Hoe ziet de ideale zorg er volgens jou uit in Nederland

Auteur Topic: Hoe ziet de ideale zorg er volgens jou uit in Nederland  (gelezen 59815 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2013, 21:29:31

Ik denk dat het tijd wordt dat mensen weer terug gaan naar de basis. Vader of moeder die thuis blijft en voor de eigen kinderen zorgt en genoeg tijd heeft om voor de (schoon) ouders te zorgen.
Zijn we deze basis al een hele poos geleden niet kwijt geraakt mede door de stijgende kosten voor een gemiddeld gezin. Het is voor een gezin haast niet meer te doen om rond te komen van 1 salaris, en dan praat ik uit keiharde eigen ervaring. ::)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2013, 21:37:03
Zijn we deze basis al een hele poos geleden niet kwijt geraakt mede door de stijgende kosten voor een gemiddeld gezin. Het is voor een gezin haast niet meer te doen om rond te komen van 1 salaris, en dan praat ik uit keiharde eigen ervaring. ::)

Ja, natuurlijk zijn we die basis zelf kwijt geraakt. De stijgende kosten die mensen ervaren komt ook door de gedachte dat er gratis geld bestaat. Ik ga hier niet roepen dat vroeger alles beter was, dat is gewoon niet zo. Er zijn wel jaren geweest dat emancipatie de hoofdrol ging spelen, mannen niet thuis wilden blijven en er uiteindelijk het systeem van kinderopvang bedacht is. Dat is niet gratis.

Ik stam nog uit de tijd dat gezinnen veel groter waren en "opoe" gewoon bij ons woonde. Ik kan me voorstellen dat een kind tegenwoordig een prettiger leven heeft met iPhone en X-box. Het is allemaal wel luxe die kon ontstaan door te leven op een veel te grote voet of de kosten afwentelen op de maatschappij.

Je hebt gelijk, terug naar de basis komt neer op grondig hervormen, ook de lasten zullen moeten dalen zodat men weer in staat is om soberder te leven van 1 inkomen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2013, 21:51:27
Ik heb ruim tien jaar gewerkt in UK, de zorg is daar sober. De kwaliteit van de zorg is uitstekend.

De inzet en kunde van de meeste artsen en verpleegkundigen in de UK zal ongetwijfeld goed zijn, daar kan ik niet over oordelen. Toch zijn er in de UK duizenden mensen die niet de zorg hebben gehad waar ze recht op hadden, met honderden doden tot gevolg. En dan gaat het niet om een paar medische blunders maar structurele tekortkomingen in de verleende zorg, ook binnen zorg instellingen.  Zeker in de laatste 2 jaar zijn er behoorlijk wat massagraven beerputten open gegaan. Daar is een Ruwaard kinderspel bij....

Heb als leek ook maar eens een poging onder nomen om mijn ideaal beeld op te stellen.
Met excuses voor de lengte. Laat ik voor op stellen dat veel van de details natuurlijk beter benoemd, en ingevuld kunnen worden door de professionals. Ik wil dus zeker niet pretenderen dat ik ter zake kundig ben.


DE VERZEKERING:
Basis zorg pakket met gelijke premie, niet inkomens afhankelijk. Eventueel alternatief: gezondheids belasting op producten en diensten die bovengemiddeld bijdragen aan de vraag naar zorg.
Er wordt de patient ten alle tijden duidelijk gemaakt wat de kosten zijn van de aangesproken zorg. Dit om bewust zijn te kweken en te houden.
Als patienten goedkopere alternatieven vinden, die ook door de behandelaar worden goedgekeurd, dan worden deze vergoed. Verzekeraars moeten inzicht geven in afgesloten contracten met de farmaceutische industrie.  
Nederland moet op Europees nivo lobbyen voor het afschaffen van het huidige patent en octrooi systeem voor medicijnen. (Helaas is Nederland niet groot genoeg voor het zelf paal en perk stellen aan dit systeem.)

