Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 124854 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #170 Gepost op: 25 februari 2013, 22:09:18
Bottom-line is: iedereen bedankt voor zijn bijdragen aan dit forum! Niemand is verplicht om hier te reageren. Ook Jan de Nooij niet, al siert het hem dat hij hier zijn verhaal doet.

We zijn het lang niet allemaal met elkaar eens, soms wordt op iemands (soms lange) tenen getrapt, maar we hebben de laatste maanden een aantal zeer stevige inspirerende discussies gezien. Laten we dat vooral zo houden, een forum is er om open te kunnen discussieren, scherp maar rechtvaardig. Ik hoop dat we die vrijheid zo kunnen houden en dat de inperkingen beperkt blijven.

Daar sluit ik mij dan wel helemaal bij aan O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 26 februari 2013, 08:39:06
RAV Hollands Midden @ambulancehm

@ambulancehm: #DIA De stand op dit moment vanaf onze start: 348 x 112 melding en 21 afgebroken ritten (6%),
7:44am · 26 Feb 13

Jan de Nooij

• MMA RAVHM en MKAHM
  • Junior gebruiker
  • **
    • RAV en MKA Hollands Midden
Reactie #172 Gepost op: 26 februari 2013, 10:49:26
Als ik het dus goed begrijp is de redenatie dat door DIA minder ambulances nodig zijn om een bepaalde "paraatheid" te creëren dan zonder DIA.

Hierbij wordt "paraatheid" gedefinieerd als het aantal beschikbare ambulances die binnen een bepaalde tijdseenheid (6/15 min bijvoorbeeld) op een bepaalde locatie kunnen komen. Ik denk dat de mensen in het veld "paraatheid" definiëren als het aantal ambulances met de status "beschikbaar" binnen een bepaald gebied per tijdseenheid, hierin zijn geen veranderingen door DIA.  

Door de kortere response tijd bij een DIA inzet is men sneller op een locatie, men kan echter dezelfde response tijd ook halen door bijvoorbeeld méér ambulances op VWS te plaatsen verspreid over het inzetgebied. Als de factor "aantal ambulances" hetzelfde blijft, stijgt dus de "paraatheid" door het DIA project.

Klopt mijn denkwijze zo?

Het is dan natuurlijk wel van belang dat we met z'n allen dezelfde "management-taal" spreken, anders wordt het inhoudelijk discussiëren wat ingewikkeld. ;)

Ja
“ Het is zo verschrikkelijk eenvoudig – het gaat niet om technologie, niet om enorme investeringen, niet om herstructurering van de gezondheidszorg va

Jan de Nooij

• MMA RAVHM en MKAHM
  • Junior gebruiker
  • **
    • RAV en MKA Hollands Midden
Reactie #173 Gepost op: 26 februari 2013, 10:56:14
De wijze van een melding aannemen verandert dus niet als ik het zo lees... Alleen wordt dus de ambulance nu eerder gealarmeerd dan voorheen. Ik ben best voorstander van zo'n systeem als blijkt dat ruim 90% van de 112 belletjes daadwerkelijk een rit worden.
Ik zie voor de rest een heleboel cijfers, waar ik een beetje allergisch voor ben geworden, maar dat terzijde. Ook de uitleg over paraatheid zie ik nog niet helemaal. Als een ambulance 2 minuten eerder gealarmeerd wordt betekend toch nog niet dat ze 2 minuten sneller weer beschikbaar zijn. Als je direct A1 gealarmeerd wordt ben je toch sneller op een bepaald punt dan dat je meteen met een A2 op pad gestuurd wordt??(reactietijd bemanning, voorrang verkeer etc.) En wordt er ook rekening gehouden met gelijktijdigheid van meldingen en tijdstippen. Als het bij mij duidelijk is dat een persoon hulp nodig heeft. En dat weet je soms al na 1 zin van de melder. Ik vraag dan eerst het adres (als ik deze nog niet automatisch heb) en dan zet ik hem door naar m'n collega zodat die kan uitsturen, zodat ik de melder nog verder kan uitvragen. Bij de meldingen waarop het dan echt van de secondes afhangen of het duidelijk is dat er meteen hulp naar toe moet gaat het ook allemaal veel sneller. Mijn vraag is dan ook of er echt zoveel tijdwinst behaald gaat worden voor de mensen die het echt nodig hebben?? Ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen van zowel de meldkamer als de ambulancecollega's op straat...

