Dit klopt ook gewoon helemaal. Het gaat in elke sector (commercieel en non-protift!) soms alleen maar nog maar om cijfers en hoe je het ook went of keert.... er dienen targets gehaald te worden zodat we een beloning binnen halen en zo niet???
Het gaat alleen nog maar om cijfers voor diegenen die achter het bureau zitten. Maar dat wordt ze opgelegd door de overheid. Want we moeten het allemaal met minder middelen doen maar ondertussen gaan we wel steeds strenger kijken naar aanrijtijden. Ergens klopt daar iets niet.
Voor de bemanning in de auto tellen de cijfers niet. Zodra daar de spoedmelding binnen komt is daar een persoon aan gekoppeld en ga je daarvoor. Al moeten de straatklinkers er uit.
trouwens wel een leuke aanvulling op de cijfers: soms is de bemanning zo bezig met een melding of het zoeken van een adres dat het geven van status 2 (aankomst) vergeten wordt. Ook deze ritten worden meegeteld in het verhaal van niet halen van aanrijtijden.
De meeste niet gehaalde aanrijtijden zullen liggen aan de ambulancedekking. En daar is in mijn ogen niet altijd wat aan te doen. Neem een willekeurige avond (zoals gisteravond) in Zeeland.
Er gebeurd een ongeval waarop 5 ambulances uit de eigen regio rijden en 1 uit een andere regio. Dat hakt er nogal in.
5 auto's betekent voor deze regio op dat tijdstip dat meer dan 40 procent van de ambulances binnen enkele minuten voor meer dan anderhalf uur bezet zijn. Natuurlijk wordt er daarna driftig geschoven maar de dekking blijft laag. Vervolgens vallen er in korte tijd na elkaar nog 4 spoedritten in de regio. Voila, probleem compleet. 3 ambulances resterend om heel Zeeland af te dekken.
Maar moeten we deze situaties altijd voorkomen? Altijd maar meer ambulances neer zetten? Voor die enkele keer dat het zo uit de hand loopt? Dan kunnen de zorgpremies nog wel verder omhoog.