Waar het gewoon op neer komt is dat een meldkamer de lastige keuze heeft tussen een ambulance op pad sturen met A1 of A2 en evt géén ambulance op pad sturen maar bv een huisarts of rapid responder.
Er zullen weinig centralisten zijn die bij twijfel geen ambulance met spoed onderweg zullen sturen.
Tot nu toe (Voor DIA) werd zo gehandeld dat niet automatisch op elke 112 melding direct een ambulance ging rijden. Dit vanuit kostenoogpunt, maar zéker ook beschikbaarheid. Daarnaast wil een meldkamer niet onnodig een ambulance met A1 op pad sturen aangezien de risico's van spoed rijden groot zijn. Zie daarvoor specifieke topics. Het risico op een ernstig ongeval in geval van het zich bewegen als voorrangsvoertuig is nl 8x groter dan wanneer het voertuig zich "normaal" door het verkeer begeeft.
Waar het gewoon op neer komt is dat er een Medisch Manager Ambulancezorg zit die zichzelf heel interessant vindt. Dit is niet zijn eerste meldkamerproject, zie de website en de artikelen van zijn hand. Hij heeft diverse keren geschreven over de innovatie en genialiteit op de meldkamer. Hij heeft al meerdere systemen ingevoerd waarbij elke keer hele goede resultaten zijn behaald. In 2013 is hij weer terug met het oude stokpaardje, hij haalt wederom 3 minuten tijdswinst bij een geniaal proces wat in 2011 genialer is geworden en in 2012 nog genialer.
Het optimaliseren van de meldkamer heeft iets vertraging opgelopen omdat hij een onderzoek was begonnen over de attitude van MMT-artsen.
Wat mij het meeste opvalt is dat ze spreken over onderzoek, terwijl het vooral gaat om werk van eigen hand wat ontstaan is door via Google links en rechts wat te kopieren en bij elkaar te plakken.
Je zou bijna denken dat de beste man medisch inhoudelijk zich liever niet met de daadwerkelijk zorg wil bemoeien, omdat ik denk dat een beetje verpleegkundige hem de oren wel wast.
Mij wordt hier kwalijk genomen door moderators dat ik centralisten afschilder als prutsers, de realiteit is dat deze MMA de schijn wekt dat er een stel debielen werkt die niet in staat zijn om op voorhand een ambulance te sturen, zoals in de benoemde andere regio's waar men wel regelmatig binnen een minuut de eerste ambulance op de weg heeft.