Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 126080 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #290 Gepost op: 14 augustus 2014, 23:32:10
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1289252 date=1407956430
Blijkbaar past RR nu ook DIA toe. Nu nog DIB (Directe Inzet Brandweer)!
Dat gebeurd toch al in de vorm van basisalarm?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #291 Gepost op: 30 augustus 2014, 13:25:06
Directe Inzet Brandweer(dib) wordt in een paar regio's toegepast.
Je hebt nu zelfs Directe Inzet Reddingsbrigade(dir)

Zie meldingen:

p2kflex
15:34:56 27-08-14GROUP-1Prio 1 (dir) (reddingsbrigade) Strandslag Groote Keeten Callantsoog Vermissing
0202883Reddingsbrigade Callantsoog (Monitorcode)
0202884Reddingsbrigade Zijpe (Monitorcode)


BRW melding Kennemerland: Zit ong 45 seconden tussen 'Basis alarm' en 'daadwerkelijke' alarmering.

p2kflex
14:29:05 27-08-14GROUP-1PRIO 1 BRAND WONEN TEYLINGERWEG 16 VOGELENZANG [ 4250 161030 ]
0108911BRW Hollands Midden (Hillegom) (Personeel TS)
0108281BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Lichtkrant)
0108213BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Springbemanning HV/HW)
0108212BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Springbemanning HV/HW)
0108981BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Infocode Hollands Midden)
0106335BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Infocode Hollands Midden)
p2kflex
14:28:14 27-08-14GROUP-1PRIO 1 BASIS ALARM BRAND TEYLINGERWEG 16 VOGELENZANG [ 3530 ]
0107684BRW Kennemerland (Heemstede) (Besturing Kazerne)
0107641BRW Kennemerland (Heemstede) (Dagdienst TS4)
0107681BRW Kennemerland (Heemstede) (Lichtkrant)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #292 Gepost op: 30 augustus 2014, 18:31:32
Citaat van: Rhonus link=msg=1289531 date=1408050372
Het heeft niets met de responstijd van de bemanning te maken. Het geeft de bemanning een indicatie dat er reeds gealarmeerd is voordat men de volledige gegevens heeft uitgevraagd. Men weet dus dat het op het eerste inzicht als ernstig manifesteert, maar nog kan veranderen van reanimatie tot cancel.
Het doel van DIA is puur om eerder te alarmeren. Men is dus met eenzelfde tempo van "in de auto springen", reeds eerder op pad.

Je hebt helemaal gelijk. Maar (altijd die maar ;-) ) Met een ''A2 (DIA)'' zit je toch net altijd ff sneller in de wagen dan met een ''A2''. (praktijk)
Want inderdaad, een DIA kan alle kanten op. In de meeste gevallen wordt een DIA opgeschaald naar een A1, is mijn ervaring.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #293 Gepost op: 30 augustus 2014, 18:47:38
Citaat van: Rhonus link=msg=1289531 date=1408050372
Het heeft niets met de responstijd van de bemanning te maken. Het geeft de bemanning een indicatie dat er reeds gealarmeerd is voordat men de volledige gegevens heeft uitgevraagd. Men weet dus dat het op het eerste inzicht als ernstig manifesteert, maar nog kan veranderen van reanimatie tot cancel.
Het doel van DIA is puur om eerder te alarmeren. Men is dus met eenzelfde tempo van "in de auto springen", reeds eerder op pad.

Dat is dus een kwestie van interpretatie. De responsetijd is lager omdat er sneller (eerder) gealarmeerd wordt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #294 Gepost op: 30 augustus 2014, 18:54:50
Citaat van: Hunter link=msg=1292356 date=1409417258
Dat is dus een kwestie van interpretatie. De responsetijd is lager omdat er sneller (eerder) gealarmeerd wordt.

De uitgifte-tijd. Moment van aanname melding en uitgifte rit, daar zit 'm de winst. Response-tijd is het gehele pakketje; van aanname tot uitrukken.

Edit: Ehm dus ja, de algehele tijd noemen we responsetijd, dus je hebt gelijk. Sorry, lange dienst gehad  >:D


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #295 Gepost op: 31 augustus 2014, 20:26:06
Ik kan jullie vertellen dat ik niet blij wordt van die A2 Dia inzetten. Vooral 's nachts in de AWD wordt je uit je bed gehaald en kom je bij de ambu is de rit geannuleerd.
Wanneer dit 2 x in je AWD gebeurd ben ik niet vrolijk meer en wil dit systeem dan wel de grond in boren.
En of het de opstart tijden versneld? Ik heb hier mijn twijfels over, op papier misschien maar in de praktijk??????????
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #296 Gepost op: 15 september 2014, 21:07:23
Citaat van: enrico1972 link=msg=1289230 date=1407950991

Topic samengevoegd.

