Jongen (13) krijgt 180 euro boete van BOA voor weggooien leeg blikje - Biezenmortel 05-02-2013

Auteur Topic: Jongen (13) krijgt 180 euro boete van BOA voor weggooien leeg blikje - Biezenmortel 05-02-2013  (gelezen 12741 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
180 euro boete voor weggooien van leeg blikje door Jens Pijnenburg uit Biezenmortel

180 euro boete voor weggooien van leeg blikje door Jens Pijnenburg uit Biezenmortel
omroepbrabant·
Gepubliceerd op 7 feb 2013
Citaat
Ontploft: dat is Joost Pijnenburg uit Biezenmortel toen zijn zoontje Jens (13) thuiskwam met een boete van 360 euro voor het gooien van een blikje op straat. De woede van Pijnenburg richt zich niet zozeer op zijn kroost, maar op de gemeente Oisterwijk. De verbouwereerde vader vindt de straf voor het vergrijp veel te hoog. Ook al is 'slechts' de helft van dat bedrag in rekening gebracht omdat Jens nog minderjarig is.

Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
13-jarige gooit blikje op straat in Oisterwijk, vader vecht boete aan en laat zoon auto's wassen

Laatst gewijzigd: donderdag 7 februari 2013 - 15:08 | Auteur: Yoeri Vugts

FOTO: De originele boete die Jens ontving

BIEZENMORTEL - Ontploft: dat is Joost Pijnenburg uit Biezenmortel toen zijn zoontje Jens (13) thuiskwam met een boete van 360 euro voor het gooien van een blikje op straat. De woede van Pijnenburg richt zich niet zozeer op zijn kroost, maar op de gemeente Oisterwijk. De verbouwereerde vader vindt de straf voor het vergrijp veel te hoog. Ook al is 'slechts' de helft van dat bedrag in rekening gebracht omdat Jens nog minderjarig is.
Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente Oisterwijk zag hoe Joost een blikje op straat gooide. Wat volgde was een boete van 360 euro, die werd teruggebracht tot 180 euro. Een onredelijke straf, betoogt zijn vader. "Mijn zoon verdient straf, want hij deed iets wat niet mag. Maar dit getuigt van het ontbreken van iedere vorm van realiteitszin."
...

...
Hij heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen en een juridische procedure is gestart. De burgemeester van Oisterwijk heeft een boze brief ontvangen (.PDF-bestand, 1,7MB). Bij de Nationale Ombudsman is een klacht ingediend. In een brief aan Pieter van Vollenhoven van stichting Maatschappij en Veiligheid uit Pijnenburg zijn woede.
...
...
...lees verder: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1882471113/13-jarige+gooit+blikje+op+straat+in+Oisterwijk,+vader+vecht+boete+aan+en+laat+zoon+autos+wassen.aspx

Eerste publicatie: donderdag 7 februari 2013 - 07:58

7194

• Senior gebruiker
Uit mijn hoofd is het weggooien van straatafval een bekeuring van € 130,-. Feitcode H022... Ben benieuwd waarvoor nu exact is bekeurd als het verhaal al klopt.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ongeloof en begrip voor boete voor blikje gooien: 'Walgelijk voor zo'n kleine overtreding'

Laatst gewijzigd: donderdag 7 februari 2013 - 16:15 | Auteur: Jolien van de Griendt

EINDHOVEN - Jens Pijnenburg (13) uit Biezenmortel kreeg een boete van 180 euro omdat hij een blikje op straat gegooid had. Zijn vader Joost is woedend op de gemeente Oisterwijk, omdat hij de boete veel te hoog vindt. Dat vindt niet iedereen. "Ik vind dat hij nog goed wegkomt."
...
...
...lees verder: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1882591283/Ongeloof+en+begrip+voor+boete+voor+blikje+gooien+Walgelijk+voor+zon+kleine+overtreding.aspx

Eerste publicatie: donderdag 7 februari 2013 - 10:55

zie ook:

www.nujij.nl

www.facebook.com/omroepbrabant

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Uit mijn hoofd is het weggooien van straatafval een bekeuring van € 130,-. Feitcode H022... Ben benieuwd waarvoor nu exact is bekeurd als het verhaal al klopt.

zie:

FOTO: De originele boete die Jens ontving

7194

• Senior gebruiker
Het kan aan mij liggen of aan mijn beeldscherm, maar ik kan die bekeuring niet lezen. Ik gok dat het één van de twee onderstaande bekeuringen is geweest.

p H 025 als particulier zich van een afvalstof ontdoen door deze buiten een
inrichting te storten, op of in de bodem te brengen of te verbranden
betreft kleine hoeveelheden afvalstoffen zoals klein consumptieafval, papier,
peuken etc. € 360

H 096 als particulier een afvalstof, stof of voorwerp buiten een daarvoor bestemde
plaats en buiten een inrichting in de zin van de Wet Milieubeheer op of
in de bodem houden, achterlaten of anderszins plaatsen op een zodanige
wijze die aanleiding kan geven tot hinder of nadelige beïnvloeding van het
milieu (Pl.V) € 360

Dit terwijl doorgaans H022 wordt gebruikt bij het weggooien van straatafval.

p H 022 straatafval achterlaten in de openbare ruimte zonder gebruik te maken van
de van gemeentewege of anderszins geplaatste of voorgeschreven bakken,
manden of soortgelijke voorwerpen (Pl.V)
afval zoals: blikjes, peuken uit geleegde asbak, papierafval en overige
geringe hoeveelheden € 130

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
het is inderdaad H 025

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis

H025 / 360 euro

als particulier zich van een afvalstof ontdoen door deze buiten een inrichting te storten, op of in de bodem te brengen of te verbanden.
(betreft kleine hoeveelheden afvalstoffen zoals klein consumptieafval, papier, peuken etc.)

Overigens snap ik de ontstane consternatie niet zo. Het is een (toren)hoog bedrag, helemaal mee eens. De ambtenaar bekeurd er voor, biedt een HALT-afdoening aan (daar moet immers snel een beslissing over genomen worden) en ''doet'' het niet goed....

Gemeentelijke Opsporings Ambtenaren zijn in het leven geroepen om de hufterige overtredingen aan te pakken en zo ''de verloedering van het straatbeeld'' te doen verminderen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

7194

• Senior gebruiker
Tja, men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf.  ;)

Dinges

• Senior gebruiker
Tja..was het z'n algehele houding, mentaliteit...(al schouderophalend tegen de controlerende ambtenaar: ''En nou, ik gooi dat blikje weg, wat wil je doen dan?'')

Of was het inderdaad een 'gewone'  puberactie; argeloos een blikje wegsmijten en vervolgens zo hard bestraft worden? Terwijl even laten oprapen in deze meer passend zou zijn geweest?

Ben er niet bij geweest..  ::)