Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 124812 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

KNRM Katwijk aan Zee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #110 Gepost op: 22 februari 2013, 14:33:21
Dan heb je helaas geen goed onderzoek gedaan kan ik je verklappen. Het idee komt namelijk uit de rijdende dienst vandaan.
Ik vind het wel knap dat je aangeeft hoe MKA centralisten zouden moeten werken, terwijl je zelf kennelijk nog nooit een 112 beller te woord hebt gestaan?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #111 Gepost op: 22 februari 2013, 14:51:05
Dan heb je helaas geen goed onderzoek gedaan kan ik je verklappen. Het idee komt namelijk uit de rijdende dienst vandaan.
Ik vind het wel knap dat je aangeeft hoe MKA centralisten zouden moeten werken, terwijl je zelf kennelijk nog nooit een 112 beller te woord hebt gestaan?

Grappig de rijdende dienst leest werkstukken van wiskunde studenten en gaat er mee naar de baas rennen?

RAV Hollands Midden @ambulancehm

Wij starten 18/2 als 1e in NL met Directe Inzet Ambulance na bellen #112 en adres bekend wordt ambu ingezet. #DIA 1/3


Voor de evicendence van #DIA in de NL situatie lees http://www.few.vu.nl/en/Images/werkstuk-poel_tcm39-226560.pdf



Werk jij wel op de meldkamer of binnen de zorg? Ik moest me hier ooit voorstellen en haarfijn uitleggen wat ik allemaal voor de kost deed voordat ik me mocht bemoeien met de discussie. Tot op heden denk ik dat je van de reddingsbrigade in Katwijk bent. Jij gaat me nu vertellen dat je me een geheimpje verklapt vanuit de rijdende dienst terwijl je verder niets zegt. Misschien heb ik al wel gebeld met de PR juf van de ambulanceregio omdat ik gewoon tot de burgerbevolking behoor en belangstellend de berichtgeving van deze ambulancedienst op twitter volg. Ik heb tijd genoeg overdag en geniet wel van goede telefoongesprekken, vooral als men vragen niet kan beantwoorden en volgende week er op terug komt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #112 Gepost op: 22 februari 2013, 15:07:05
Pro Q & A heeft nogal haken en ogen, zie eerdere berichten hierover. Staat denk ik ook los van DIA.

Ik denk niet dat het hele proces hier beschreven hoeft te worden:
DIA zorgt gewoon dat er zodra er een adres is een ambulance gaat rijden. Daar wordt tijdswinst uit gehaald, alleen is nu het punt dat Hollands Midden daar meer tijdswinst uit haalt dan de meeste regio's zullen doen aangezien hollands midden kennelijk gemiddeld langer met meldingen bezig was vóór de invoering.

Ik heb het onderzoek nog een keer gelezen waar 024 naar verwijst en daaruit blijkt wel degelijk dat uitvragen en uitsturen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn:

"Het Extended Triage model heeft het concept van het Nederlandse triage-systeem; het is een verpleegkundig gedreven triage-systeem waarbij de centralist invloed heeft op het al dan niet inzetten van een ambulance. Het Quick Dispatch model werkt daarentegen met het concept van het Advanced Medical Priority Dispatch System (AMPDS); het is een systematisch triage-systeem met een korte triagetijd. Doordat de triagetijd kort is wordt een ambulance snel ingezet en daarom is de kans op terugroep van een ambulance in dit model groter dan in het Extended Triage model."

bron: http://www.few.vu.nl/en/Images/werkstuk-poel_tcm39-226560.pdf blz7

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #113 Gepost op: 22 februari 2013, 16:35:13
Die 2 a 3 minuten is als ik het goed lees de gemiddelde aanname tijd  van een 112 melding. Door het uitvragen zal snel blijken of het om een levensbedreigende situatie (reanimatie bv) gaat. Als dat zo was werd de ambu meteen dan al gestuurd. Enige wat nu veranderd is is dat de alarmering stap een stuk verder naar voren is gezet!!!! Het uitvragen en de beslissing voor echt doorsturen en urgentie veranderd niet namelijk.Dit is dus gewoon een verandering in het aanname/uitvraag/alarmeringsproces waarvan ik persoonlijk denk dat het een verbetering is.

Mijn collega's op de meldkamer doen dus gewoon nog steeds hetzelfde...... op een kleine verandering in het proces na..

De rijdende dienst heeft niet de wiskundige stukken van de mma gelezen. Mischien is de rijdende dienst wel zo slim om zelf ook wat te verzinnen en heeft de mma later "bewijzen"erbij gezocht?

En dan nog..... als het idee nou goed is..... en het ook echt werkt.....


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #114 Gepost op: 22 februari 2013, 17:07:14
Die 2 a 3 minuten is als ik het goed lees de gemiddelde aanname tijd  van een 112 melding. Door het uitvragen zal snel blijken of het om een levensbedreigende situatie (reanimatie bv) gaat.

Ok, dan is dus inderdaad 2-3 minuten winst wat positief omschreven. Bij een melding waarbij het echt nodig is dat de ambu er snel uit gaat was het dus voor DIA ook al korter dan 2 minuten.

