GRIP 2 (stroomstoring door brand in transformator-ruimte) Graaf Florisstraat - Deventer 07-02-2013

Auteur Topic: GRIP 2 (stroomstoring door brand in transformator-ruimte) Graaf Florisstraat - Deventer 07-02-2013  (gelezen 37745 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Yellowjackal

• Forum gebruiker
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Dat kun je toch ook opvangen door noodstroom aggregaten te plaatsen bij de trafohuisjes en daar het laagspanningrek over te nemen. Apeldoorn ligt dicht bij dus aggregaten genoeg in de buurt  >:D

ikbenben112

• Junior gebruiker
  • **
  • Technicus hoogspanning, Manschap B
K zag net een aantal foto's en daar bleek dat er een gedeelte van het laagspannings rek verbrand is.
Het hele rek zal waarschijnlijk (spanningsloos) gerepareerd moeten worden.

Een laagspanningsrek is een verdeler die de stroom die vanaf de trafo komt verdeeld over afgaande kabels die richting de eindgebruikers gaan.

foto's staan op http://www.ijsselnieuws.nl/4295/stroom-uitval-keizerslanden-door-brand-in-trafo/

Yellowjackal

• Forum gebruiker
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Oké bij die trafo lukt dat dus niet maar ik begrijp dan niet waarom je dan nog meer huishoudens moet afschakelen tot de vroege ochtend. Neem die dan over met aggregaten

Koekoek

• Forum gebruiker
We weten niet hoe het netwerk daar doorgeschakeld is.
Wellicht worden via dit station ook andere TRAFO's gevoed.
Om veilig te kunnen werken zullen ze deze wellicht moeten uitschakelen.
Een andere reden kan zijn dat een deel van het laagspanningsrek nog onder spanning staat en uitgeschakeld moet worden om veilig te kunnen werken.

Let wel, dit is speculaas.

De simpele oplossing die enkelen hier voorstellen om maar aggregaten in te zetten, zal wel betekenen dat er spanning op het netwerk komt te staan.
En misschien ook op het deel dat gerepareerd moet worden. Weg veilige werkplek en misschien duurt het dan langer om de rest van wijk van spanning te voorzien.

Ze zullen hier wel degelijk een afweging hebben gemaakt, en geconcludeerd hebben dat het verstandiger is om tijdelijk een deel van het netwerk af te schakelen dan om aggregaten in te zetten.

Wat mij op dit forum vaak opvalt is dat allerlei beslissingen die worden genomen in twijfel worden getrokken zonder de ins en outs te kennen.
Die ken ik nu ook niet, dus ga ik er van uit dat ze weloverwogen de beslissing nemen om een deel van de wijk af te schakelen, na alle ins en outs afgewogen te hebben.
Jammer dat men vaak niet wacht tot er feiten bekend zijn met een reactie, maar reageert vanuit allerlie veronderstellingen.

Pino112

• Senior gebruiker
p2kflex
01:25:59 08-02-13GROUP-1PRIO 3 : Graaf Florisstraat : 1 B 7415LK Deventer 9684 (ophalen COH)
0804043BRW IJsselstreek (Zutphen) (Bevelvoerder)
0804045BRW IJsselstreek (Zutphen) (Kazernecode)
0804056BRW IJsselstreek (Zutphen) (Bemanning HA/HV)
0804070BRW IJsselstreek (Zutphen) (Lichtkrant)
0806656BRW IJsselstreek (Zutphen) (MDT - HA 9684)

Fireball

• Senior gebruiker
Stroomstoring in Deventer opgelost

DEVENTER - Iedereen in de wijk Deventer wijk Keizerslanden heeft weer elektriciteit. Dat meldde stroombeheerder Enexis om 2 uur 's nachts.
Door een stroomstoring die donderdagavond begon, hadden 1000 woningen geen toegang meer tot elektra. Met name de Van Hetenstraat was getroffen, een straat met voornamelijk lage flats. De stroomuitval was het gevolg van een brand in een transformatorhuisje aan het begin van de avond. Toen monteurs na middernacht met reparatiewerkzaamheden konden beginnen, zag het ernaar uit dat de bewoners pas vrijdagmorgen weer elektriciteit zouden hebben.

Herstelwerkzaamheden
,Na een brand is de schade niet direct zichtbaar en moeten we inschatten hoe lang herstelwerkzaamheden gaan duren'', aldus een woordvoerder van Enexis. ''In dit geval ging dat gelukkig sneller dan verwacht.''
Om het probleem te verhelpen, moest Enexis tijdelijk ook andere woningen in de wijk afsluiten van stroom. Die mensen hadden al sinds donderdagavond half 12 weer elektra, aldus een woordvoerder. De gemeente had geluidswagens ingezet om bewoners op de hoogte te stellen van de situatie.

http://www.nu.nl/binnenland/3134942/stroomstoring-in-deventer-opgelost.html

Fireball

• Senior gebruiker
K zag net een aantal foto's en daar bleek dat er een gedeelte van het laagspannings rek verbrand is.
Het hele rek zal waarschijnlijk (spanningsloos) gerepareerd moeten worden.

Klopt als een bus!! Een deel was verbrand en om dat te kunnen repareren, moest de andere helft ook spanningsloos gemaakt worden.

bron: ikzelf.  (Ben net terug.)

MJWB

• Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
Ik ben als installatieverantwoordelijke NEN 3840 wel geïnteresseerd naar de oorzaak, is die ook bekend?
Waren er bijvoorbeeld werkzaamheden waarbij niet juist geschakeld is, of zijn er vogel/rat sporen gevonden?
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.

Fireball

• Senior gebruiker
Ik ben als installatieverantwoordelijke NEN 3840 wel geïnteresseerd naar de oorzaak, is die ook bekend?
Waren er bijvoorbeeld werkzaamheden waarbij niet juist geschakeld is, of zijn er vogel/rat sporen gevonden?

In ieder geval waren er geen werkzaamheden ter plaatse. Brandweer werd gealarmeerd voor brandgerucht omdat er rook uit de traforuimte kwam. Bij aankomst behoorlijke rookontwikkeling, waarop brandweer de deur opgebroken heeft. Binnen in de ruimte een ontwikkelde brand met steekvlammen en knallen. Sporen van ratten of vogels zijn me niet opgevallen. Volgens mij was het een goed afgeloten ruimte.
Het enige bijzondere was dat een aantal bewoners geïnformeerd was d.m.v. een brief dat er hedenochtend onderhoud zou plaatsvinden en dat ze daarom enkele uren geen stroom zouden hebben. Nou, dat onderhoud was nu dus iets eerder dan gepland. :)

Aart Rietveld

• Forum gebruiker
Ik ken een aantal situaties waarbij de afgaande kabels naar de verbruikers ook vanaf het andere einde, vanuit een ander trafostation, gevoed worden. In feite werkt zo'n kabel ook als laagspanningskoppeling tussen twee stations.
Als de eindsluiting van zo'n kabel door de brand in het laagspanningsrek schade oploopt moet deze spanningsloos gemaakt worden om de beschadigde eindsluiting te kunnen vervangen cq. af te koppelen en tijdelijk te voorzien van een eindmof.

En als dit het geval is met meerdere afgaande kabels heb je een heel groot gebied dat je spanningsloos moet maken. Generatoren hebben dan helemaal geen meerwaarde omdat de laagspanningskabels naar de verbruikers juist spanningsloos gemaakt moeten worden.