Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 124769 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #80 Gepost op: 22 februari 2013, 11:24:21
Wat overigens een hele interessante is, is het gebruik van Pro Q&A in Hollands Midden. Dit is een standaard uitvraaglijst, overgewaaid uit de USA. Ik heb begrepen dat de aanname nu gedaan wordt door multi-centralisten (brandweer,politie). In dit licht past de DIA natuurlijk wel.

Wellicht dat er iemand is van HM die het huidige proces van aanname tot uitgifte kan beschrijven. Misschien dat het ons dan duidelijk wordt wat de echte meerwaarde is van DIA (behalve een uiteindelijke bezuiniging op capaciteit?)

RemRoof

Pro Q & A heeft nogal haken en ogen, zie eerdere berichten hierover. Staat denk ik ook los van DIA.

Ik denk niet dat het hele proces hier beschreven hoeft te worden:
DIA zorgt gewoon dat er zodra er een adres is een ambulance gaat rijden. Daar wordt tijdswinst uit gehaald, alleen is nu het punt dat Hollands Midden daar meer tijdswinst uit haalt dan de meeste regio's zullen doen aangezien hollands midden kennelijk gemiddeld langer met meldingen bezig was vóór de invoering.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #81 Gepost op: 22 februari 2013, 11:27:10
Ik zie trouwens nog steeds niet in waarom er capaciteit verminderd kan worden door DIA.

De ambulances zijn 8% (cijfers: Hollands Midden) vaker bezet (de meldingen die voorheen gewoon "loos" waren) , en dus niet beschikbaar voor andere incidenten.
Lijkt mij dus eerder een tekort opleveren.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 22 februari 2013, 11:29:26
Kijk anders nog even naar het filmpje die de MKA HM heeft gemaakt dan zie je welke vragen er gesteld worden. Aan alleen de melding 'meneer is in elkaar gezakt' schiet niet echt op. Als een melder bij de ingangsvraag aangeeft dat iemand niet wakker is en geen AH heeft worden er direct twee ambulances gealarmeerd. Daar boek je dus geen echte tijdswinst mee. Wel bij een aantal andere soort meldingen.

Flauwekul. Als iemand in elkaar zakt is het alleen interessant om te weten of het slachtoffer blijft liggen. Genoeg reden om een ambulance te sturen.

De melder hoeft niet precies te weten wat er aan de hand is, zoals Hoefhaan post in zijn bericht ligt het voor de hand dat de melder gaat zeggen dat hij geen dokter is. Of de borst nog beweegt is niet zo relevant. Er zijn ontzettend veel medische spoedsituaties waarbij de borst nog beweegt.

Het gaan bakkeleien met een melder die de straatnaam niet weet is terug te voeren op lokale onbekendheid van de centralist. Als de melder niet weet wat de straatnaam is waar de Blokker zit kan de centralist met huidige techniek het wel snel achterhalen. De kans is zelfs groot dat de ambulancebemanning prima weet waar de Blokker zit in het centrum.

Het is prima om een beetje uit te halen naar mij, misschien mag je ook eens nadenken over spoedmeldingen die minimaal 3 minuten in behandeling zijn op een meldkamer voor er een ambulance wordt gestuurd. Ik voel niet de drang om het recht te praten.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #83 Gepost op: 22 februari 2013, 11:30:06
Pro Q & A heeft nogal haken en ogen, zie eerdere berichten hierover. Staat denk ik ook los van DIA.

Ik denk niet dat het hele proces hier beschreven hoeft te worden:
DIA zorgt gewoon dat er zodra er een adres is een ambulance gaat rijden. Daar wordt tijdswinst uit gehaald, alleen is nu het punt dat Hollands Midden daar meer tijdswinst uit haalt dan de meeste regio's zullen doen aangezien hollands midden kennelijk gemiddeld langer met meldingen bezig was vóór de invoering.

Dank voor je antwoord!

Eigenlijk kunnen wij gewoon zeggen dat de processen slecht georganiseerd waren en nu beter georganiseerd zijn, of dat de processen nog steeds slecht zijn maar dat er een procesje aan toegevoegd is om het niet goed werkende proces te ondervangen. Vervolgens wordt aan dat proces een flitsende naam gegeven en kun je er de blits mee maken? Of ga ik nu te ver :o

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 22 februari 2013, 11:32:53
Dank voor je antwoord!

