Voertuigen Victim meetploeg waasland (België)+ FOTO'S

Auteur Topic: Voertuigen Victim meetploeg waasland (België)+ FOTO'S  (gelezen 3594 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Gepost op: 9 april 2005, 21:16:59
Brandweer Waasmunster


Brandweer Sint-Niklaas (Nieuwe personeelsbus)


Brandweer Kruibeke


Brandweer Beveren (Nieuwe signalisatiewagen)



Brandweer Sint-Niklaas


Brandweer Beveren


Overzicht



Binnekort komt er voor Temse net hetzelfde voertuig in dienst als de nieuwe personeelsbus van Sint-Niklaas. Later volgt daar meer info over.

Mvg,




Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2005, 13:10:08
mooie voertuigen :o 8)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2005, 13:17:46
ik ben geen fan van die transits maar voor de rest is het wel mooi
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2005, 13:30:29
mooie voertuigen :o 8)

Jammer dat er in Belgie geen  éénheid in kleur is, volgens mij heeft elke wagen zijn eigen kleur  >:( :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2005, 14:12:00
ja ben ik het mee eens, net als al die verschillende stripings
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Niels.

  • Hobby Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 732
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2005, 14:12:11
Jammer dat er in Belgie geen éénheid in kleur is, volgens mij heeft elke wagen zijn eigen kleur >:( :-\
Valt me ook altijd op ja


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #6 Gepost op: 10 april 2005, 14:27:26
Omdat er nog geen brandweerhervorming is.

Citaat van: mario
Hier de volgende BVV normen

*Prioritaire lichten en signalisatielichten
>> Bovenaan het voertuig, op het dak of juist onder de dakrand, worden prioritaire blauwe lichten geplaatst, zodanig dat men steeds minstens 1 prioritair licht ziet, ongeacht het gezichtpunt van waaruit men het voertuig bekijkt. Deze prioritaire lichten moeten van het type stroboscooplampen of van het type zwaailichten zijn. Onverminderd de bovenstaande eis, dienen op de voorzijde van het dak van brandweervoertuigen minstens 2 blauwe zwaailichten of stroboscooplampen geplaatst te zijn. Op de achterzijde van auropompen, tankwagens, materieelwagens, commandowagens en karweiwagens wordt een verkeersgeleider aangebracht.


>> Blauwe prioritaire Lichten
Op de voorzijde van ieder brandweervoertuig, ongeveer ter hoogte van de achterruitkijkspiegels van personenwagens, worden 2 blauwe prioritaire lichten geplaatst. Deze lichten zijn van het type stroboscooplampen of van het type oscillerende lichten.



*Teksten en logo's

>> Op beide zijden van het voertuig wordt de tekst "brandweer <gemeente>" aangebracht. Deze tekst mag eventueel geïntegreerd zijn in het logo of wapenschild van de brandweerdienst. Op beide zijden van het voertuig wordt het oproepnummer van de brandweer aangebracht. Behalve de hierboven, verplichte aanduidingen op de voertuigen, is het toegelaten volgende teksten of logo's op het voertuig aan te brengen:

-De tekst "brandweer" (eventueel in spiegelschrift).
-en functionele omschrijving van het voertuig (vb. reddingswagen).
-Een volgnummer.
-Logo's of wapenschilden van de brandweerdienst, de gemeente of de brandweerzone waartoe het brandweerkorps behoort.


*Striping

>> Omtreksmarkering
Het voorstel voorziet een omtreksmarkering in retroreflecterend materieel, uitgevoerd in volle lijn, met een minimum breedte van 2,5 cm. Vooraan wordt deze markering in het wit aangebracht, aan de achterzijde in het rood en aan de zijkant in het wit of in het geel. Op de achterzijde mag ook een roodwit visgraatmotief aangebracht worden. De eisen die we aan de omtreksmarkering gesteld hebben, zijn gebaseerd op twee princIpes:

- Er is getracht de omtreksmarkering zoveel mogelijk identiek te nemen aan de Europese richclijn ECE1O4 die van toepassing is op voertuigen voor het wegtransport (strikt genomen moeten brandweervoertuigen niet aan deze norm voldoen). Vandaar dat er net als in de ECE1O4 geopteerd is voor een markering in volle lijn, met de verplichting om vooraan wit, achteraan rood en op de zijkanten wit of geel toe te passen.
- De rood-witte visgraat achteraan is naar analogie met hetzelfde patroon dat reeds sinds jaar en dag op heel wat werfwagens gebruikt wordt.



>> Contrast
Op beide zijkanten van het voertuig wordt in retroreflecterend materieel een patroon van gele en blauwe parallellogrammen aangebracht. De afmetingen van de parallellogrammen, de verhouding van de oppervlakte blauw ten opzichte van geel en de positie van de blauwe ten opzichte van de gele parallellogrammen moeten binnen bepaalde limieten liggen. Er is dus een beperkte vrijheid ingebouwd in "het ontwerp" van het blokkenpatroon. Naast de mogelijkheid tot het creëren van een huisstijl voor de korpsen, zorgt deze maatregel er ook voor dat het patroon toepasbaar is op alle types brandweerwagens: vrachtwagens met enkele cabine, vrachtwagens met dubbele cabine, personenwagens, bestelwagens, ... Ook de keuze voor blauwen geel als contrastkleuren werd ingegeven door een combinatie van verschillende factoren:



- Geel is een kleur die goed op rood contrasteert, blauw contrasteert dan weer goed op het geel (minder op de rode basiskleur).
- Geel en blauw zijn 2 kleuren die centraal in het spectrum van elektromagnetische stralingen zitten waarvoor ons oog gevoelig is. Dit heeft als gevolg da,.tdeze kleuren 's nacht ook nog goed waargenomen worden.
- Geel en blauw zijn 2 kleuren die wanneer ze aangestraaid worden (werking retroreflectie 's nachts) hun kleur bewaren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zwarte folies die lichtgrijs worden wanneer ze aangestraald worden. Hierdoor wordt het blauw-gele blokkenpatroon zowel 's nachts als overdag waargenomen en voldoen we aan stelregel dat het verschijningsbeeld van voertuigen 's nachts en overdag zoveel mogelijk gelijkaardig moet zijn. De gele folies zijn folies met een grote reflectiewaarde. Blauw is dan weer de kleur waarvoor ons oog het gevoeligst is bij invallende duisternis.
- Een rood voertuig, voorzienvan dit geelblauwe blokkenpatroon is duidelijk herkenbaar in het verkeer. Er bestaat weinig kans dat men een brandweervoertuig zal aanzien voor een voertuig van een of ander transportbedrijf




*Kleur

>> Basiskleur RAL 3020
Als basiskleur opteerden we voor RAL3020. RAL3020 is verkeersrood (het rood van de verkeersborden) en is voor ons land (nog) niet gebruikelijk als basiskleur voor brandweervoertuigen. RAL3020 wordt reeds gebruikt door brandweer Zaventem. Andere landen hebben de voordelen van RAL3020 al eerder ontdekt. Zo is bijvoorbeeld de brandweer van Stockholm al van eind de jaren tachtig op RAL3020 overgeschakeld. De overschakeling van RAL3000 naar RAL3020 werd er trouwens positief geëvalueerd. RAL3020 is een klassieke roodtint, echter veel heller dan RAL3000, wat we gewoon zijn als kleur van brandweervoertuigen. Momenteel kiezen de meeste brandweerkorpsen uit RAL3000 (brandweerrood) en RAL3024 (fluorescerend rood), waarbij de tendens is dat de meeste korpsen terug op RAL3000 overschakelen. Ook het ministerie van binnenlandse zaken opteert sinds kort terug voor RAL3000 als basiskleur. RAL3000 is een heel donkere tint rood, die vooral 's nachts zeer slecht zichtbaar is (onze' ooggevoeligheid neemt af bij toenemende duisternis, RAL3000 wordt dan als zwart waargenomen omdat het helemaal onderaan het kleurenspectrum zit dat door onze ogen kan waargenomen worden). RAL3024 is zeer goed zichtbaar en brandweervoertuigen in RAL3024 zijn ook zeer goed herkenbaar in het verkeer. RAL3024 heeft echter ook een reeks nadelen: de kleur bleekt snel uit, de verf bevat pigmenten die schadelijk zijn voor het milieu en het schilderen van een voertuig in RAL3024 is duur. Eventuele herstellingen vallen ook duur uit. Aan de universiteit van Kassel werd in 1997 onderzoek verricht naar de zichtbaarheid en de herkenbaarheid van brandweervoertuigen in het verkeer. Voertuigen in verschillende kleuren en kleurcombinaties werden getest. Dit onderzoek leverde volgende resultaten op: (Dipl.-Ing. Dirk Ranft: "Erkennbarkeit von Feuerwehrfahrzeugen unter optimierter Farbgestaltung"):

- De zichtbaarheid van brandweervoertuigen in RAL3000 is heel slecht, slechter dan de zichtbaarheid van een "burgervoertuig"
- Voertuigen in RAL3024, voorzien van contrasterende witte gedeelten haalden de beste zichtbaarheid.
- Voertuigen in RAL3020, voorzien van het nodige contrast hebben een zichtbaarheid die bijna even goed is als de zichtbaarheid van voertuigen in RAL3024.
- De zichtbaarheid van voertuigen in RAL3000, voorzien van contrast (fluorescerend geel) is beduidend slechter dan de zichtbaarheid van voertuigen in RAL3020, voorzien van contrast.

Gezien fluo rood heel wat technische nadelen heeft, gezien een voertuig in RAL3020, mits er contrast aan toegevoegd wordt, bijna even goed zichtbaar is als een fluo rood voertuig en gezien de toenemende tendens om brandweervoertuigen terug in klassiek rood uit te voeren, leek RAL3020 met toevoeging van contrast ons dan ook het best verdedigbare voorstel te zijn:

- Voor de voorstanders van RAL3000, heeft RAL3020 dezelfde voordelen (kostprijs, milieuaspecten, minder gevoelig voor uitbleken). .
- Voor de voorstanders van RAL3024, wordt met voertuigen in RAL 3020, voorzien van contrast een oplossing geboden die (bijna) even goed zichtbaar is.

>> Kleur van details
Uit de studie aan de universiteit van Kassel blijkt dat indien bepaalde details in goed zichtbare kleuren uitgevoerd worden, dit de
zichtbaarheid van voertuigen beduidend vergroot. Daarom hebben we geopteerd voor volgende zaken:

- Verplicht uitvoeren van de wielvelgen in zilvergrijs in plaats van de zwarte wielvelgen die nu gangbaar zijn op brandweerwagens. Financieel is dit ook interessant, gezien de meeste constructeurs hun voertuigen standaard voorzien van zilvergrijze wielvelgen.
- Het voorstellaat de vrijheidom de bumpers en de spatborden wit uit te voeren.

Bron de brandweerman

Mvg,
Citaat


belg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #7 Gepost op: 10 april 2005, 14:44:26
dat is nu toch juist de charme
in plaats van "eenheidsworst"
een diversiteit waar elk korps zijn eigen accenten kan leggen


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2005, 23:33:20
Alle voertuigen staan ook keurig uitruk gereed! :P 8)

Christian


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #9 Gepost op: 12 april 2005, 15:08:46
Er even op aanwijzen dat dit een samenkomst was voor een maandelijkse regio oefening.

Mvg,