Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 124836 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #240 Gepost op: 19 november 2013, 17:24:41
Tja de resultaten van het uitgebreide onderzoek in Hollands Midden wijst heel wat anders uit. Volgens mij slechts iets van 6 of 7% meldingen die in worden getrokken. Heel wat anders dan de 50% die genoemd wordt.

Citaat van: CM link=msg=1220154 date=1384502444
Het verhaal van een collega-centralist, gepost op zijn FB pagina. Ik heb het gedeeld...

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #241 Gepost op: 19 november 2013, 18:21:15
Ik denk dat veel huisartspatienten er baat bij zouden hebben wanneer de HAP autos en huisartsen ook direct gaan rijden bij een spoedaanvraag door de burgers. Veelal zit daar een fors delay en moeten patienten en hun naasten veel moeite doen om uberhaupt een huisarts ter plaatse te krijgen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #242 Gepost op: 19 november 2013, 18:22:55
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1221337 date=1384878281
Tja de resultaten van het uitgebreide onderzoek in Hollands Midden wijst heel wat anders uit. Volgens mij slechts iets van 6 of 7% meldingen die in worden getrokken. Heel wat anders dan de 50% die genoemd wordt.

Wie heeft het onderzoek uitgevoerd ::)Iets met slager en vlees...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #243 Gepost op: 19 november 2013, 18:24:16
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1221348 date=1384881675
Ik denk dat veel huisartspatienten er baat bij zouden hebben wanneer de HAP autos en huisartsen ook direct gaan rijden bij een spoedaanvraag door de burgers. Veelal zit daar een fors delay en moeten patienten en hun naasten veel moeite doen om uberhaupt een huisarts ter plaatse te krijgen.

Waardoor er uiteindelijk misschien wel minder ambulance-ritten nodig zijn daardoor blijven er meer ambulances beschikbaar en is de paraatheid verbeterd... :D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

guest8310

• Gast
Reactie #244 Gepost op: 19 november 2013, 18:32:11
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1221348 date=1384881675
Mensen hoeven helemaal niet veel moeite te doen om een huisarts ter plaatse te krijgen, men hoeft slechts een reële indicatie te hebben voor een huisartsbezoek. En "al een week oorpijn en de auto staat bij de garage" is nou eenmaal geen reden voor de huisarts om langs te komen... Ik zou zeggen: loop eens een dagje mee (of vooral: luister eens mee) in een callcenter van een HAP en ik betwijfel of je er dan nog zo over denkt...

Natuurlijk, er zijn situaties waarin er misschien sneller gehandeld had kunnen/moeten worden, maar als je eens ervaart hoe groot de extremen zijn tussen de ernst van klachten waarmee men belt met een HAP, dan doen de triagisten het zo slecht nog niet... En overal valt uiteraard wel wat te verbeteren...

Mahad

• Forum gebruiker
Reactie #245 Gepost op: 19 november 2013, 18:42:10
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1220319 date=1384542126
Ik was laatst te gast bij de MKA van de MON in Apeldoorn. Deze vertelde mij dat er, indien er gebeld werd vanaf een vaste telefoonlijn, direct ook alle adresgegevens al in beeld kwamen. Helaas in de korte tijd dat ik op de meldkamer keek, kwam er geen melding vanaf een vaste lijn binnen, dus heb het niet kunnen zien.
Klopt. Had een keer 112 gebeld en kwam bij Driebergen uit. De centralist kon mij niet horen op de een of andere manier. Daarbij wist zij mijn adresgegevens , naam en al mijn gegevens op te noemen.

Maar dat gebeurd ook regelmatig volgens mij bij politiemeldingen. Heb wel eens meegemaakt dat de politie-eenheden al onderweg waren terwijl ik met de centralist nog in gesprek was. De centralist was nog niet klaar met vragen of er stond al een politieauto..
That's just the way it is.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #246 Gepost op: 19 november 2013, 19:26:53
Citaat van: Mahad link=msg=1221357 date=1384882930
Klopt. Had een keer 112 gebeld en kwam bij Driebergen uit. De centralist kon mij niet horen op de een of andere manier. Daarbij wist zij mijn adresgegevens , naam en al mijn gegevens op te noemen.

Maar dat gebeurd ook regelmatig volgens mij bij politiemeldingen. Heb wel eens meegemaakt dat de politie-eenheden al onderweg waren terwijl ik met de centralist nog in gesprek was. De centralist was nog niet klaar met vragen of er stond al een politieauto..

Belde je toen met een vaste lijn? In principe kom je dan namelijk niet in Driebergen uit...

Dat laatste is redelijk de normale gang van zaken, vanaf het moment dat de aanname centralist op "uitgifte" drukt komt de melding in het scherm bij de uitgiftecentralist of gaat in het geval van bijv. de brandweer direct de pieper af. Dit gebeurd als er voldoende gegevens zijn om mee te werken, zoals een locatie en meldingsclassificatie. De aannamecentralist zal daarna verdere vragen gaan stellen, deze info komt vervolgens weer in het scherm bij de uitgifte en op een eventuele MDT in een voertuig.

Het is bij het DIA project iets anders. Daar gaat de ambulance al rijden zonder dat er een meldingsclassificatie (dat werkt bij de medische kolom iets anders dan bij de rest) c.q. werkdiagnose is indien de melding "serieus" klinkt. Vervolgens wordt de inmiddels uitgerukte auto bijgepraat en gaat de centralist vervolgens EHBO instructies geven aan de melder. Als ik bijvoorbeeld een spoedje druk voor iemand met cardiale klachten gaan de piepers van de ambulancebemanning binnen tientallen seconden, zonder dat ik het complete plaatje doorgegeven heb.

Mahad

• Forum gebruiker
Reactie #247 Gepost op: 19 november 2013, 19:30:22
Citaat van: -Joost- link=msg=1221366 date=1384885613
Belde je toen met een vaste lijn? In principe kom je dan namelijk niet in Driebergen uit...

Dat laatste is redelijk de normale gang van zaken, vanaf het moment dat de aanname centralist op "uitgifte" drukt komt de melding in het scherm bij de uitgiftecentralist of gaat in het geval van bijv. de brandweer direct de pieper af. Dit gebeurd als er voldoende gegevens zijn om mee te werken, zoals een locatie en meldingsclassificatie. De aannamecentralist zal daarna verdere vragen gaan stellen, deze info komt vervolgens weer in het scherm bij de uitgifte en op een eventuele MDT in een voertuig.

Het is bij het DIA project iets anders. Daar gaat de ambulance al rijden zonder dat er een meldingsclassificatie (dat werkt bij de medische kolom iets anders dan bij de rest) c.q. werkdiagnose is indien de melding "serieus" klinkt. Vervolgens wordt de inmiddels uitgerukte auto bijgepraat en gaat de centralist vervolgens EHBO instructies geven aan de melder. Als ik bijvoorbeeld een spoedje druk voor iemand met cardiale klachten gaan de piepers van de ambulancebemanning binnen tientallen seconden, zonder dat ik het complete plaatje doorgegeven heb.
Ik belde inderdaad gewoon met de vaste lijn , heb zelf KPN. Was ong. maandje geleden.
That's just the way it is.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #248 Gepost op: 19 november 2013, 19:37:08
Citaat van: Mahad link=msg=1221367 date=1384885822
Ik belde inderdaad gewoon met de vaste lijn , heb zelf KPN. Was ong. maandje geleden.

Dan kom je dus niet in Driebergen uit, juist omdat men (op basis van verschillende gegevens) weet vanaf waar je belt, in tegenstelling tot mobiel.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #249 Gepost op: 19 november 2013, 23:24:29
Citaat van: -Joost- link=msg=1221366 date=1384885613

Fantastische vooruitgang maar voor een drukke regio kan t raar lopen; stel 10 ambulances in een regio, 5 zijn bezet en rijden en 5 zijn beschikbaar, er komen 3 A1 en 3 A2 meldingen binnen,  met DIA methode worden die allemaal gehonoreerd, resultaat  1 patient mag wachten, totdat ambulances beschikbaar zijn of ter plaatse zijn en blijkt dat er geen ambulance nodig is, ondertussen kunnen nieuwe reele spoedmeldingen niet worden gehonoreerd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod