Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 126071 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #310 Gepost op: 18 april 2015, 13:38:32
Citaat van: CM link=msg=1344471 date=1429347494
Zet dat tegenover de onnodige belasting voor het personeel door ProQA en de toegenomen verkeersonveiligheid dan begrijp ik de reactie van jvo al te goed.

In welk opzicht en welke mate zou de verkeersonveiligheid dan toenemen als gevolg van DIA? Mijns inziens rukt men sneller uit en is een melding niet voor niets standaard A2 om, indien nodig, na aanvullende informatie opgeschaald te worden naar A1, juist met het oog op de verkeersveiligheid.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #311 Gepost op: 18 april 2015, 14:02:14
Ben ik met je eens. Maar je bent het toch wel met mij eens dat elke seconde winst is!?

Citaat van: jvo link=msg=1344434 date=1429338694
15 minuten is een arbitraire grens waar geen evidence voor is, iig niet dat ik heb kunnen vinden. Daarnaast inderdaad het geweldige vrageninvulsysteem "computer says no go"

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #312 Gepost op: 18 april 2015, 14:05:01
Citaat van: Hunter link=msg=1344510 date=1429357112
In welk opzicht en welke mate zou de verkeersonveiligheid dan toenemen als gevolg van DIA? Mijns inziens rukt men sneller uit en is een melding niet voor niets standaard A2 om, indien nodig, na aanvullende informatie opgeschaald te worden naar A1, juist met het oog op de verkeersveiligheid.
meer ambulances op straat, meer blootstelling aan verkeer dat geen ruuimte geeft, verhogen van urgentie van A2 naar A1, diverse risicos waarvan iedereen in de ambulancezorg weet dat ze er zijn. DIA ios een armzalig systeem dat is uitgevonden om met het schaarse goed ambulancezorg om te gaan. Het is meer een managementtool dan een verbetering van de ambulancezorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #313 Gepost op: 18 april 2015, 14:13:07
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1344515 date=1429358701
meer ambulances op straat, meer blootstelling aan verkeer dat geen ruuimte geeft, verhogen van urgentie van A2 naar A1, diverse risicos waarvan iedereen in de ambulancezorg weet dat ze er zijn. DIA ios een armzalig systeem dat is uitgevonden om met het schaarse goed ambulancezorg om te gaan. Het is meer een managementtool dan een verbetering van de ambulancezorg.

Dus daardoor moet hulp maar langer op zich laten wachten? Dat verkeer geen ruimte geeft hou je eenmaal. Ook als je direct met A1 de weg op gaat. Het van A2 naar A1 gaan (en andersom) kom je nog genoeg tegen. En meer ambulances op straat? Nee: dezelfde ambulances vaker op straat. Met dit systeem heb je niet ineens meer ambulances tot je beschikking.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #314 Gepost op: 18 april 2015, 15:52:41
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1344515 date=1429358701
meer ambulances op straat, meer blootstelling aan verkeer dat geen ruuimte geeft, verhogen van urgentie van A2 naar A1, diverse risicos waarvan iedereen in de ambulancezorg weet dat ze er zijn.

Met betrekking tot het verhogen van A2 naar A1 is er geen verschil zonder DIA. Een rit is A1 met of zonder DIA. Het enige verschil is dat de ambu eerder onderweg is. Ik vind dat er soms maar vreemde argumenten worden gebruikt door mensen die tegen dit systeem zijn. Als er door DIA meer A1 wordt gereden dan klopt er simpelweg iets niet aangezien dat niet de bedoeling is van dit systeem. En hoe vaak wordt een "directe inzet" geannuleerd omdat er geen ambulancezorg nodig is en hoe verhoudt dit zich tot extra ambulances op straat? Waar zouden die ambulances geweest zijn zonder die afbestelde Directe Inzet? Waren ze al onderweg, rijden ze door naar een andere melding? Om alle geannuleerde DIA's af te schuiven als "onnodige verkeersbewegingen" dat is natuurlijk extreem zwart-wit.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #315 Gepost op: 18 april 2015, 16:46:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1344517 date=1429359187
En meer ambulances op straat? Nee: dezelfde ambulances vaker op straat. Met dit systeem heb je niet ineens meer ambulances tot je beschikking.

Ambulances vaker op straat voor onzinnige meldingen bedoel je. Als je sommige uitwerpselen van ProQa zo in de wandelgangen voorbij ziet komen dan snap je waarom hier vraagtekens bij gezet worden. ;)

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #316 Gepost op: 18 april 2015, 17:09:09
Citaat van: -Joost- link=msg=1344542 date=1429368362
Ambulances vaker op straat voor onzinnige meldingen bedoel je. Als je sommige uitwerpselen van ProQa zo in de wandelgangen voorbij ziet komen dan snap je waarom hier vraagtekens bij gezet worden. ;)

Onzinnige meldingen... Sja, wat noem je onzinnig? 1x vaker rijden na iets wat uiteindelijk iets voor HAP blijkt dan 1x te weinig rijden en dat er een dode is? Ik heb liever de ambu 1x meer op straat en dat t mee blijkt te vallen dan andersom. En hoe eerder ze kunnen rijden hoe beter want des te sneller ben je bij je slachtoffer en uiteindelijk weer beschikbaar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #317 Gepost op: 18 april 2015, 17:56:24
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1344543 date=1429369749
Onzinnige meldingen... Sja, wat noem je onzinnig? 1x vaker rijden na iets wat uiteindelijk iets voor HAP blijkt dan 1x te weinig rijden en dat er een dode is? Ik heb liever de ambu 1x meer op straat en dat t mee blijkt te vallen dan andersom. En hoe eerder ze kunnen rijden hoe beter want des te sneller ben je bij je slachtoffer en uiteindelijk weer beschikbaar.

Als je even niet kan poepen heb je geen ambulance nodig, laat staan een ambulance die middels DIA wordt gepiept  ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #318 Gepost op: 18 april 2015, 19:42:40

Iedere ambulance die op weg is voor een onnodige melding, kan niet op pad naar iemand die wel echt ambulancezorg nodig heeft.

Zo maar roepen dat ambulances niet vaak genoeg en snel genoeg de weg op kunnen is wel erg goedkoop en getuigd niet van enige achtergrond kennis van de ambulancezorg en de kosten daarvan.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #319 Gepost op: 18 april 2015, 22:21:42

Met jouw instelling komen we niet ver. Wat een onzin zeg, direct uitrijden voor meldingen die bij het lezen ervanal absoluut geen ambulanceinzet waardig zijn. En slachtoffers hebben we niet, we spreken over patienten in de zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod