Middelbrand (Pand met celfunctie) Dolderseweg - Den Dolder 08-02-2013

Auteur Topic: Middelbrand (Pand met celfunctie) Dolderseweg - Den Dolder 08-02-2013  (gelezen 1894 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
p2kflex
15:49:32 08-02-13GROUP-1P 1 OMS-ALARM Dolderseweg 164 DLR Willem Arntsz Hoeve Stg. Altrecht Eenh: DLR722 ZST712
0706001BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode)
0709350BRW Veiligheidsregio Utrecht (Den Dolder) (Blusploeg)
0709357BRW Veiligheidsregio Utrecht (Zeist) (Kazernealarm)
0709358BRW Veiligheidsregio Utrecht (Zeist) (Beroepspersoneel)
0709561BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode Binnensticht - Lekstroom)
p2kflex
15:56:41 08-02-13GROUP-1P 1 OMS-ALARM Dolderseweg 164 DLR Willem Arntsz Hoeve Stg. Altrecht (nb brand: middel) Eenh: DOV719
MB0706001BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode)
MB0706435BRW Veiligheidsregio Utrecht (DOvD Binnensticht Zeist - Bunnik)
MB0709561BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode Binnensticht - Lekstroom)
MB0709609BRW Veiligheidsregio Utrecht (Persvoorlichter Regio)
p2kflex
15:56:58 08-02-13GROUP-1P 1 OMS-ALARM Dolderseweg 164 DLR Willem Arntsz Hoeve Stg. Altrecht (nb brand: middel) Eenh: ZST715
MB0706001BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode)
MB0709357BRW Veiligheidsregio Utrecht (Zeist) (Kazernealarm)
MB0709358BRW Veiligheidsregio Utrecht (Zeist) (Beroepspersoneel)
MB0709561BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode Binnensticht - Lekstroom)




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2013, 16:20:48
Menno Bausch ‏@mennobfoto

Middelbrand Willem Arnts Hoeve Den Dolder afgeschaald naar kleine brand, brandmeester


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2013, 18:22:41
15:49:32 08-02-13   GROUP-1   P 1 OMS-ALARM Dolderseweg 164 DLR Willem Arntsz Hoeve Stg. Altrecht Eenh: DLR722 ZST712

In de aanvalsploeg op de Den Dolder 722 en dus als eerste t.p. Er zou sprake zijn van veel rookontwikkeling in een gebouw met celfunctie, daarom is opgeschaald naar middelbrand. De brand was bij onze aankomst zo goed als uit, maar door de moeilijkheden met ventileren en de rook die over 2 verdiepingen verspreid was nog veel werk aan ventileren. BHV had al goed gehandeld door gang waar brand was leeg te halen..........

Assistentie gehad van de 712 met opvoeren straal en ventileren. De OvD heb ik nog wel ter plaatse gezien, de hoogwerker niet -maar die zou er toen wij binnen bezig waren zomaar geweest kunnen zijn.

En zo blijkt maar weer dat een automatische brandmelding lang niet altijd loos is. De tweede TS had hier ook van levensbelang kunnen zijn als er nog mensen op de afdeling geweest waren, maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2013, 19:55:30
Op dit verslag aansluitend zou ik willen voorstellen dit als topic bij te houden. Hoe vaak wordt een OMS of soms PAC alarm niet opgeschaald? Niet altijd voor een grote inzet maar wel meer aan de hand. Zeker in het kader van de TS 2 enz. voor OMS meldingen ben ik daar benieuwd naar. Het wordt vaak gebracht als "Afhandelen van.." Ja maar dan moet er niet echt brand zijn. Dan ben je als TS 2 of motor erg lang bezig met "Afhandelen, dus formuliertje en praatje!" Zeker als er BMC's worden afgekoppeld van de RAC en hooguit naar een PAC gaan, waar dus geen brw.inzet automatisch op mag volgen. De kans dat het percentage daadwerkelijke branden bij OMS snel stijgt lijkt mij groot. Is dit zinvol of weten we toch wel wat er mee gebeurd?
Jan.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2013, 20:09:38
Het is onmogelijk om realistische cijfers bij te houden. De enige daadwerkelijke bevestiging dat er brand na een OMS is, is een opschaling of een getuigenverslag (in dit geval zelfs allebei ;D). Als je alleen die meldingen mee zou nemen zou het percentage 'loze' OMS'jes hoger dan 99% liggen, terwijl er bijvoorbeeld voor onze post dit jaar al bij 3 automatische brandmeldingen sprake was van een echte brand.

Zonder het met cijfers te kunnen onderbouwen heb ik gemerkt dat er bij OMS-meldingen steeds vaker sprake is van een echte brand. Hetzij een kleine brand die geblust is door de BHV, hetzij een wat grotere brand waarbij de brandweer ook daadwerkelijk handelend op moet treden. Ik kom in Zeist en Den Dolder bij heel veel zorginstellingen en instellingen met verminderd zelfredzame personen: bij de ene instelling is het BHV-gebeuren veel beter geregeld dan bij de andere - zeker ook op basis daarvan is het niet aan te bevelen met alleen een TS2 of TS4 aan te komen en dan nog op te moeten schalen........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2013, 08:48:22
Op dit verslag aansluitend zou ik willen voorstellen dit als topic bij te houden. Hoe vaak wordt een OMS of soms PAC alarm niet opgeschaald? Niet altijd voor een grote inzet maar wel meer aan de hand. Zeker in het kader van de TS 2 enz. voor OMS meldingen ben ik daar benieuwd naar. Het wordt vaak gebracht als "Afhandelen van.." Ja maar dan moet er niet echt brand zijn. Dan ben je als TS 2 of motor erg lang bezig met "Afhandelen, dus formuliertje en praatje!" Zeker als er BMC's worden afgekoppeld van de RAC en hooguit naar een PAC gaan, waar dus geen brw.inzet automatisch op mag volgen. De kans dat het percentage daadwerkelijke branden bij OMS snel stijgt lijkt mij groot. Is dit zinvol of weten we toch wel wat er mee gebeurd?
Jan.
Dat de laatste tijd een aantal OMSjes uiteindelijk daadwerkelijk brand blijken te zijn kan ook louter toeval zijn. Ik denk dat het te vroeg is dan al van een trend te spreken. Voor hetzelfde zien we voorlopig geen enkele daadwerkelijke brand na OMS. ;)