven zicht op de mogelijkheden om verspilling tegen te gaan. Drie themaprojecten gaan de komende jaren aan de slag met de meldingen op zoek naar concrete oplossingen samen met partijen uit het zorgveld. Ze gebruiken meldingen en beoordelen aangedragen oplossingen om een actieplan te maken en worden daarbij steeds 'gevoed' met nieuwe meldingen. De themaprojecten zijn: genees- en hulpmiddelen,  langdurige zorg en curatieve zorg.

Aanpak samen met veldpartijen

In de themaprojecten zitten vertegenwoordigers van de betrokken veldpartijen. Zoals patiëntenorganisaties, mantelzorgers, artsen, apotheekhoudenden, verzorgenden, andere zorgverleners, zorgverzekeraars, werkgevers en producenten. De themaprojecten werken nu aan actieplannen. Begin volgend jaar wordt de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. Uit de meldingen blijkt dat bij de meeste meldingen meerdere partijen een rol spelen. Een effectieve aanpak van verspilling lukt daardoor alleen als iedereen verspilling oppakt vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid.

Onafhankelijke voorzitters

Het themaproject genees- en hulpmiddelen is al volop aan de slag, langdurige zorg is ook begonnen en curatieve zorg start in oktober. Er komt geen apart themaproject voor GGZ. Omdat het aantal GGZ meldingen beperkt is, neemt curatieve zorg deze meldingen mee. Per thema is er ook een stuurgroep onder leiding van een onafhankelijk voorzitter die het actieplan beoordeelt. Voorzitter van de stuurgroep genees- en hulpmiddelen is Edith Snoey, bij langdurige zorg is dit Chiel Bos en Carina Hilders bij curatieve zorg.

Samenhang met ander beleid

In de langdurige zorg gaat veel veranderen, daar houden we bij de aanpak van verspilling in de zorg rekening mee. Dat doen we op twee manieren: sommige verspillingen zijn niet afhankelijk van deze veranderingen en kunnen we direct aanpakken. Als er wel samenhang is onderzoeken we hoe we aan kunnen sluiten bij de lopende initiatieven die verspilling tegengaan. Zo sluit het themaproject curatieve zorg aan bij de recent gesloten zorgakkoorden om uitgaven te beheersen. En het themaproject genees en hulpmiddelen volgt de in september gestarte pilot over het hergebruik van dure geneesmiddelen nauwlettend.

Buitenhof oproep en fraude

Afgelopen jaar zijn er nog twee andere meldpunten geopend die de zorg betreffen: het meldpunt Fraude en minister Schippers heeft een oproep gedaan in het porgramma Buitenhof met betrekking tot alternatieve pakketmaatregelen. We werken zoveel mogelijk samen.

Bij verspilling is meestal geen sprake van opzet, in tegenstelling tot fraude, dan gaat het om opzettelijke, onrechtmatige feiten. Meldingen over fraude die bij het Melpunt Verspilling in de zorg binnen komen, gaan daarom naar het VWS fraudepunt. Als het Meldpunt Verspilling meldingen over het pakket krijgt, gaan ze naar het meldpunt van de Buitenhof oproep.

Nieuwe meldingen

Het Meldpunt blijft de komende jaren open en steeds meldingen verwerken. Aandacht voor verspilling blijft continu nodig, zowel bij professionals als gebruikers in de zorg. Kaart het aan, praat erover of vul het meldingenformulier in. Want verspilling tast de betaalbaarheid van onze zorg aan. Niemand kan tegen het aanpakken van verspilling in de zorg zijn. Door zorgvuldig met zorgmiddelen om te gaan, blijft de zorg betaalbaar en houdt iedereen toegang tot goede zorg. Dus blijf verspilling en mogelijke oplossingen melden! Alle melders bijven anoniem en kunnen op de hoogte blijven met deze nieuwsbrief.

Meer informatie?

Het Landelijk Meldpunt Verspilling in de zorg is te vinden op www.verspillingindezorg.nl

Meer informatie staat op de site rijksoverheid.nl bij het dossier verspilling in de zorg . http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verspilling-in-de-zorg/aanpak-verspilling-in-de-zorg


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #232 Gepost op: 30 september 2013, 11:45:50
Citaat
Bij tientallen ziekenhuizen moeten patiënten veel te lang wachten op een eerste bezoek aan een medisch specialist. Bij sommige afdelingen is de wachttijd inmiddels opgelopen tot meer dan twintig weken.

Het gaat vooral om specialisaties waar veel ouderen gebruik van maken. Dat blijkt uit een inventarisatie door de NOS op basis van cijfers van het RIVM.

Recordhouders
Het gaat om de specialismen anesthesiologie (pijnbestrijding), oogheelkunde, reumatologie en revalidatiegeneeskunde. Dit zijn allemaal afdelingen waar vergrijzingsaandoeningen een rol spelen.

De recordhouders zijn op dit moment:

- Pijnbestrijding: Flevoziekenhuis Almere, 26 weken.

- Reumatologie: Laurentiusziekenhuis Roermond, 23 weken.

- Revalidatiegeneeskunde: Medisch Centrum Alkmaar en Sint Annaziekenhuis Geldrop, 20 weken.

De norm is een wachttijd van vier weken.

http://nos.nl/artikel/556741-wachtlijsten-vooral-voor-ouderen.html


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #233 Gepost op: 1 oktober 2013, 09:37:28
Citaat
Mensen worden ouder, hebben meerdere aandoeningen tegelijkertijd, wonen langer thuis en komen zieker in het ziekenhuis. Volgens het visierapport van de KNMG “Sterke medische zorg voor kwetsbare ouderen” (2010) gaan ongeveer 1 op de 3 ouderen er door een ziekenhuisopname op achteruit.

Tijd voor seniorenorganisaties om de ziekenhuizen seniorvriendelijk te maken. Ouderen raken letterlijk en figuurlijk de weg kwijt in het ziekenhuis, er is sprake van ondervoeding, er is risico op delier, medicatiefouten en infecties komen vaker voor bij ouderen en er is sprake van een gebrekkige overgang van het ziekenhuis naar de thuissituatie.
 
De diagnose en behandeling van ouderen vragen om een andere aanpak. Ziekenhuizen zijn nog te veel gefocust op herstel van de aandoening in plaats van een meer generalistische kijk op functiebehoud en kwaliteit van leven. Ook de IGZ heeft de aandacht gevestigd op de zorg voor kwetsbare ouderen en gaat het toezicht op de zorg voor kwetsbare ouderen aanscherpen.

Op dinsdag 1 oktober om 10.30 uur worden alle ziekenhuizen, die het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis 2013 mogen gaan dragen, onthuld.
 
Vanaf dat moment kunt u zelf via de onderstaande keuzewijzer alle ziekenhuizen (met én zonder keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis) bij u in de buurt raadplegen en vergelijken.

http://seniorvriendelijkziekenhuis.nl/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #234 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:08:54
Keurmerk is bittere noodzaak

Eén op de drie mensen van 70 jaar en ouder verlaat het ziekenhuis slechter dan ze er ingekomen zijn. En dat heeft niet te maken met de aandoening waar voor ze opgenomen worden. Eén op de drie 65‐plussers die acuut in het ziekenhuis belanden, sterft binnen drie maanden. (bron: visierapport artsenorganisatie KNMG)

Citaat van: 024 link=msg=1205918 date=1380613048
http://seniorvriendelijkziekenhuis.nl/

Aangezien ik nergens een lijstje kan vinden met ziekenhuizen met het seniorvriendelijke kenmerk heb ik een poging ondernomen om zelf een lijstje te maken van alle Nederlandse ziekenhuizen met het keurmerk.

Seniorvriendelijke Ziekenhuizen

- Academisch Ziekenhuis Maastricht
- AMC Amsterdam
- Antonius Ziekenhuis Sneek
- ASZ, loc. Dordwijk, Dordrecht
- Beatrixziekenhuis Gorinchem
- Bronovo Den Haag
- Deventer Ziekenhuis
- Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis Nijmegen
- Diaconessenhuis Leiden
- Diakonessenhuis, loc. Utrecht
- Diakonessenhuis, loc. Zeist
- Elkerliek Ziekenhuis, loc. Helmond
- Groene Hart Ziekenhuis, loc. Bleuland, Gouda
- Havenziekenhuis Rotterdam
- Kennemer Gasthuis, loc. Zuid Haarlem
- Laurentius Ziekenhuis Roermond
- Lievensberg ziekenhuis Bergen op Zoom
- LUMC Leiden
- Martini Ziekenhuis Groningen
- Meander MC, loc. Baarn
- Meander MC, loc. Elisabeth, Amersfoort
- Meander MC, loc. Lichtenberg, Amersfoort
- Medisch Centrum Alkmaar
- Medisch Centrum Leeuwarden
- Nij Smellinghe Drachten
- Orbis Medisch Centrum Sittard-Geleen
- Reinier de Graaf Groep, loc. Delft
- Rijnlandziekenhuis Leiderdorp
- Rijnstate Arnhem
- Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk
- Sint Jansdal Harderwijk
- Sint Jans Gasthuis Weert
- Slotervaartziekenhuis Amsterdam
- Spaarne Ziekenhuis Hoofddorp
- Tjongerschans Heerenveen
- TweeSteden Ziekenhuis, loc. Tilburg
- UMC Groningen
- UMC St. Radboud
- VieCuri Medisch Centrum, loc. Venlo
- VieCuri Medisch Centrum, loc. Venray
- Vlietland Ziekenhuis Schiedam
- Ziekenhuis Groep Twente Almelo
- Ziekenhuis Groep Twente Hengelo
- ZorgSaam Ziekenhuis, loc. Terneuzen
- Zuwe Hofpoort Ziekenhuis Woerden


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #235 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:21:57
Citaat
Aan 45 ziekenhuizen is het keurmerk ‘seniorvriendelijk ziekenhuis’ toegekend. Dat blijkt uit de keuzewijzer op seniorvriendelijkziekenhuis.nl. Patiënten kunnen op deze website kijken hoe ziekenhuizen – ook die zonder keurmerk – scoren op een aantal kwaliteitscriteria.

Volgens projectleider Marjolein de Booys ligt de lat dit jaar nog niet zo hoog, maar zal die in de toekomst zeker hoger komen te liggen, omdat ziekenhuizen dan meer tijd hebben gehad om verbeteringen aan te brengen.

http://medischcontact.artsennet.nl/actueel/nieuwsbericht/137246/45-ziekenhuizen-seniorvriendelijk.htm

Als het inderdaad om (maar) 45 ziekenhuizen gaat die voldoen aan alle kwaliteitscriteria dan is het lijstje in mijn eerdere bericht correct.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #236 Gepost op: 1 oktober 2013, 14:10:26
Citaat
UMC St Radboud heet voortaan Radboudumc, voluit: Radboud universitair medisch centrum. De nieuwe naam past volgens het ziekenhuis bij de nieuwe strategie van de organisatie, waarbij ook een nieuwe huisstijl is ingevoerd.

De nieuwe naam is frisser, transparanter, vernieuwender en eigentijdser, licht woordvoerder Mariska Boshoven van Radboudumc toe. ‘Er was niets mis met de oude naam, maar het is goed om jezelf eens in een nieuw jasje te steken.

http://medischcontact.artsennet.nl/actueel/nieuwsbericht/137281/umc-st-radboud-wordt-radboudumc.htm

Een reactie van huisarts Bruijn waar ik mij graag bij aansluit.

