Dynamisch Ambulance Management
Er kan volgens mij door de huidige meldkamers veel efficiënter gebruik worden gemaakt van de beschikbare ambulances ?
Ga eens na of bij jou in de regio DAM wordt gebruikt ?
- Wordt er altijd ( ook 's nachts ) een ambulance VWS gezet ?
- Wordt er altijd een ambulance achter de hand gehouden ook als er veel B ritten zijn ?
- Wordt er wel eens een ambulance uit een andere regio stand-by gehouden als er geen auto’s meer beschikbaar zijn ?
- Wordt er voldoende gebruik gemaakt van mogelijk buitenlandse ambulances ( in de grensregio’s )
- Wordt er voldoende rekening gehouden met de inschatting van “leken” bij een melding ?
- Wordt er bij het niet beschikbaar zijn van een 2e auto bij bijvoorbeeld een reanimatie wel de hulp van politie of brandweer gevraagd ?
- Eventuele aanvullingen……….
Ik ben wel eens benieuwd hoe er in het land mee om wordt gegaan ?
Muppet,
alles staat en valt bij de CPA centralist. Bij het gebruik van het GMS, hoeft de centralist niet meer na te denken welk voertuig er het dichtste bij/ snelst aanrijdend is. Alles wordt voor hem/ haar gedaan. Er volgen uitrukvoorstellen, zoals de brandweer al jaren gebruikt. dat men vasthoudt aan afspraken als: "Wie eerst binnen, eerst uit" dan kan je met je principe van korte aanrijtijden snel de bietenburg op gaan.
Over het VWS precies het zelfde, de eene centralist laat voertuigen door de regio het geheel afdekken, terwijl de ander zich daar absoluut niet druk om maakt en wel ziet waar het schip strandt. Maar deze laatste levert ook geen voertuigen aan buur-regio's, terwijl "hier" dan alles binnen staat. De andere centralist is veel flexibeller en kan meer goochelen met voertuigen en levert assistentie.
Bij ons rijdt ALTIJD de politie mee bij reanimaties en mogelijke reanimaties. Hier was de politie het eerst uitgerust met de AED en is in de huidige hulpverlening niet meer weg te denken. Het aantal VF reanimaties waar zij als eerste waren is behoorlijk en hebben hun nut absoluut aangetoond.
Helaas wil men ook hier op proef gaan met een motor-pleeg. Helaas ben ik van mening dat dit een uitholling in de ambulancezorg is. De logistiek is een behoorlijk deel van ons werk en een goede regiobekenheid met een goede verspreiding van voertuigen maakt in mijn ogen de motor-pleeg overbodig. Gebieden waar echt "winst" gemaakt kan worden is op het strand en de duinen. Zorg daar voor een betere "first-responder", middels reddingsbrigade bijvoorbeeld.
Tja en wat grens vervoer betreft, Engeland is moeilijk aan te rijden vanaf Zandvoort.