@ HIT:
Bedankt voor je vakkundige uitleg.
Ik begrijp ook dat het vaak door het kleven van vrachtwagens het meestal net goed gaat. En nu dus blijkbaar niet. Het in slaap vallen of even wegdommelen is volgens mij ook een redelijk veel voorkomend fenomeen onder de beroepschauffeurs.
Helaas wordt daar i.m.o. nog te weinig aangedaan. Want juist de beroepschauffeurs zouden moeten weten hoe het hoort en zich in aan de regels moeten houden. En wat strengere controles op vrachtverkeer doet de verkeersveiligheid alleen maar ten goede.
Wat nog beter helpt als er strenger op personenauto's word gecontroleerd die slalommend en vrachtverkeer snijdend zich door het verkeer manoeuvreren.
Het kleven van vrachtwagens is het gevolg van het wettelijk verplichte treintje rijden door het inhaalverbod, colonne rijden is iets waar mensen niet goed in zijn en met name het op een constante afstand blijven.
Als je een uur, of meer verplicht naar dezelfde achterkant van je voorligger moet kijken word je vanzelf veel minder alert, dat zit gewoon in het mens zijn.
Bestuurders van personenauto's zouden veel beter zich bewust moeten zijn van wat zij met hun slalommende en snijdend gedrag teweeg brengen.
Want ook zij zijn opgeleid om aan het verkeer deel te nemen dus in die zin net zo verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de weg.
Want alleen beroepschauffeurs aanspreken op hun verantwoording geeft geen veiligere weg, want verkeer is samen doen en niet alleen van beroepschauffeurs want zij voorkomen al heel veel ongevallen en vaak zijn ongevallen met vrachtwagens het gevolg van rare manoeuvres van de personenautochauffeurs die ook beroepsmatige op de weg zitten maar die altijd haast hebben.