Eigenlijk kunnen wij gewoon zeggen dat de processen slecht georganiseerd waren en nu beter georganiseerd zijn, of dat de processen nog steeds slecht zijn maar dat er een procesje aan toegevoegd is om het niet goed werkende proces te ondervangen. Vervolgens wordt aan dat proces een flitsende naam gegeven en kun je er de blits mee maken? Of ga ik nu te ver :o

RemRoof

Ik had het niet beter kunnnen omschrijven. De blits maken door eindelijk eens te beginnen met normaal je werk te gaan doen, terwijl je tot voor kort nog behoorde tot de prutsers.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #85 Gepost op: 22 februari 2013, 11:35:07
Probleem is dat je steeds meer samengevoegde meldkamers krijgt, waardoor ook de regionale bekendheid minder wordt (logischerwijs)

Of er zijn bijvoorbeeld 2 blokkers in het centrum

en als je verder niet uit vraagt, kun je ook moeilijker prioriteit aan de rit koppelen en is het ook moeilijker om op - of afschaling plaats te laten vinden of de juiste discipline op pad te sturen

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #86 Gepost op: 22 februari 2013, 11:35:44
Dat doet er totaal niet toe, als het meldkamercentralisten werkelijk meer dan 3 minuten tijd kost om te achterhalen of er een ambulance nodig is en waar de ambulance heen moet spreek je over niet functionerende meldkamer.

Dat is helemaal niet ter sprake! Het gaat erom dat de ambu reeds halverwege het uitvraagproces wordt gestuurd, of denk je nu echt dat elke meldkamer zonder blikken of blozen een ambu stuurt als iemand belt met een hulpvraag? Het is wel wat anders dan een taxi of pizza bestellen, dus die vergelijking raakt kant noch wal.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 22 februari 2013, 11:36:25
Dit vind ik wel een hele goede inderdaad. Want het is precies van het inschatten van de noodzaak van een ambulance zo moeilijk maakt. Jij en ik en de meeste forumleden weten wel hoe 112 werkt. De paar keer dat ik gebeld had, was er binnen een minuut een ambulance respectievelijk politiewagen onderweg. Beginnen met straatnaam, kort wat er aan de hand is en dan eventueel nog een wat uitgebreidere toelichting. Maar de korte samenvatting is al voldoende voor een centralist om in te schatten of er iets nodig is.

Er zijn echter ook heel veel mensen die niet veel verder komen dan "help, hij ligt op de grond" of "oh, het ziet er zo slecht uit". Maar slecht uitzien: is dat een bloedende wond nadat iemand z'n been gestoten heeft? Of is dat een fietser die door een auto geschept is? In sommige gevallen weten melders niet op een treffende manier te omschrijven wat ze zien en dan is het moeilijk om direct een ambulance te sturen en een urgentie te bepalen. Zeker in dat soort gevallen is DIA een toegevoegde waarde: de ambu rijdt en de centralist heeft de tijd om 'rustig' de melder nog uit te vragen.

Het uitvragen op een ingewikkelde wijze is vooral een economisch benadering. Het over de schutting donderen van "voordeel van de twijfel" of het oude credo van de brandweer "beter 10 keer voor niets dan 1 keer te laat".

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #88 Gepost op: 22 februari 2013, 11:38:26
Ik had het niet beter kunnnen omschrijven. De blits maken door eindelijk eens te beginnen met normaal je werk te gaan doen, terwijl je tot voor kort nog behoorde tot de prutsers.

Welkom op het hulpverleningsforum. Het forum voor en door hulpverleners. Je maakt centralisten nu volstrekt belachelijk, alleen maar omdat ergens een naampje aan wordt gehangen. Omdat er nu een term zoals "DIA" is gelanceerd waren het voorheen prutsers? Dit is de manier waarop forumleden andere leden tegen de haren in strijken. Ze hoeft ze echt niet 024/7 te knuffelen, maar bij jou is respect soms ver te zoeken, ongeacht in welke mate er sprake is van sarcasme.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #89 Gepost op: 22 februari 2013, 11:40:22
Het uitvragen op een ingewikkelde wijze is vooral een economisch benadering. Het over de schutting donderen van "voordeel van de twijfel" of het oude credo van de brandweer "beter 10 keer voor niets dan 1 keer te laat".
De brandweer staat hier geheel buiten. Daar geld een verwerkingstijd van 1 minuut. Vanaf het moment dat de telefoon gaat op de RAC, totdat mijn pieper lawaai begint te schoppen mag maar 1 minuut zitten.
Bij onduidelijkheid of twijfel wordt de dienstdoende bevelvoerder als eerste gepiept voor overleg.