Wij zijn ook benieuwd naar de reacties van de collega's op straat (die zelf met het voorstel kwamen voor de invoering van het model wat we DIA hebben genoemd) en naar die van de centralisten (waarvan nu al bekend is dat ze aangeven dat er minder tijdsdruk en dus minder stress is tijdens het triagesprek). Ook zijn we benieuwd naar de gerealiseerde tijdswinst en de stijging van het percentage burgers wat binnen een bepaald aantal minuten wordt bereikt.
En zoals ik al eerder meldde gaat het niet om de tijdswins voor één individueel geval maar om de grote getallen= het percentage (dreigende) reanimaties waar we eerder kunnen starten met behandelen/stabiliseren. En ja, dat lijkt management taal maar dat is nu eenmaal de manier waarop vanuit de publieke gezondheidszorg wordt gekeken naar gezondheidszorg-interventies (vaccineren tegen de bof levert op individueel niveau niet direct herkenbare winst op maar wel op populatieniveau). Zo kijken overheid, zorgverzekeraars en bestuurders van ambulancediensten en meldkamers naar de werkelijkheid dus of je dat nu leuk vindt of niet, het is niet anders.
“ Het is zo verschrikkelijk eenvoudig – het gaat niet om technologie, niet om enorme investeringen, niet om herstructurering van de gezondheidszorg va

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 26 februari 2013, 11:06:13
Wij zijn ook benieuwd naar de reacties van de collega's op straat (die zelf met het voorstel kwamen voor de invoering van het model wat we DIA hebben genoemd) en naar die van de centralisten (waarvan nu al bekend is dat ze aangeven dat er minder tijdsdruk en dus minder stress is tijdens het triagesprek). Ook zijn we benieuwd naar de gerealiseerde tijdswinst en de stijging van het percentage burgers wat binnen een bepaald aantal minuten wordt bereikt.
En zoals ik al eerder meldde gaat het niet om de tijdswins voor één individueel geval maar om de grote getallen= het percentage (dreigende) reanimaties waar we eerder kunnen starten met behandelen/stabiliseren. En ja, dat lijkt management taal maar dat is nu eenmaal de manier waarop vanuit de publieke gezondheidszorg wordt gekeken naar gezondheidszorg-interventies (vaccineren tegen de bof levert op individueel niveau niet direct herkenbare winst op maar wel op populatieniveau). Zo kijken overheid, zorgverzekeraars en bestuurders van ambulancediensten en meldkamers naar de werkelijkheid dus of je dat nu leuk vindt of niet, het is niet anders.

Bedankt voor uw antwoord.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 26 februari 2013, 13:17:38
...

Wat mij opvalt dat de DIA heel erg wordt opgehangen aan (dreigende) reanimaties. Het lijkt mij dat er meer levensbedreigende zaken zijn dan alleen een reanimatie die sneller ter plaatse zijn rechtvaardigen. Of zie ik dat verkeerd.

RemRoof

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #176 Gepost op: 26 februari 2013, 13:52:22
Uiteraard. Alleen zijn de reanimaties de gevallen die erg tot de verbeelding spreken.
Maar wanneer maakt elke seconde echt uit?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #177 Gepost op: 26 februari 2013, 14:23:16
Uiteraard. Alleen zijn de reanimaties de gevallen die erg tot de verbeelding spreken.

Ooit geleerd van een AVP'er dat je niet zo snel dood gaat 0098

RemRoof

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 26 februari 2013, 14:25:11

Maar gezien het andere topic over "assistentie bij reanimaties" het meest kansloos... :D

RemRoof

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #179 Gepost op: 26 februari 2013, 19:48:36

Einde van de dienst? ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!