Dynamisch Ambulance Management

Auteur Topic: Dynamisch Ambulance Management  (gelezen 6618 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 15 maart 2005, 21:52:05
Geachte forum-gangers,

het volgende wil ik aan U voorleggen. Door de verandering, maar tevens verbetering van de techniek, GPS, GMS, City-GIS, C2000, etc kan een CPA steeds meer een ambu volgen en zelfs begeleiden in een "vreemde" regio. Hierdoor ben je als ambulance bemanning steeds meer ter beschikking van een CPA. Gevolg is dus dat je, bijvoorbeeld tijdens buitenritten, in alle CPA gebieden "zichtbaar" bent en daar dus ook ingezet kan en ingezet wordt.

Maar dat je ook steeds meer opkomt op een post en vervolgens door meerdere hulpverleningsregio's heen je werk gaat doen en dus eigenlijk buiten je "eigen" regio je werk doet.

Hierdoor ben je eigenlijk niet meer op de hoogte van bijvoorbeeld het afleveren van acute patienten, levels van ziekenhuizen en lokale/ regionale gewoontes zoals vooraankondigingen.

De meest verkondigde reden om zo te werk te gaan en het rigoreus anders te gaan doen, is volgens de heren beleidsmakers, dat het goedkoper moet. De kosten worden te hoog, de aanrijtijden veel te lang en als de regering doorgaat met hun plannen, dat dan de particulaire sector, zoals de bekende deense ziekenvervoerder, de gehele sector overneemt.

Is dit een goede ontwikkeling in ambulance land?


Elke hulpverlening start met communicatie.


Ambuman

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2005, 22:32:27
Het is een gedeeltelijk goede ontwikkeling.
Ik denk dat het mbt het spoedvervoer wel mee zal vallen met het inzetten van "regiovreemde" voertuigen.
Enkel in echt noodzakelijke gevallen zal een vreemd voertuig een spoedje gaan doen in een andere regio.
Zolang er eigen wagens zijn zal de MKA toch de voorkeur hebben voor de eigen wagens mede om de door jou genoemde redenen.
Maar als het een keuze is tussen een forse tijdsoverschrijding met een eigen wagen of een hele korte aanrijtijd met een vreemde wagen, dan denk ik dat het goed is dat er toch voor de vreemde wagen gekozen wordt.
De MKA kan met hun regionale kennis (en GIS/AVLS) en kennis van de ziekenhuizen de ambulancebemanning behulpzaam zijn mbt het vervoer van de patient.
Er kan dan gekozen worden voor een first responder inzet (in afwachting van een wagen van de regio) of als gewone inzet.
Maar het zal echt niet zo worden dat je opkomt op je eigen post en de ene dag richting Groningen moet, daar nog even een A-1 en een A-2 tje doet en dan met een besteld vervoertje via een ziekenhuis op de route weer richting eigen regio kan.
Er is een efficiency te behalen in het besteld vervoer. Het komt nu nog vaak voor dat er een Rotterdamse wagen of een Haagse wagen of een Amsterdamse wagen leeg terug komt terwijl kort daarvoor een andere wagen de regio is uitgestuurd naar een van die regio's. Dan blijven er dus meer ambu's in het gebied paraat en dat komt de hulpverlening weer ten goede.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2005, 23:27:00
Ik zal wat vertellen over efficiency: al diverse keren in de afgelopen weken komt er zo'n gele Chevy van Rijnmond bij ons in de buurt iemand afleveren. Ik hoor 'm zich niet inmelden bij de CPA. Wel riepen ze volgens mij naar een andere auto of ze een bakje mochten komen drinken op de post. Stel dat de CPA iets terug naar Rijnmond heeft!
Maar misschien is telefonisch contact geweest, dat weet ik niet.

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2005, 02:40:30
Ik krijg het gevoel, als stagaire van de sigma, dat het ziekenhuis in nieuwegein een mooi voorbeeld is voor het efficient omgaan met rijdende lege auto's.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2005, 12:17:23
Ik krijg het gevoel, als stagaire van de sigma, dat het ziekenhuis in nieuwegein een mooi voorbeeld is voor het efficient omgaan met rijdende lege auto's.
 
Verklaar je nader  ???


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2005, 13:58:50
Het dynamisch inzetten van ambulances en het tracken en tracen van ambulances is een goede zaak.

Dat hoeft geen beperking van je vrijheid te zijn..
En je kunt ook assisteren in andere regio's of efficenter ingezet worden..

Ik vind aan de systemen een belangrijker voordeel zitten, is dat er eindelijk aan fatsoenlijk multi-disciplinair incident management mee gedaan kan worden..

Alleen dat moet bij veel mensen nog tussen de oren groeien..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2005, 00:55:36
Verklaar je nader  ???

Gewoon, je brengt een patient uit je eigen regio en neemt een patient uit een andere regio mee terug.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2005, 09:21:01
Begrijpelijk dat een iederzegt dat het "beter" is voor de hulpverlening om zo veel mogelijk voertuigen in een regio te hebben en die nog op een verantwoorde wijze te verpreiden over de gehele regio.

Maar moet de eene hulpverleningsregio de andere afdekking, omdat de zij een beter voertuig management hebben?

Maar het zal echt niet zo worden dat je opkomt op je eigen post en de ene dag richting Groningen moet, daar nog even een A-1 en een A-2 tje doet en dan met een besteld vervoertje via een ziekenhuis op de route weer richting eigen regio kan.
Er is een efficiency te behalen in het besteld vervoer. Het komt nu nog vaak voor dat er een Rotterdamse wagen of een Haagse wagen of een Amsterdamse wagen leeg terug komt terwijl kort daarvoor een andere wagen de regio is uitgestuurd naar een van die regio's. Dan blijven er dus meer ambu's in het gebied paraat en dat komt de hulpverlening weer ten goede.


Helaas is dit wel de trend die zich in gaat zetten. Bij elke buiten rit in melden en ook inmelden bij de CPA's welk gebied je kruist op de retourweg. En als zij wel een rit hebben, ook al niet naar jouw regio, wel doen, want dan kan vanaf die regio, kan wel weer een rit liggen voor jouw regio. En zo rij je vervolgens door heel Nederland.

Tis mij ondertussen meerdere keren overkomen, dat ik naast de bestelde ritten ook een spontaan spoedje kreeg, omdat ik letterlijk om de hoek was. Oke het komt de spoedeisende hulpverlening ten goede, maar ik heb verder geen inzicht in de regionale afspraken en ziekenhuizen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2005, 22:19:24
Zover ik weet wordt er een landelijke meldkamer ambulancezorg ingericht. Weet iemand hier iets meer van?

Als dit alleen voor rampen is, waar komen de centralisten dan vandaan?

Of is het ook de bedoeling hiermee de efficientie te verhogen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #9 Gepost op: 2 april 2005, 13:34:14
Zover ik weet wordt er een landelijke meldkamer ambulancezorg ingericht. Weet iemand hier iets meer van?

Als dit alleen voor rampen is, waar komen de centralisten dan vandaan?

Of is het ook de bedoeling hiermee de efficientie te verhogen?
Ik stel hier ook wel wat vragen bij, want dan is er toch een heel groot gebied wat door de meldkamer zou beheerd worden, ofwel moeten ze deze indelen in regio's en kunnen ze door het samenzitten beter samenwerken. Of werkt het nog anders?