Het uitvragen en de beslissing voor echt doorsturen en urgentie veranderd niet namelijk.

Maar ik neem aan dat bij DIA de ambulances standaard met A1 eruit gaan omdat nog niet bekend is wat er loos is? Dat zou dan nu wel een verandering zijn want er zijn ook heel veel 112 meldingen die uitmonden in een A2.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #115 Gepost op: 22 februari 2013, 17:24:10
Ok, dan is dus inderdaad 2-3 minuten winst wat positief omschreven. Bij een melding waarbij het echt nodig is dat de ambu er snel uit gaat was het dus voor DIA ook al korter dan 2 minuten.

Maar ik neem aan dat bij DIA de ambulances standaard met A1 eruit gaan omdat nog niet bekend is wat er loos is? Dat zou dan nu wel een verandering zijn want er zijn ook heel veel 112 meldingen die uitmonden in een A2.

De positieve winst is maar net hoe je het bekijkt. Iemand met vage pijn op de borst klachten kan hier profijt van hebben omdat het misschien langer duurt om alles goed uit te vragen. Als de ambu dan toch een infarct ziet bijvoorbeeld denk ik dat die 2 minuten mooi meegenomen zijn...

Ambulances die op een directe inzet gealarmeerd worden krijgen een a2 urgentie. Als blijkt tijdens het uitvragen dat er toch een opgehoogd moet worden naar een A1 urgentie gebeurd dat ook en wordt de ambu hiervan op de hoogte gesteld.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #116 Gepost op: 22 februari 2013, 17:35:35
Ok, dan is dus inderdaad 2-3 minuten winst wat positief omschreven. Bij een melding waarbij het echt nodig is dat de ambu er snel uit gaat was het dus voor DIA ook al korter dan 2 minuten.


Het is niet wat positief omschreven, het is complete lariekoek. 3 minuten tijdwinst is niet mogelijk bij iets wat voorheen al korter dan 2 minuten duurde.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #117 Gepost op: 22 februari 2013, 17:53:40
Het is niet wat positief omschreven, het is complete lariekoek. 3 minuten tijdwinst is niet mogelijk bij iets wat voorheen al korter dan 2 minuten duurde.

Is er uberhaubt wel iets aan het idee wat je wel goed vindt??? Ik krijg het beangstigende idee dat omdat het onderzoek niet goed is en de mma een enthousiasteling is we het het hele idee maar de vuilnisbak in moeten gooien....


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #118 Gepost op: 22 februari 2013, 17:56:00
Het is niet wat positief omschreven, het is complete lariekoek. 3 minuten tijdwinst is niet mogelijk bij iets wat voorheen al korter dan 2 minuten duurde.

Niets wat een 'goede' zorgmanager niet op kan lossen toch?  :-X

Ik begrijp een beetje uit je posts dat je DIA wel goed vindt maar niet snapt dat het niet al lang gangbare praktijk is?

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #119 Gepost op: 22 februari 2013, 18:13:14
Is er uberhaubt wel iets aan het idee wat je wel goed vindt??? Ik krijg het beangstigende idee dat omdat het onderzoek niet goed is en de mma een enthousiasteling is we het het hele idee maar de vuilnisbak in moeten gooien....

Nee, er is niets aan het idee wat ik wel goed vindt. Het trieste van dit forum is dat er heel weinig ambulanceverpleegkundigen om begrijpelijke redenen openbaar iets durven te posten terwijl ze heel veel zorgen delen.

Wat mij betreft gooi je de MMA in de vuilnisbak en benoem je de meest ervaren verpleegkundige tot hoofdverpleegkundige. Dan heb je weer iemand aan het roer die begrijpt waar ambulancezorg echt om gaat. Als het echt om kwaliteit gaat van de zorg en de MMA een arts moet zijn is het logischer dat medische zaken worden bepaald door de MMT-artsen van de traumaregio.

Nu zitten de lijkschouwers er of mensen die nooit een patient in hun leven gezien hebben. Ik begrijp wel dat ze de meeste tijd steken in het creeeren van cijfermatige mist, het lijkt dan dat ze heel erg druk zijn met de ambulancezorg terwijl het niets bijdraagt. Ze zijn er ongetwijfeld zo druk mee dat geen verpleegkundige ze kan storen met een lastige, medische vraag die ze niet kunnen beantwoorden.

Nederlandse burgers hebben ook meer aan vakmensen. De MMA is helemaal geen vakman, de meeste zijn nooit praktizerend-arts geweest of waren voor de functie MMA bestond gewoon de lijkschouwer. In Nederland is men normaal gaan vinden dat mensen die niets weten leiding gaan geven aan vakmensen.

In het topic over effectiviteit van MMT mogen mensen nu ook posten over de effectiviteit van de MMA. Ik wil graag lezen wat al die MMA's gezamelijk hebben bijgedragen aan verbetering van de ambulance zorg.

Ik wil dat graag weten omdat ik begaan met het lot van dementeerde ouderen die binnenkort niet meer naar de dagbesteding mogen, ik heb het vermoeden dat ik nog wel een aantal mensen kan benoemen die tegen hoge kosten aan dagbesteding doen.