Beste allemaal,

Sinds een tijdje valt het mij op dat de CPA Rotterdam-Rijnmond de A1 + A2 meldingen op 2 verschillende manieren alarmeert.
Wie kan mij vertellen waarom hier verschil in zit en wat het verschil is.


Voorbeeld 1 van A1 melding zoals het sinds jaar en dag gaat.
p2kflex
9:03:36 13-08-14GROUP-1A1 AMBU 17107 Van Heuven Goedhartstraat 104 3119RT Schiedam sdm bon 68497
1420007Ambu 17-107 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / VRR)



Voorbeeld 2 van A1 melding zoals ik een paar weken geleden opmerkte.
p2kflex
19:24:02 13-08-14GROUP-1A1 (Directe inzet: ja) AMBU 17155 Omloopseweg 6 3161ER Rhoon ron bon 68502
1420055Ambu 17-155 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / BIOS)


==========================================================================

Voorbeeld 1 van A2 melding zoals het sinds jaar en dag gaat.
p2kflex
18:51:02 13-08-14GROUP-1A2 AMBU 17135 Van Lennepstraat 209 3027SX Rotterdam rt bon 68494
1420035Ambu 17-135 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / BIOS)



Voorbeeld 2 van A2 melding zoals ik een paar weken geleden opmerkte.
p2kflex
19:08:34 13-08-14GROUP-2A2 (Directe inzet: ja) AMBU 17172 Molenleede 39 2991WB Barendrecht brd bon 68499
1420072Ambu 17-172 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / VRR)


Even er van uit gaande dat je de basis principe's van de DIA weet.

Wanneer jij of ik 112 belt voor een ambulance, zal de centralist eerst de locatie vragen, een ambulance met directe inzet A2 sturen, alvorens verder uit te vragen. Roep ik of jij gelijk brand of moord, of is het meteen duidelijk dat het spoed is wil dit nog wel eens meteen A1 worden (of een 2e auto wordt ook wel eens zo gealarmeerd).

De 'oude' meldingen worden vaak verzocht op basis van professionals (zoals huisartsen(posten) of verloskundigen, danwel '112 collega's' zoals brandweer op politie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #297 Gepost op: 15 september 2014, 21:46:44
Citaat van: Spartan link=msg=1295770 date=1410808043

Even er van uit gaande dat je de basis principe's van de DIA weet.

Wanneer jij of ik 112 belt voor een ambulance, zal de centralist eerst de locatie vragen, een ambulance met directe inzet A2 sturen, alvorens verder uit te vragen. Roep ik of jij gelijk brand of moord, of is het meteen duidelijk dat het spoed is wil dit nog wel eens meteen A1 worden (of een 2e auto wordt ook wel eens zo gealarmeerd).

De 'oude' meldingen worden vaak verzocht op basis van professionals (zoals huisartsen(posten) of verloskundigen, danwel '112 collega's' zoals brandweer op politie.

Inderdaad in veel gevallen geen vooruitgang, dit betreft verschillende factoren, met namede eigen veiligheid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #298 Gepost op: 16 september 2014, 00:19:49
Dank voor je info Spartan
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #299 Gepost op: 3 februari 2015, 15:35:46
Ambulances rukken voortaan sneller uit

Geplaatst: 15:27 uur, dinsdag 3 februari 2015

Ambulances in de drie noordelijke provincies rukken voortaan sneller uit. Dat komt door een nieuwe werkwijze van de Meldkamer Noord-Nederland in Drachten.

Meteen wegrijden
Vanaf deze week rijden de ambulances al weg zodra bij een noodoproep bekend is waar de beller zich bevindt en wat zijn of haar telefoonnummer is. Als de ambulance op weg is, gaat de centralist in de meldkamer verder met het verzamelen van informatie.

Aan de hand daarvan wordt bepaald of de ambulance al dan niet met spoed moet doorrijden, of dat de rit niet meer nodig is.

Tot nu toe werd een ambulance pas op pad gestuurd nadat er veel meer informatie was ingewonnen over een incident.

Tijdwinst
Door de nieuwe manier van werken, die 'pre-alert' wordt genoemd, kan per rit één tot anderhalve minuut tijdwinst worden geboekt, zegt de meldkamer. Die extra tijd kan in sommige gevallen van cruciaal belang zijn.

De Meldkamer Noord-Nederland verwacht niet dat er nu veel extra onnodige ritten worden uitgevoerd. Van alle noodoproepen in Groningen, Friesland en Drenthe blijkt slechts 4 procent loos alarm te zijn.
Samen sterk in de hulpverlening!