Wat is de reden dat je dit wilt?
Korte versie:
In mijn ogen is de staat/overheid verantwoordelijk voor waarborgen van toegang tot adequate zorg voor iedereen. De ambulance zorg is daar een onderdeel van. In samenspraak tussen politiek en betrokken instanties is een rekenkundige norm opgesteld, die ook politiek is "goedgekeurd":
- 97% van de bevolking bereikbaar binnen 12 minuten
- in 95% van de spoedeisende aanvragen een ambulance beschikbaar.
Hiervan afgeleid heeft de Ambulance sector zelf een norm gesteld van "95% binnen 15 minuten" . We kunnen er over discussiëren of die rekenkundige norm moet veranderen en hoe. Dat laat ik even in het midden.
Maar ik wil gewoon dat de overheid haar controlerende taak uitvoert namens haar burgers, en ook maatregelen neemt tegen de uitvoerende instanties (al dan niet particulier).
Bij een minuut overschrijding moet de chauffeur zich al verantwoorden aan zijn werkgever.
.....knip.......
Ik ben wel met je eens dat er een goed toezicht moet zijn op overschrijdingen, waarbij simpelweg gekeken moet worden of er een plausibele reden is voor de overschreiding, maar dat gebeurd nu al.
Maar bij wie verantwoord de werkgever zich? En de opdrachtgever die de werkgever inhuurt? Dat is waar het misgaat. Dat toezicht is er, in mijn ogen, niet of is in ieder geval niet adequaat. Dat gaat door tot aan de politiek, waar men zich drukker maakt over het stiptheidspercentage van de NS, dan die van de ambulancezorg...
Zeker een aantal provinciale staten en overheden hebben hier steken laten vallen. Gelukkig zijn/worden er nu stappen ondernomen om de verantwoordelijkheden voor/van de ambulancezorg ook wettelijk beter te verankeren.
Beetje hard maar: hebben die mensen er niet zelf voor gekozen om in een uithoek te gaan wonen?
Nee, de meeste mensen kiezen er niet zelf voor, maar zijn er gewoon geboren.
En ook hier geldt voor mij het principe dat de staat/overheid verantwoordelijk is voor het waarborgen van toegang tot adequate zorg voor iedereen. Dat is dus inclusief het platteland.
Natuurlijk begrijp ik dat er ook een praktijk is, waar er uitzonderingen voorkomen en kosten een rol spelen. Dat als ik op bijv Pampus ga wonen er geen ambu binnen 15 minuten voor mijn deur staat. Maar het gaat mij om het uitgangspunt, en dat kan niet zijn: Je hebt pech als je op het platteland woont....
Bovendien als de Brandweer in diezelfde gebieden wel binnen 15 minuten ter plaatse kan zijn, waarom de Ambu dan niet?