Ik vraag me af of ik alleen sta in mijn irritatie/bezorgdheid tav de huidige tendence van PROQA en DIA.
Allereerst is PROQA ingevoerd ter bescherming van de centralist en niet ter bescherming van ambulance personeel of de patiënt.
Voor ons is het alleen maar onveiliger geworden. De patient is er ook niet beter mee af.
Ik bemerk eenvoudigweg meer A1 ritten, meer hvtp's. Meer ritten betekent een slechtere dekking. De huidige bezetting is eenvoudigweg niet gericht op het one call-> one car principe.
Er zijn reeds incidenten waarbij er geen capaciteit was om op tijd naar een reanimatie te gaan. jammer....
Ik lees 92% krijgt na de 112 melding een ambulance. Jezus christus van Nazareth. Een voorbeeld.
Melding: A1
Man 48 jr oud,bekend met een hnp. Vanochtend opeens erg veel last van de rug
PROQA melding: moeite met spreken tussen ademhalingen door=-> A1
Dus man heeft gewoon last van de rug, had HA al gebeld welke langs zou komen. Vond de beste man te lang duren en belt vervolgens 112. Krijgt een Ambu.
Ik bel weer met de HA
HA was niet te bereiken,want ze was visite aan het rijden... Gaat opeens de deurbel. Drie keer raden.
Meneer pannekoek slokt een Ambu op ( of... krijgt van PROQA een spoed ambu) met zn klachten. Die ambu kan niet meer ingezet kan worden.
Vervolgens komen wij te laat bij een echte melding en drie keer raden wie de bak met stront krijgt.
92% krijgt een ambulance (alsof dit inhoud dat er daadwerkelijk in 92% van de meldingen een ambulance nodig is....),
VOLGENS PROQA JA, dus 8% niet. Tel daar alle HVTP's bij en die percentages kloppen totaal niet meer, en weg is de gehele onderbouwing.
Het systeem heeft zeker voordelen maar primair op meldkamer niveau.
De patient is er niet bij gebaat. De opmerking:'' maar de patient krijgt een ambulance dat is toch goed en veilig'' getuigt van weinig realisme.
Het systeem zoals het momenteel gehanteerd wordt is per defenitie onveiliger voor de ambulance bemanning. Ik doel daarmee op het verhoogde risico op ongevallen bij A1 ritten
Ik hoor daar weinig over. We beginnen iedere oefen casuďstiek altijd met 'is het veilig' maar nu is dat niet meer interessant.
Persoonlijk word ik doodziek van al die onzinnige meldingen als, er kwam een klodder tandpasta in mn oog, en het brand zo....> wij erheen. Are u fucking kidding me.
Als je al die schijtmeldingen met A1 de deur uitgooit is het einde zoek. Blijkbaar vinden we dat met zn allen niet erg en zelfs wenselijk, want oooo wat is het veilig.
Iedere keer als er een stagiaire mee rijdt hoor ik altijd het volgende: Rijden jullie hier A1 voor? Als al die andere weggebruikers dat zouden weten......
Ik hoop dat we binnen 2 jr naar een systeem toegaan waar het gewoon duidelijk is: Alle 112 meldingen zijn A1 en je vervoerd alles naar de seh. IERDEREEN HAPPY.
Dit gaat de toekomst worden.
De frustratie druipt er van af en dat is niet toevallig.
Wellicht als los zand geschreven, maar ook zonder begrijpend lezen skills duidelijk, hoop ik.
Beste Dikke Dirk
Ik lees je zorgen en begrijp deze. Ik weet niet in welke regio je werkt maar het lijkt me een regio die nog niet met AMPDS/ProQA werkt of het moet een regio zijn die net is begonnen en waar de voorlichtting aan de rijdende dienst niet heeft gewerkt.
Een aantal van je opmerkingen is onjuist:
- er wordt door ProQA niet bepaald of er wel of niet een ambulance wordt ingezet: dat doen de MMA's en de centralisten van de ProQA gebruikende MKA's. Het enige wat ProQA doet is op gestructureerde wijze informatie van de lekenmelder verzamelen en deze omzetten in een code. Wat er vervolgens met die code wordt gedaan wordt elders bepaald. He is overigens niet waar dat er in MKA's die ProQA gebruiken meer A1 ritten worden gegenereerd.
- die meneer met die HNP waar je over spreekt, wat heeft deze door de telefoon aan de MKA centralist verteld? Als hij echt zou hebben verteld dat hij pijn in zijn rug had en dat die pijn al geruime tijd bestond had hij een 5A1 code gekregen waarvoor hij het advies zou hebben gekregen om contac op te nemen met de huisarts. Als hij echter alleen maar heeft verteld opeens erg veel pijn in zijn rug te hebben gekregen en daarbij problemen met ademhaling te hebben, dan zou er van uitgegaan zijn dat hij mogelijk een aneurysma zou kunnen hebben en dus op A1 een ambulance. Hoe zou het dan volgens jou betere kunnen zonder de kennis achteraf die je beschrijft?
- het is niet door ProQA gebruik dat nu opeens 92% van de burgers die 112 bellen een ambulance krijgen. Dat gebeurd al jaren alleen heeft niemand (!) ooit de moeite genomen om de MKA cijfers eens goed te analyseren! Na invoering van ProQA kwamen er betrouwbare cijfers boven water en bleek dat ook in de oude situatie (dus met LMSA of alleen maar de deskundige verpleegkundig centralist) slechts 10%-5% van de 112 bellers geen ambulance kregen en de rest dus wel. We hebben in Nederland altijd gedacht dat wel 30-40% van de 112 bellers geen ambulance kregen (op zich al te zot voor woorden dat we spraken over "kregen" alsof het een gunst was) doch dat was dus aperte nonsense. Vraag het eens na bij je eigen leiding MKA of bij de directie van je eigen RAV. Feit is in ieder geval dat inmiddels meerdere MKA's zelfstandig hebben bevestigd dat DIA de beste optie is voor hun MKA.
-een stagiair weet niet beter: jij zou als professional kunnen uitleggen dat je met kennis achteraf altijd een koe in de kont kijkt: je zou met deze stagiair eens eerst de daadwerkelijke melding moeten beluisteren en dan moeten nagaan of de centralist inderdaad andere weggebrukers en jullie in gevaar heeft gebracht of dat hij op basis van de hem beschikbare informatie juist heef gehandeld. Niet dus oordelen achteraf.
- misschien is het goed om je frustratie om te zetten in iets positiefs in de vorm van het een weekje meedraaien als 3e bij de MKA intake centralist.
En dan nog iets over de onder en overtriage bij met ProQA afgehandelde meldingen:
op een totaal van ruim 28.000 A1 ritten werd door de ambulancezorgverleners van de RAVHM in 3000 gevallen teruggerapporteerd dat de urgentie bij aankomst te hoog was ( 10%) en van de bijna 6000 A2 ritten werden er 475 te hoog en 258 te laag aangegeven. (8% te hoog en 4% te laag). Weet jij hoe dat in jouw MKA nu is en hoe het was?
Verder lezen kan op
http://nl.linkedin.com/in/jandenooij waar een aantal publicaties staat met uitleg en toelichting. Als je meer wilt weten kun je me mailen op jdenooij@ravhm.nl
Tot slot: als je een betere manier voor ons weet om de 112 triage van burgers uit te voeren dan hou ik me van harte aanbevolen.