Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 124746 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2013, 12:36:55
Of gewoon via de eigen huisarts?
Hoe zie je dat voor je?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2013, 12:56:31
Je zet liever een eenheid die toch niet kan vervoeren in op een mogelijke loze rit dan een volledige ambulance.
Die hou je liever achter de hand voor de 100% zeker ritten.

Ik zie de relatie met DIA niet? Ik denk dat "directe inzet" een iets te populaire term is. Misschien had men "direct alarmeren" moeten gebruiken. Volgens mij verandert er niet veel, los van het snellere alarmeren. Het zou zomaar kunnen dat er eerder wordt gealarmeerd op een rit die in de 8% categorie valt. Het lijkt me dan logisch dat de rit geannuleerd wordt en dat er geen extra loze/onnodige ritten worden gereden...

stuiterbal

• Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2013, 13:50:36
Bij elke 112 melding die in hm wordt aangenomen wordt standaard als eerste het adres van het noodgeval en het telefoonnummer gevraagd. zodra dit bekent is wordt de ambulance straks al gealarmeerd. De rest van de uitvraagprocedure blijft hetzelfde. Behalve dat er veel eerder gealarmeerd word veranderd er aan de uitvraagprotocollen niks. Er wordt pas A1 gereden als de melding definitief is en een loze rit blijft gewoon een loze rit.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2013, 19:04:20
Hebben we ergens het bewijs van de percentages 112 meldingen waar uiteindelijk geen ambulance op rijdt?

Ik heb nl het idee dat dit getal laag is ingeschat. (Ik heb eerder andere cijfers gehoord, maar dat zijn geen officiële bronnen, dat kwam van meldkamercentralisten. Dit waren cijfers rond de 15-20%, en op en deel van die ritten rijdt de huisarts)

Nogmaals: ik vind het een mooi streven maar ik heb wel het idee dat we dan het beste een rotonde aan het eind van de weg waar onze post aan ligt kunnen leggen voor alle ritten die snel afgebroken worden.  :D

Vergeet ook niet dat de kosten van de ambulancezorg zullen stijgen. Elke inzet kost geld, ook een loze. Als ik een aanwezigheidsdienst draai en ik moet voor een loze rit uit mijn bedje (vind ik echt niet erg) dan kost de dienst en dus de maatschappij dat een uurloon in overwerktarief x2 (chauffeur en verpleegkundige)

En wanneer telt ECHT elke seconde? Dat is naar mijn idee bij een zeer laag aantal inzetten. Ik denk dat aan bv een reanimatie.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2013, 19:12:25
Hebben we ergens het bewijs van de percentages 112 meldingen waar uiteindelijk geen ambulance op rijdt?

Deze percentages komen bij de RAV Hollands-Midden vandaan.

Nogmaals: ik vind het een mooi streven maar ik heb wel het idee dat we dan het beste een rotonde aan het eind van de weg waar onze post aan ligt kunnen leggen voor alle ritten die snel afgebroken worden.  :D

Ach, niet elke rit begint bij de ambulancepost, dat scheelt alweer. Percentages kan ik je helaas niet geven ;)

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2013, 00:58:51
Hoe zie je dat voor je?

Ik heb geen idee hoe je het moet regelen. Vanuit de MKA de huisarts bellen? Goedkoper dan er weer een RR eenheid op af sturen.

Maar het kan niet dat een RR wordt ingezet zonder de zekerheid dat de patiënt daadwerkelijk naar het ziekenhuis wordt ingestuurd. Eerste hulp verlenen op een huisadres zonder zekerheid dat de patiënt naar het ziekenhuis moet dat doet de eigen huisarts al jaren. De eigen huisarts kan vervolgens de ambulance aanvragen. Dat komt ook weer ten goede aan de dekking van ambulances in het gebied. En een RR inzetten om sowieso de dekking in het gebied te waarborgen is een zwaktebod, want dan moet er een extra bus bij komen in die regio. En een DIA systeem met het voorgenomen getal van 8% aan loze ritten oftewel onjuiste indicatiestelling is wat mij betreft behoorlijk hoog en zonde van het geld.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2013, 09:21:21
Maar het kan niet dat een RR wordt ingezet zonder de zekerheid dat de patiënt daadwerkelijk naar het ziekenhuis wordt ingestuurd.
Is dat niet het idee van de Rapid Responder?

Eerste hulp verlenen op een huisadres zonder zekerheid dat de patiënt naar het ziekenhuis moet dat doet de eigen huisarts al jaren. De eigen huisarts kan vervolgens de ambulance aanvragen. Dat komt ook weer ten goede aan de dekking van ambulances in het gebied.
De huisartsen zien je aankomen :). Ieder kwartier je spreekuur onderbeken omdat iemand hulp nodig heeft. Vervolgens op je gemak in je Volvo daar naar toe tuffen, bij aankomst besluiten dat het toch niet helemaal zo onschuldig was als ingeschat en met forse vertraging alsnog ambulance met A1. En dan weer terug naar je spreekuur waar je inmiddels een half uur achterloopt.

En een RR inzetten om sowieso de dekking in het gebied te waarborgen is een zwaktebod, want dan moet er een extra bus bij komen in die regio. En een DIA systeem met het voorgenomen getal van 8% aan loze ritten oftewel onjuiste indicatiestelling is wat mij betreft behoorlijk hoog en zonde van het geld.
Dat ben ik met je eens, al zal die afweging naar ik aanneem wel gemaakt zijn bij het opstarten van de RR.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2013, 12:01:54
De huisartsen zien je aankomen :). Ieder kwartier je spreekuur onderbeken omdat iemand hulp nodig heeft.

Dat zal in de realiteit niet 1 keer in het kwartier zijn. De melding moet net zo beschouwd worden als iedere andere spoedvisite die de huisarts doorgaans van zijn assistent gemeld krijgt vanaf 'de spoedlijn'.

De practische uitwerking is m.i. ook lastig en er zitten haken en ogen aan. Maar ik vind het vooral een principe kwestie: Subacute zorg waar al in de meldkamer getwijfeld wordt of het uberhaubt nodig is een ambulance te sturen, kan opgevangen worden door de huisarts. Daar is een huisarts namelijk ook voor.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2013, 10:19:05
p2kflex
10:15:19 18-02-13-ALPHA-A2 ALETTA JACOBSLAAN 23 LDN Directe Inzet 16120 Ritnr: 9272
1523120Ambu 16-120 (Leiden en Omstreken)
p2kflex
09:23:52 18-02-13-ALPHA-A2 LEKKENBURG 263 GDA Directe Inzet 16116 Ritnr: 9264
1523116Ambu 16-116 (Gouda en Omstreken)
p2kflex
09:14:43 18-02-13-ALPHA-A2 HELMBERGWEG 27 KWK Directe Inzet 16125 Ritnr: 9261
1523125Ambu 16-125 (Leiden en Omstreken)

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2013, 10:21:05
En zo 'win' je toch twee minuten:

p2kflex
08:28:28 18-02-13-ALPHA-A1 LEHARSTRAAT 2 LSE Reanimatie 16124 Ritnr: 9248
1523124Ambu 16-124 (Leiden en Omstreken)
p2kflex
08:26:45 18-02-13-ALPHA-A2 LEHARSTRAAT 2 LSE Directe Inzet 16120 Ritnr: 9246
1523120Ambu 16-120 (Leiden en Omstreken)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding