De wijze van een melding aannemen verandert dus niet als ik het zo lees... Alleen wordt dus de ambulance nu eerder gealarmeerd dan voorheen. Ik ben best voorstander van zo'n systeem als blijkt dat ruim 90% van de 112 belletjes daadwerkelijk een rit worden.
Ik zie voor de rest een heleboel cijfers, waar ik een beetje allergisch voor ben geworden, maar dat terzijde. Ook de uitleg over paraatheid zie ik nog niet helemaal. Als een ambulance 2 minuten eerder gealarmeerd wordt betekend toch nog niet dat ze 2 minuten sneller weer beschikbaar zijn. Als je direct A1 gealarmeerd wordt ben je toch sneller op een bepaald punt dan dat je meteen met een A2 op pad gestuurd wordt??(reactietijd bemanning, voorrang verkeer etc.) En wordt er ook rekening gehouden met gelijktijdigheid van meldingen en tijdstippen. Als het bij mij duidelijk is dat een persoon hulp nodig heeft. En dat weet je soms al na 1 zin van de melder. Ik vraag dan eerst het adres (als ik deze nog niet automatisch heb) en dan zet ik hem door naar m'n collega zodat die kan uitsturen, zodat ik de melder nog verder kan uitvragen. Bij de meldingen waarop het dan echt van de secondes afhangen of het duidelijk is dat er meteen hulp naar toe moet gaat het ook allemaal veel sneller. Mijn vraag is dan ook of er echt zoveel tijdwinst behaald gaat worden voor de mensen die het echt nodig hebben?? Ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen van zowel de meldkamer als de ambulancecollega's op straat...
Wij zijn ook benieuwd naar de reacties van de collega's op straat (die zelf met het voorstel kwamen voor de invoering van het model wat we DIA hebben genoemd) en naar die van de centralisten (waarvan nu al bekend is dat ze aangeven dat er minder tijdsdruk en dus minder stress is tijdens het triagesprek). Ook zijn we benieuwd naar de gerealiseerde tijdswinst en de stijging van het percentage burgers wat binnen een bepaald aantal minuten wordt bereikt.
En zoals ik al eerder meldde gaat het niet om de tijdswins voor één individueel geval maar om de grote getallen= het percentage (dreigende) reanimaties waar we eerder kunnen starten met behandelen/stabiliseren. En ja, dat lijkt management taal maar dat is nu eenmaal de manier waarop vanuit de publieke gezondheidszorg wordt gekeken naar gezondheidszorg-interventies (vaccineren tegen de bof levert op individueel niveau niet direct herkenbare winst op maar wel op populatieniveau). Zo kijken overheid, zorgverzekeraars en bestuurders van ambulancediensten en meldkamers naar de werkelijkheid dus of je dat nu leuk vindt of niet, het is niet anders.