Je moet me toch is gaan uitleggen wat DIA met ProQa te maken heeft
Als ik het allemaal goed heb mee gekregen is de DIA ontstaan naar aanleiding van de invoering van ProQa in Hollands-Midden.
In Hollands-Midden is in eerste instantie alleen ProQa ingevoerd zonder DIA. Doordat de aanname van een rit met ProQ veel langer duurt door alle verplichtte velden etc. liepen de aanrijtijden in Hollands-Midden opeens gigantisch op. Om dan maar te zorgen dat deze aanrijtijden weer om laag gingen is toen de DIA bedacht.
Uiteindelijk is (helaas) de DIA door meerdere regio's overgenomen ook in enkele regio's waar er met NTS gewerkt word. Niet dat de DIA nou echt bijdraagt aan betere patiëntenzorg maar de regio's hadden weer een mooi stukje voor in het regionale krantje hoe innovatief ze wel niet waren.
De enigste meldingen waarbij DIA mijn inziens echt meerwaarde zou kunnen hebben is bij een melding van een reanimatie alleen zoals echter hierboven al benoemt word is dit bij aanname vaak in twee zinnen al duidelijk en word deze melding al meteen als A1 uitgeven.
Bij het merendeel van de A1 ritten zal de gezondheid van de patiënt er echt niet onder leiden of de ambulance nou met 5,6,7 of 10 minuten ter plaatse is. Dus dat overdreven gedoe met die DIA waarbij men dan mogelijk een kleine minuut eerder ter plaatse zou kunnen zijn weegt mijns inziens niet op tegen de nadelen die je er van ondervind en het aantal annuleringen die je er mee hebt. Ook ligt het aantal annuleringen wel een stuk hoger dan er laatst ergens in een rapport is gepubliceerd. Wat mij betreft DIA weer afschaffen en bij een ritten die worden aangenomen waarbij duidelijk is dat er een indicatie is voor A1 urgentie deze gewoon zo snel mogelijk uitgeven. Dit scheelt een hoop ergernis bij het personeel en voorkomt een hoop loze ambulancebewegingen.