Nee, ik zie dat niet vanaf het toetsenbord maar dagelijks meerdere malen maak ik het mee vanachter het stuur dan heeft een vrachtwagen achter zich 200 meter ruimte en voor de vrachtwagen is er 50 meter ruimte en dan moeten personenwagens nog vanaf de linkerbaan over het verdrijvingsvlak uitvoegen.
Ehm, ik heb ooit in de opleiding bij de KMar daar een zinnetje voor geleerd als antwoord:"Als u eerder naar rechts was gegaan had het misschien iets langer geduurd, maar had u niet over het verdrijvingsvak gehoeven."
Wat nog beter helpt als er strenger op personenauto's word gecontroleerd die slalommend en vrachtverkeer snijdend zich door het verkeer manoeuvreren.
Eens, alleen houden die zich allemaal wel aan de regels? Voegen die wel naar de andere rijstrook zo snel ze een "pijl" zien, of aan het einde van de rijstrook?
Het kleven van vrachtwagens is het gevolg van het wettelijk verplichte treintje rijden door het inhaalverbod, colonne rijden is iets waar mensen niet goed in zijn en met name het op een constante afstand blijven.
Bull. Geef de regels maar de schuld om er niet aan te hoeven confirmeren. Je zou het ook anders kunnen zien, je mag niet inhalen dus houd je afstand. En mijn aandacht verslapt, dus neem ik een bak koffie bij de eerste gelegenheid.
Bestuurders van personenauto's zouden veel beter zich bewust moeten zijn van wat zij met hun slalommende en snijdend gedrag teweeg brengen.
Want ook zij zijn opgeleid om aan het verkeer deel te nemen dus in die zin net zo verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de weg.
Deels mee eens, echter is het een "Kip en het Ei" verhaal.
Ja, maar ik slalom omdat ik anders niet voorbij die vrachtauto's kom. Ja, maar ik rijdt dicht op die ander omdat ik anders elke keer moet remmen voor die personenauto's.
En ja ook de personenautochauffeurs zijn opgeleid voor het deelnemen aan het verkeer, echter de vrachtautochauffeur heeft meer opleiding.
Want alleen beroepschauffeurs aanspreken op hun verantwoording geeft geen veiligere weg, want verkeer is samen doen en niet alleen van beroepschauffeurs want zij voorkomen al heel veel ongevallen en vaak zijn ongevallen met vrachtwagens het gevolg van rare manoeuvres van de personenautochauffeurs die ook beroepsmatige op de weg zitten maar die altijd haast hebben.
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik hoorde pas van een onderzoek dat van de ongevallen waarbij een vrachtauto zijn betrokken maar 12% daadwerkelijk schuld is van de chauffeur. Hier werd wel gekeken naar de daadwerkelijke schuld en niet meegerekend de ongevallen als gevolg van wetgeving.
Verder zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat met name vrachtwagenchauffeurs vaak vermoeid en afgeleid zijn. Daardoor ontstaan gevaarlijke situatie's.
En waar komt die vermoeidheid van? Als gevolg van die vele regels. Tegenwoordig moet een chauffeur meer nadenken over niet de wet overtreden als aan het veilig deelnemen aan het verkeer. Dit ondezoek is door een ex-chauffeur helemaal uitgepluist en door diverse juristen nagelezen, deze ex-chauffeur heeft zijn artikel gepubliceerd in de Trucks van Feb. 2013. De media in het algemeen heeft het groot over vermoeidheid, maar niet over de oorzaken want die komt niet in de buurt van wat hun lezers willen weten.
Nee, ik zie dat niet vanaf het toetsenbord maar dagelijks meerdere malen maak ik het mee vanachter het stuur dan heeft een vrachtwagen achter zich 200 meter ruimte en voor de vrachtwagen is er 50 meter ruimte en dan moeten personenwagens nog vanaf de linkerbaan over het verdrijvingsvlak uitvoegen.
Dit maak ik nu al 24 jaar mee, en ik heb er 4.5 jaar boete's voor mogen uitschrijven. En ik denk dat ik het in de toekomst zal blijven zien gebeuren. Maar ik maak mij er ook niet meer druk om, ik denk dat ik in dat geval wat gevaarlijker ben geworden. Ik rem niet meer in die gevallen, raak is raak. Net als die eikels die over het verdrijvingsvlak mij voorbij willen omdat ze niet achter een vrachtauto willen rijden....
Feit blijft we zijn met ons allen op de weg. En we moeten allemaal iets inleveren voor een veilige weg. Jammer is wel dat via de media het lijkt alsof de vrachtautochauffeur de enige is die fouten maakt. Je leest namelijk wel in de krant dat er met een vrachtauto een dodelijk ongeval ( 250 km bij je vandaan ) is gebeurt, maar zelden dat het met een personenwagen gebeurt. Ook lees je bijna nooit dat een chauffeur van een personenauto is veroordeeld voor het veroorzaken van een ongeval, van een vrachtautochauffeur hoor je het bijna altijd.
Feiten maken niet het nieuws, lezers maken het nieuws.