Daar ben ik het mee eens, maar ik wil daarbij wel aantekenen dat het niet de dokter is die de druk legt dat iemand nog een behandeling moet ondergaan. In praktijk zijn het vaak familieleden of de patient zelf.
Ik reageerde op Hoefhaan omdat hij in feite de bal bij 'sommige artsen' legt terwijl de bal altijd bij de patient ligt.
Ik ben niet met je eens dat de bal altijd bij de patiënt ligt. Ja, juridisch is dat zo. Echter in de praktijk werkt het toch ook wel vaak anders. Ik zag vaak genoeg artsen die bv simpelweg niet de juiste of complete informatie aan de patiënt gaven en vervolgens eindeloos door konden behandelen omdat de patiënt toch wel ja en amen zei.
Het probleem is ook dat sommige artsen niet willen horen dat een patiënt er genoeg van heeft. Het handelen hoeft dan nog niet eens medisch zinloos te zijn maar voor de patiënt voelt het wel als zinloos. Zeker als je een hoge leeftijd hebt bereikt kan ik me gewoon goed voorstellen dat je geen "gepruts" meer aan je lijf wilt.
Alleen was het tot nu toe zo dat men geen nee durfde te zeggen als de arts ja zei.
En juist dat ja en amen zeggen is volgens mij wat nu minder gaat worden.