Solidariteit is belangrijk voor het betaalbaar houden van een verzekering. Inkomens afhankelijke premies zorgen voor het opbreken van die solidariteit. Wel ben ik voorstander van "de vervuiler betaald". Een deel van de gezondheids belasting is de vervanging van sommige milieuheffingen die nu al bestaan.
Een deel van de hoge kosten van de huidige zorg komt voort uit het kunstmatig in stand houden van monopolies op gebied van medicijn productie. Hier moet paal en perk aan worden gesteld.

ELECTRONISCH PATIENTENDOSSIER:
Duidelijke wet en regelgeving voor de technische bescherming van gegevens. Uitvoering van toezicht hierop door overheid, met beroeps en straf mogelijkheden. Misbruik is een misdrijf wat door een strafrechter beoordeeld wordt.
Declaratie en behandel systemen verplicht gescheiden, controles door "zorg accountants" die onder een (soort) medisch beroeps geheim vallen. Geen landelijk of regionaal centraal systeem dat door de overheid wordt opgezet of onderhouden. Inzicht in medisch gedeelte alleen door medische professionals (met motivatie waarom nodig), na toestemming van de patiënt. Toestemming is gebonden aan behandeling en tijdsduur.  Patiënt krijgt periodiek overzicht wie welke gegevens bekeken of verwerkt heeft.

Wel een standaard systeem voor patienten met "speciale zorg", zoals allergieën of niet reanimeren verklaring. Dit moet op of bij de persoon gedragen worden. Denk aan een soort gegevens drager die door hulpverleners uitgelezen kan worden. Op deze datadrager staan standaard aanduidingen voor de aandoeningen, niet een medisch dossier.

Inzicht in medische gegevens is natuurlijk nodig voor een succesvolle behandeling. Maar bescherming van gegevens moet daarbij voorop staan, en er is geen reden om automatisch gegevens te delen.
In de huidige praktijk zijn er vele dossiers in veel systemen, zonder dat er duidelijk zicht is op hoe veilig die systemen zijn. (Huisarts, ziekenhuis, verpleeghuis, tandarts, etc)
Als er al problemen zijn met de bescherming van persoonsgegevens dan heeft de overheid op dit moment geen mogelijkheid om straffen uit te delen.
Zorgverzekeraars hebben niks te zoeken in medische dossiers. Financiele Controle kan ook op andere manieren.

DE HUISARTS:
Georganiseerd zoals nu, maar opgenomen in een "basis zorg organisatie" (zie ziekenhuizen). Ook met een rol in medische nood hulp verlening. Dat vereist meer coördinatie en planning. Artsen worden weer zo veel mogelijk in de wijken geplaatst. Vanuit de "basis zorg organisatie" krijgt de huisarts ook een verpleegkundige toegewezen die deze arts assisteert, en bepaalde taken overneemt.
Huisarts vestigingen staan in verbinding met de "basis zorg organisatie" door gebruik te maken van moderne communicatie middelen, ook bij het stellen van diagnose.

DE MELDKAMER:
Heb ik geen mening over.

AMBULANCES CQ TRANSPORT:
Meer vervoer op maat. Noodhulp en niet noodhulp vervoer worden gescheiden. Mogelijke aanbesteding gebeurd ook in meerdere delen. Strenger toezicht op halen van wettelijke aanrijtijden, met eerder optreden door de overheid als dit niet wordt gehaald.
Vanuit het ziekenhuis systeem worden "noodhulp" artsen toegevoegd, die bepalen in overleg met de verpleegkundige of een slachtoffer naar een standaard zorg centrum wordt gebracht, of direct naar de specialistische zorg centra. Hierbij wordt optimaal gebruik gemaakt van moderne communicatie technieken.


VERZORGINGS/VERPLEEGHUIZEN:
Verpleeghuizen verdwijnen in de huidige vorm en worden onderdeel van het basis zorg centrum.
Ook wordt een deel van de verpleging beter toegespitst op thuis verpleging.

