Jongen (13) krijgt 180 euro boete van BOA voor weggooien leeg blikje - Biezenmortel 05-02-2013

Auteur Topic: Jongen (13) krijgt 180 euro boete van BOA voor weggooien leeg blikje - Biezenmortel 05-02-2013  (gelezen 12579 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Het boetebedrag vind ik absurd, maar de brief van de vader nog veel erger. Jeetje wat een arrogant epistel heeft die man uit z'n computer geramd.
Senior GGP / Oost-Brabant


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
1: Gegevens conform idbewijs maar geen documentnummer opgeschreven
2: Geen kruisje ambtseed / belofte
3: Geen datum bij ondertekening

Gevalletje haastige bon?

Misschien in alle haast de verkeerde feitcode? €360,- is "naar mijn bescheiden mening (op persoonlijke titel)" niet proportioneel.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Het sluiten van de bon (en dus het ondertekenen even als eigen naam invullen) doe ik ook altijd pas op het bureau. Immers mag je formeel gezien daarna niets meer aanpassen. Op het bureau kijk ik er nog eens kritisch naar en controleer ik of ik het adres goed heb ingevuld.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Feiten en omstandigheden daar gelaten.
Is dit een bedoeling om een BOA af te branden , door een kennisgeving, af te kraken.
Even terug naar de basis graag en elkaar inde waarde laten.
Beoordeel een ander niet want een beoordeling wordt door een naasthogere wel gedaan als dit noodzakelijk is.
En het niet proportioneel zijn is een zaak vanuit het feitenboekje, het is één van de drie feiten en wat is er als opdracht verstrekt'.
Bij instappen begint de inzet.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Dus we zijn tegenwoordig boos op de BOA in plaats van op ons eigen kroost. Zeer herkenbaar.


guest14264

  • Gast
Krijg je serieus een aantekening/strafblad bij het weggooien van een blikje?


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Is dit een bedoeling om een BOA af te branden , door een kennisgeving, af te kraken.

Nee dat is het niet.

Ik constateer wat en daarop zeg ik wat ik op dat moment denk, namelijk: haastige bon??

Misschien had de BOA dus haast en het feitenboekje werkt niet altijd mee en had hij door de haast per ongeluk de verkeerde feitcode?
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Krijg je serieus een aantekening/strafblad bij het weggooien van een blikje?

Ja. Even een stukje gekopieerd van Wikipedia. (Was te lui om het zelf uit te zoeken). Dus, correct me if i'm wrong.

Een persoon die afval op straat weggooit kan daarvoor een boete krijgen. De gemeenteraad moet een afvalstoffenverordening vaststellen. Dat staat in artikel 10.23 van de Wet milieubeheer. In zo'n afvalstoffenverordening kunnen regels worden opgenomen om te voorkomen dat zwerfafval in het milieu terecht komt. In de verordening kan bijvoorbeeld staan dat geen papiertjes, blikjes of flesjes op straat mogen worden gegooid. Wie dit dan toch doet, pleegt een zogenaamd economisch delict. Dat is geregeld in artikel 1a, onder 3°, van de Wet op de economische delicten. Deze wet vermeldt ook de strafmaat voor overtredingen van de Algemene Plaatselijke Verordening die gebaseerd zijn op de Wet milieubeheer. In dit geval een hechtenis van ten hoogste zes maanden of een geldboete van de vierde categorie. De hoogte van de geldboete staat weer in het Wetboek van Strafrecht. Artikel 23, vierde lid, stelt dat een geldboete van de vierde categorie maximaal 11.250 euro bedraagt. De rechter bepaalt de feitelijke hoogte.

Artikel 74 van het Wetboek van Strafrecht geeft de Officier van Justitie de mogelijkheid om strafvervolging te voorkomen en de zaak af te doen met een boete. Het Openbaar Ministerie heeft richtlijnen opgesteld voor boetes. Voor het niet op de juiste wijze aanbieden van huishoudelijk afval (en dus ook het veroorzaken van zwerfafval als een papiertje, blikje of flesje) staat een standaard boete van 130 euro. Door dit te betalen, vindt geen strafvervolging plaats. Wordt de boete niet betaald, dan komt de zaak alsnog voor de rechter.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Het sluiten van de bon (en dus het ondertekenen even als eigen naam invullen) doe ik ook altijd pas op het bureau. Immers mag je formeel gezien daarna niets meer aanpassen. Op het bureau kijk ik er nog eens kritisch naar en controleer ik of ik het adres goed heb ingevuld.

Als je de bon deelt in wit en geel mag je toch niets meer veranderen?
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Krijg je serieus een aantekening/strafblad bij het weggooien van een blikje?
Als jij een strafbeschikking krijgt van meer als 100 euro dan krijg je inderdaad een aantekening. Weet alleen niet of die ook voor jeugdigen geld, en zo ja of dit dan alleen tot je 18e blijft staan of langer.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v