Cijfers?
Ik denk niet dat het altijd nodig is om met cijfers te komen. Cijfers zeggen lang niet alles en kunnen soms heel verkeerd geinterpreteerd worden. Net als in mijn werk: de cijfers staan geheel op de achtergrond. Het gaat om wat ik zie, voel en ervaar.
Wat ik hoor komt direct van de mensen die er mee werken. En die geven dus aan dat er dan eerder voor A1 gekozen wordt. Het maakt mij dan al niet meer uit wat voor percentages dat zijn, elke rit die wij teveel met A1 rijden is er één te veel, en is een enorm gevaar te veel (8x grotere kans op een ongeval en een sterk verhoogde kans om daar dan ernstig letsel bij op te lopen)
In de MKA omgeving is alleen een arts of verloskundige te beschouwen als een professional in de zin van de wet BIG; die staan voor wat betreft het bepalen van een toestandsbeeld en bijbehorende urgentie boven de MKA centralist.
In de praktijk werkt het anders, althans, wel in de regio waar ik werk. De professional meldt de situatie ter plaatse en mag een voorzet geven mbt de urgentie, echter bepaald uiteindelijk de centralist de urgentie. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar volgens mij is de centralist de eindverantwoordelijke mbt de urgentiebepaling.