Verzorgingshuizen worden uit de "medische hulp" hoek gehaald.
Mensen kunnen voor dit soort zorg een soort pensioen regeling afsluiten, waarbij ze zorg jaren opbouwen. Dit wordt onderdeel van pensioen uitkering, waarbij men niet gebruikte zorg in de vorm van extra pensioen terug kan krijgen.

Wel moet er maatwerk komen voor mensen met een ongeneselijke aandoeningen die meer dan gemiddelde verzorging nodig hebben. Zij moeten hier ten alletijden toegang tot hebben, ongeacht het opgebouwde zorg pensioen.

ZIEKENHUIZEN:
Zorg terug naar de mensen en als taak van de overheid. Gebaseerd op inwoneraantal en afstand een basis zorg centrum vestigen. Hier worden standaard veel voorkomende, eenvoudige, handelingen aangeboden. zoals Basis Spoedeisende hulp, poliklinische ingrepen, etc. (Medisch professionals kunnen dit vast beter indelen dan ik.)
Ook huisartsen vallen onder deze lokale zorgverlener, maar kunnen "in de wijk" gevestigd zijn.

Daar "boven": regionale zorg centra voor gecompliceerdere behandelingen. Ook gebaseerd op demografie en afstand. Deze centra worden niet samengevoegd met de basis zorg centra, ookal kunnen ze in dezelfde plaats gevestigd zijn.
Wel worden patiënten die hier eenmaal opgenomen worden, hier verpleegd tot men ontslagen wordt. Patiënten worden dus niet meer terug gestuurd naar een basis zorg centrum.

Tot slot een aantal landelijke specialistische centra.
Nadruk ligt, naast natuurlijk de zorg voor de patient, op innovatie en kennis ontwikkeling. In principe richt elk centrum zich op een bepaalde onderdeel van de medische wetenschap, of op bepaalde aandoeningen. Dit kan door de jaren heen evolueren.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2013, 17:58:27
De ideale zorg? Die bestaat niet en de vraag is of hij ooit zal bestaan :). Wat niet wegneemt dat je er een interessante discussie over kan voeren!

Ik denk dat de ideale zorg is toegespitst op het individu en voor alle gebruikers betaalbaar is. Die twee zaken zijn met elkaar in conflict omdat individuele zorg over het algemeen veel duurder is dan voor de hele groep hetzelfde aanbieden.

Zorg is duur. In Nederland hebben we naar mijn idee best een behoorlijke standaard. Die standaard kost geld en dat merken we met z'n allen doordat de zorgpremies stijgen en het zorgpakket wordt ingeperkt. Om zorg betaalbaar te houden en het niveau te kunnen waarborgen zullen we als maatschappij bewuster met de zorg moeten omgaan en bereid moeten zijn om daar zelf in te investeren en te assisteren. Dat kan betekenen dat er meer mantelzorg nodig is. De zorg moet toegankelijk blijven, maar ook moet 'onnodige' zorgconsumptie worden teruggedrongen. Bij dure behandelingen moet men afwegen of de kosten van de behandeling in balans zijn met de gewonnen gezondheidswinst.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2013, 22:46:10
Er hoeft geen grens getrokken, de grens tussen verzorging en verpleging bestaat namelijk al.

Het gaat ook helemaal niet om wat je graag wil, mijn moeder kon ook wel iets leukers bedenken dan mijn luiers te verschonen toen ik een baby was. Als iemand niet zelf voor de ouders wil zorgen kan het ook dat men er zelf voor gaat betalen. Waarom moet het hele land er aan mee gaan betalen. Je mag de economie er bij halen, ik ben geen econoom maar kan je nu al voorspellen dat het in Nederland niet goed gaat komen. Gelijktijdig met mij worden heel veel babyboomers ouder en de werkende generatie gaat het echt niet lukken om alle verzorging van ons te financieren.

In omringende landen betalen ouderen de verzorging ook zelf, bijvoorbeeld door na het overlijden even de rekening te betalen. Niet de kinderen krijgen de erfenis maar de staat gaat eerst even verrekenen.