Citaat
"Zomaar een vraagje: Hoeveel zorggeld wordt weggesmeten aan deze nieuwe huisstijl, dit frisse, nieuwe jasje, het eigentijdser maken van het imago, het vernieuwender lijken?

Hoeveel, waarde bestuurders?

Hoeveel mensen worden hiermee beter gemaakt? Hoeveel extra verpleegkundigen brengt dit aan de bedden?

Hoeveel, lieve bureauzitters?

Hoeveel mensen heeft dit beziggehouden, die nuttiger dingen hadden kunnen doen? Hoeveel externe adviseurs en ontwerpers?

Hoeveel?

Hoevel besparing ligt er thans voor de hand in het UMC St Radboud? Hoeveel geld hebben ze daar blijkbaar over?

"
Bart Bruijn, Huisarts, STREEFKERK - 01-10-2013 13:58


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #237 Gepost op: 1 oktober 2013, 16:22:36
Citaat van: 024 link=msg=1205531 date=1380534350
http://nos.nl/artikel/556741-wachtlijsten-vooral-voor-ouderen.html

1 oktober 2013, mondelinge vragen - Patiënten moeten soms veel te lang wachten op behandelingen in ziekenhuizen. Minister Schippers (Volksgezondheid) moet actie ondernemen, vindt Dijkstra (D66).

Bij tientallen ziekenhuizen is sprake van veel te lange wachttijden voor specialistische ingrepen. Het gaat hierbij voornamelijk om zorg voor ouderen, bijvoorbeeld pijnbestrijding en oogheelkunde. De minister moet hier echt iets aan doen, vindt Dijkstra. Minister Schippers erkent het probleem, maar wijst op de alternatieven. Vaak kunnen patiënten in de buurt bij een zelfstandig behandelcentrum terecht. Het aanbod aan specialisten in Nederland schiet niet tekort, maar een aantal ziekenhuizen heeft de zaken niet op orde, zegt Schippers. Wel is er sprake van verbetering: de gemiddelde wachttijden voor reumatologie en revalidatie zijn gedaald tot net boven de norm.

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/kamer_in_het_kort/d66_dring_wachttijden_ziekenhuizen_terug.jsp


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #238 Gepost op: 5 december 2013, 02:47:53
Ik ben van mening dat de farmaceuten en verzekeraars een groot aandeel hebben dat het de verkeerde kant op gaat in de zorg. Tijd terug was er een onderzoek van
independer dat als de zorg volledig genationaliseerd van ziekenhuizen, artsen en de industrie het voor de burger 75% goedkoper word op termijn. Het artikel is helaas zoek maar deze punten werden aangehaald.

- Als de overheid de medicijnen industrie nationaliseert en dus tegen kostprijs verkoopt.
- Tevens moet de zorg premie via de belastingdienst geint worden als een vaste percentage van het inkomen zeg 4% van je jaar inkomen.
- De artsen opleiding moet gratis worden en artsen mogen niet meer verdienen dan het Balkenende norm.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #239 Gepost op: 12 december 2013, 15:52:34
Citaat van: MisterQ link=msg=1225758 date=1386208073
Ik ben van mening dat de farmaceuten en verzekeraars een groot aandeel hebben dat het de verkeerde kant op gaat in de zorg.

Misschien een goed voorbeeld van de compulsieve drang naar winstmaximalisatie bij (een deel van) de farmaceutische industrie:

Twee Nederlandse dochterbedrijven van het Amerikaanse farmaceutische concern Johnson & Johnson en de Zwitserse farmaceut Novartis zijn beboet vanwege verboden afspraken. Volgens de vice-president van de Europese Commissie Joaquín Almunia betaalde Johnson & Johnson maandelijks aan Novartis een bedrag om een pleister met het middel fentanyl van de markt te houden. Almunia noemt de werkwijze van de farmaceuten "schokkend".

Novartis had een goedkoper alternatief, wat na het verlopen van het patent op de markt zou worden gebracht. Dat heeft Johnson & Johnson tegengehouden door de betaling.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten