Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 125107 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 22 februari 2013, 09:09:39
Eerder alarmeren, nog voordat alle details bekend zijn (het incident wordt nog 'opgebouwd'), alvast een ambu sturen, terwijl dat voorheen pas gebeurde als de melding volledig was opgemaakt.

Ik begrijp het nu nog niet. De claim is dat men twee tot drie minuten bespaart, wil dat zeggen dat voor DIA die meldkamer langer dan drie minuten nodig had om te begrijpen dat "er een meneer op de Steenweg ter hoogte van de Albert Heijn ligt die niet meer ademt"? Dergelijke gesprekken moeten toch aanzienlijk langer duren dan drie minuten omdat het anders onmogelijk is drie minuten winst te bereiken. Misschien duurden de gesprekken inderdaad gemiddeld 4 of 5 minuten, dan weten ze gelijk waar de leden van de Jostiband een baan gekregen hebben na de actieve zangcarriere.

Voorts post Radar hier dagelijks de nieuwe tussenstand. Net als Hoefhaan begrijp ik het niet ook niet helemaal. Ik begrijp dat een RAV per dag een overzicht kan leveren hoeveel meldingen ze hebben ontvangen, ik begrijp alleen niet hoe ze het kunnen vergelijken met de situatie voor DIA en hoe ze weten dat ze bij deze ritten tijdwinst hebben. Dat kan namelijk alleen als ze ergens mee kunnen vergelijken, bijvoorbeeld dat vorig jaar dezelfde melding door dezelfde melder op hetzelfde adres binnenkwam.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 22 februari 2013, 10:20:57
Rader, ik snap nog steeds niet waar die 2-3 min tijdswinst vandaan komen.

Ik plaats alleen maar tweets van RAV HM. Het is niet mijn mening.  ;)
Blijkbaar was voorheen het proces van aanname tot uitgifte bij de MKA 2-3 min.
Wellicht kan Stuiterbal het verder toelichten.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 22 februari 2013, 10:33:53
Ik plaats alleen maar tweets van RAV HM. Het is niet mijn mening.  ;)
Blijkbaar was voorheen het proces van aanname tot uitgifte bij de MKA 2-3 min.
Wellicht kan Stuiterbal het verder toelichten.

Jij staat wel in de literatuurlijst van het inleidende onderzoek, inclusief rang en titel binnen regio Hollands Midden. Stuiterbal niet.

Ik begrijp niet als "blijkbaar voorheen het het proces van aanname tot uitgifte bij de MKA 2- 3 min was" je tevens 2-3 minuten kunt besparen. In mijn ogen komt het dan neer op de telefoon niet meer aannemen.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 22 februari 2013, 10:36:08
Voorheen werd ambu gealarmeerd nadat melding compleet was aangenomen.
Nu wordt ambu inmiddels gealarmeerd nadat adres bekend en vervolgens de verdere uitvraging en urgentiebepaling.
De doorlooptijd van het alarmeringsproces wordt niet korter.
Dus tijdwinst begrijp ik wel, maar 2-3 minuten is wel veel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 22 februari 2013, 10:40:23
Voorheen werd ambu gealarmeerd nadat melding compleet was aangenomen.
Nu wordt ambu inmiddels gealarmeerd nadat adres bekend en vervolgens de verdere uitvraging en urgentiebepaling.
De doorlooptijd van het alarmeringsproces wordt niet korter.
Dus tijdwinst begrijp ik wel, maar 2-3 minuten is wel veel.

Dan zijn we daar toch over eens dat voor de invoering van DIA de meldkamer per definitie meer tijd nodig had dan 3 minuten voor ze wisten of er gelijk een ambulance gestuurd moest worden?

Zelfs de pizzaboer lukt het al jaren om binnen twee minuten een adres op te schrijven en de pizza in de oven te schuiven. Misschien dat ik daarom de doorbraak niet helemaal begrijp en wat er exact zo revolutionair is voor de gehele Nederlandse ambulancesector.

guest14264

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 22 februari 2013, 10:42:33
Dan zijn we daar toch over eens dat voor de invoering DIA het de meldkamer per definitie meer tijd gekost heeft dan 3 minuten voor ze wisten of er gelijk een ambulance gestuurd moest worden?

Zelfs de pizzaboer lukt het al jaren om binnen twee minuten een adres op te schrijven en de pizza in de oven te schuiven.

Tja, de vraag is of het de pizzaboer ook lukt met de juiste informatie. Pizzaboer hoeft niet te weten wat er aan de hand is, alleen maar Welke pizza en waar. Dat de ze bij het MKA nu pas iets ontwikkelen/bedenken om bij telefoon meteen weg te sturen ipv eerst melding aanhoren is een ander verhaal.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 22 februari 2013, 10:44:18
Tja, de vraag is of het de pizzaboer ook lukt met de juiste informatie. Pizzaboer hoeft niet te weten wat er aan de hand is, alleen maar Welke pizza en waar. Dat de ze bij het MKA nu pas iets ontwikkelen/bedenken om bij telefoon meteen weg te sturen ipv eerst melding aanhoren is een ander verhaal.

Welke informatie heb je precies nodig om een ambulance de weg op te sturen? Iemand door de menukaart loodsen van een gemiddelde pizzeria is complexer.

"Op de hoek van Bosweg met Middelweg is een kind aangereden door een auto. Het kind ligt stil midden op de weg"

"Goedemorgen met Jansen, mijn vrouw ligt in bed en ademt niet meer. Ik woon op Brink 34"

"Goedemiddag, ik loop bij V&D in de binnenstad van Nijmegen. Voor mij zakte een man in elkaar."

guest14264

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 22 februari 2013, 10:46:41
Welke informatie heb je precies nodig om een ambulance de weg op te sturen? Iemand door de menukaart loodsen van een gemiddelde pizzeria is complexer.

Ik vind je vergelijking gewoon niet kloppen. Kan zijn dat het door mijn denkwijze komt, maar als jij zegt pizza in de oven gooien, dan zie ik dat als de ambulance die met de benodigde informatie (lees ingrediënten) op weg gaat, dus ook met wat er aan de hand is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 22 februari 2013, 10:48:04
Ik vind je vergelijking gewoon niet kloppen. Kan zijn dat het door mijn denkwijze komt, maar als jij zegt pizza in de oven gooien, dan zie ik dat als de ambulance die met de benodigde informatie (lees ingrediënten) op weg gaat, dus ook met wat er aan de hand is.

Welke informatie hebben ze nodig dan?

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #69 Gepost op: 22 februari 2013, 10:56:01
Het is wel heel simpel op te stellen dat je alleen het adres moet hebben om een ambulance te sturen (als ik jouw reactie heb begrepen), maar even een vraag: heb je ooit een dag mee gelopen (of meerdere dagen) om te ervaren hoe het is om de rol van een MKA centralist te hebben

Ik heb meerdere dagen op een MKA mee gelopen en geluisterd en ik kan je vertellen dat het een vak op zich is