Ik heb ruim tien jaar gewerkt in UK, de zorg is daar sober. De kwaliteit van de zorg is uitstekend. Patienten op de eerste hulp moeten soms lang wachten. Alles wat niet valt onder A&E krijgt de noodzakelijk zorg maar ze moeten wachten. De gebouwen zijn niet zoals in Nederland splinternieuw, geneeskunde bedrijven in oudere gebouwen lukt prima en kost veel minder. De patient heeft niet altijd een privekamer, een ziekenzaal is prima omdat niemand er ligt voor zijn plezier. Als je luxe en comfort wilt hebben boek je een vakantie, daarvoor ga je niet naar het ziekenhuis. In Nederland concureren ziekenhuizen veel op uitstraling en comfort, misschien zijn Nederlanders wel te verwend geraakt.

Ah, vandaar de vele priveziekenhuizen in het verenigd Koninkrijk... langleve de uitmuntende NHS zorg... her streven is daar goed, de uitwerking echter niet.

Overigens zijn verpleeghuizen opgericht voor verpleging en revalidatie, dat valt voor een groot deel onder CARE en niet alleen onder CURE.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2013, 23:17:28
Ah, vandaar de vele priveziekenhuizen in het verenigd Koninkrijk... langleve de uitmuntende NHS zorg... her streven is daar goed, de uitwerking echter niet.

Overigens zijn verpleeghuizen opgericht voor verpleging en revalidatie, dat valt voor een groot deel onder CARE en niet alleen onder CURE.

Wat is het probleem dat er priveziekenhuizen zijn? Iedereen die het zich niet kan verooloven kan gewoon terecht bij een NHS ziekenhuis.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2013, 09:07:19
Zorg is duur. In Nederland hebben we naar mijn idee best een behoorlijke standaard. Die standaard kost geld en dat merken we met z'n allen doordat de zorgpremies stijgen en het zorgpakket wordt ingeperkt. Om zorg betaalbaar te houden en het niveau te kunnen waarborgen zullen we als maatschappij bewuster met de zorg moeten omgaan en bereid moeten zijn om daar zelf in te investeren en te assisteren. Dat kan betekenen dat er meer mantelzorg nodig is. De zorg moet toegankelijk blijven, maar ook moet 'onnodige' zorgconsumptie worden teruggedrongen. Bij dure behandelingen moet men afwegen of de kosten van de behandeling in balans zijn met de gewonnen gezondheidswinst.

Dat begrip mantelzorg is al een lastig begrip. Onder die vlag gaan ook kinderen die hun zieke moeder verzorgen schuil en daar een vergoeding voor wensen.

Ik ben het ook eens dat het hele land eens moet gaan nadenken over de zorgconsumptie, waar willen we heen? Dat een 95 jarige vrouw naar het ziekenhuis komt om de pacemakerbatterij te vervangen en gelijk een nieuwe hartklep krijgt van de interventie-cardioloog?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2013, 09:56:24
Dat begrip mantelzorg is al een lastig begrip. Onder die vlag gaan ook kinderen die hun zieke moeder verzorgen schuil en daar een vergoeding voor wensen.
Helaas doen dat soort situaties de term mantelzorg geen goed. Ook het PGB wordt helaas op die manier door sommigen gebruikt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2013, 10:25:42
Helaas doen dat soort situaties de term mantelzorg geen goed. Ook het PGB wordt helaas op die manier door sommigen gebruikt.

Juist, de zaken die amper in het voetlicht komen. Grote woorden in de media over artsen die verkeerde kruisjes zetten of nog erger over de artsen die mensen gaan opereren zonder medische noodzaak of de arts die meer gaat declareren dan werkelijk gedaan is.

PGB is een misselijkmakend systeem waar enorme bedragen in om gaan. Hele legers mensen die zich dagelijk bezig houden om het PGB te bepalen. Ondernemers die PGB beheren voor hun klanten. Een systeem waar enorm veel mensen uit graaien waarbij uiteindelijk de patient de dupe is.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2013, 22:20:26
Wat is het probleem dat er priveziekenhuizen zijn? Iedereen die het zich niet kan verooloven kan gewoon terecht bij een NHS ziekenhuis.

Juist. Iedereen kan er terecht. Vraag is of iedereen dat wel wil.

Citaat
Patiënten creperen in ziekenhuizen

donderdag 07 februari 2013, 03u00

Cameron biedt excuses aan
BRUSSEL - Britse ziekenhuizen behandelen hun patiënten vaak verschrikkelijk, en het systeem laat dat toe. Premier Cameron biedt patiënten de excuses van de natie aan, maar wat gaat er veranderen?
Tussen 400 en 1.200 patiënten stierven tussen 2005 en 2009 door slechte behandeling in het ziekenhuis van Stafford, in Noord-Engeland. De sterfte was zo opvallend en de zorg zo ontoereikend, dat nabestaanden zich verenigden. Na een lange strijd konden ze een doorlichting afdwingen.

Dat rapport, uit 2010, bracht schrijnende toestanden aan het licht. Het ziekenhuis was zo onderbemand dat familieleden er zelf kwamen helpen om patiënten te voeden en verschonen. Patiënten die pijnstillers nodig hadden konden er uren om hulp roepen, sommigen werden wekenlang niet gewassen of lagen uren in hun eigen vuil in bed omdat er geen verpleegkundigen waren om hen te helpen naar de wc te gaan. Het gebrek aan respect voor de patiënt in dit ziekenhuis was volgens de onderzoekers ‘schokkend'. Sommige patiënten dronken het water uit vazen met bloemen op omdat ze zelf urenlang niets te drinken kregen. Ook werden er abnormaal veel verkeerde diagnoses gesteld.

Dat alles was al bekend, maar de verantwoordelijken van de National Health Service wasten hun handen in onschuld. Dit lag immers hoofdzakelijk aan de directie van het ziekenhuis, dat een semi-onafhankelijke status had afgedwongen – nota bene door zeer sterk te besparen op personeel.

De publieke verontwaardiging was echter zo groot dat een grondiger officieel onderzoek werd bevolen, onder leiding van een ervaren topjurist. Deze Robert Francis heeft nu zijn rapport van drieduizend pagina's klaar. Volgens Francis is ook de hele controle op wanpraktijken binnen de National Health Service – tot aan de minister van Volksgezondheid toe – krakkemikkig.

Lat ligt laag

‘Hoe zwaar ook de verantwoordelijkheid van de directie van het ziekenhuis, het vreselijke lijden van vele patiënten kon voortduren door veelvuldige fouten van allerlei organisaties en individuen binnen het systeem.' Francis zegt dat er een cultuur heerst binnen de NHS ‘die meer gericht is op het goed functioneren van het systeem dan het welzijn van de patiënt'. Over het algemeen is er ‘een aanvaarding dat de lat qua zorgkwaliteit erg laag ligt, met alle risico's van dien voor de patiënt'.

290 aanbevelingen telt het rapport. Francis vindt onder meer dat ziekenhuisdirecties en artsen strafbaar moeten worden voor de dood van patiënten, als ze niet kunnen aantonen dat ze hun werk behoorlijk gedaan hebben. Hij stelt ook belangrijke wijzigingen voor aan het controlesysteem.

Premier Cameron zelf reageerde gisteren in het parlement: hij verontschuldigde zich namens de natie tegenover patiënten en familieleden voor ‘de verwerpelijke catalogus aan fouten die in dat ziekenhuis werden vastgesteld'.

Moeilijker is wat er met het hele systeem – toch een stukje Britse nationale trots – moet gebeuren: door de aangekondigde besparingen zullen de ziekenhuizen het veeleer met nog minder handen aan het bed moeten doen.

Van onze redacteur Steven De Foer


Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130206_00460409&word=nhs