Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 125133 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 26 februari 2013, 20:58:43
Uiteraard. Alleen zijn de reanimaties de gevallen die erg tot de verbeelding spreken.
Maar wanneer maakt elke seconde echt uit?

De link verwijst naar een rapport uit 2008. Maakt interessant lezen..

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2008/08/28/ambulance-a1-spoedritten-wat-is-de-relatie-tussen-responstijd-en-gezondheidswinst.html

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 19 maart 2013, 10:57:22
RAV Hollands Midden @ambulancehm

Weten waarom wij Directe Inzet Ambulance (#DIA) doen in de #MKA Hollands Midden? Lees goo.gl/Q6uEl
10:39am · 19 Mar 13 ·

Klik hier voor het artikel

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #182 Gepost op: 19 maart 2013, 11:56:13
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat straks gaat vanuit de nieuwe meldkamer in Haaglanden. Verschillende meldkamers met verschillende werkwijzes (oa wel/geen DIA) moeten dan toch echt volgens 1 systeem gaan werken. Ik neem aan dat DIA dan volledig ingevoerd gaat worden, evenals ProQA.

stuiterbal

• Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 22 maart 2013, 00:46:23
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat straks gaat vanuit de nieuwe meldkamer in Haaglanden. Verschillende meldkamers met verschillende werkwijzes (oa wel/geen DIA) moeten dan toch echt volgens 1 systeem gaan werken. Ik neem aan dat DIA dan volledig ingevoerd gaat worden, evenals ProQA.

DIA is universeel. ProQA of NTS of "old school" aannemen van 112 meldingen.... Als je een adres hebt kan je een ambu sturen. Als blijkt dat DIA een succes is en winst oplevert zal het landelijk ingevoerd gaan worden.

Off topic..... MKA HM  AMPDS/proQA gebruiken op de nieuwe meldkamer;)

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #184 Gepost op: 22 maart 2013, 19:25:55
Daar gaat men vooralsnog naast elkaar werken met proQA En NTS. Of Haaglanden met dia gaat werken, weet ik niet. Sowieso is mijn ervaring dat een behoorlijk aantal 112 meldingen helemaal geen ambu rit is. Studie in de regio is hierbij belangrijk.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

stuiterbal

• Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 23 maart 2013, 00:06:51
Daar gaat men vooralsnog naast elkaar werken met proQA En NTS. Of Haaglanden met dia gaat werken, weet ik niet. Sowieso is mijn ervaring dat een behoorlijk aantal 112 meldingen helemaal geen ambu rit is. Studie in de regio is hierbij belangrijk.

Wij starten 18/2 als 1e in NL met Directe Inzet Ambulance na bellen #112 en adres bekend wordt ambu ingezet. #DIA 1/3
2/3 #DIA levert naar verwachting 2 minuten tijdswinst op als iedere seconde telt waardoor we aantal burgers wat we bereiken
3/3 binnen 6 minuten verdubbelen. 92% #112 meldingen krijgt ambu. Goede ambulancezorg redt mensenlevens, daar spannen wij ons voor in! #DIA

Na Directe Inzet Ambulance triage en bepaling toestandsbeeld. Uit historische cijfers blijkt dat 8% uiteindelijk geen ambu nodig heeft 1/3
2/3 van wel ingezette ambu is 80% A1. #DIA leidt niet tot meer inzet maar wel sneller rijtijdenprofiel en snellere acute zorg.
3/3 Cijfers HM worden bevestigd in Rotterdam en Brabant. VWS wil van AZN landelijk beeld. Bij bevestiging zal #DIA landelijk gevolg hebben

Dit was het 1e twitterbericht waar alles mee begonnen is. Er zijn inmiddels meerdere regio's die de cijfers bevestigen. Grote kans dus dat het landelijk gevolg gaat hebben....

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #186 Gepost op: 23 maart 2013, 00:28:12

Wij starten 18/2 als 1e in NL met Directe Inzet Ambulance na bellen #112 en adres bekend wordt ambu ingezet. #DIA 1/3
2/3 #DIA levert naar verwachting 2 minuten tijdswinst op als iedere seconde telt waardoor we aantal burgers wat we bereiken
3/3 binnen 6 minuten verdubbelen. 92% #112 meldingen krijgt ambu. Goede ambulancezorg redt mensenlevens, daar spannen wij ons voor in! #DIA

Na Directe Inzet Ambulance triage en bepaling toestandsbeeld. Uit historische cijfers blijkt dat 8% uiteindelijk geen ambu nodig heeft 1/3
2/3 van wel ingezette ambu is 80% A1. #DIA leidt niet tot meer inzet maar wel sneller rijtijdenprofiel en snellere acute zorg.
3/3 Cijfers HM worden bevestigd in Rotterdam en Brabant. VWS wil van AZN landelijk beeld. Bij bevestiging zal #DIA landelijk gevolg hebben

Dit was het 1e twitterbericht waar alles mee begonnen is. Er zijn inmiddels meerdere regio's die de cijfers bevestigen. Grote kans dus dat het landelijk gevolg gaat hebben....

Mijn collega's en ik ervaren regelmatig dat een 112 melding helemaal geen ambu inzet betreft. Nu de cijfers nog om dit te bevestigen. Op elk binnenkomend telefoontje direct een ambu te laten rijden? Mwah, dan graag wat extra ambu's in de paraatheid. ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Kevin R.

• Senior gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 28 maart 2013, 14:00:21
p2kflex
11:07:06 28-03-13GROUP-1A2 (dia) (GG: ANH-INCI-5) SAENEHOF 22 A BERGEN NH - 1862JB 22 A
0220182Ambu 10-182 (Alkmaar - Schagen)
p2kflex
13:44:30 28-03-13GROUP-1A2 (dia) (GG: ANH-INCI-5) HERENWEG 37 EGMOND-BINNEN - 1935AB 37
0220183Ambu 10-183 (Alkmaar - Schagen)

Start Noord-Holland Noord ook met directe inzetten? Lijkt me wel een vooruitgang. In Hollands Midden, (zie voor meer informatie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71600), zijn ze er al mee gestart met veel positieve reactie's met een positief resultaat.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #188 Gepost op: 28 maart 2013, 19:42:32
zijn ze er al mee gestart met veel positieve reactie's met een positief resultaat.
Waar haal je deze info vandaan? Dan doel ik met name op de positieve reacties?
Misschien handiger om dit onder het a bestaande topic te zetten anders krijgen we hier op den duur zoveel topics als dat er regio's starten met DIA...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Kevin R.

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 28 maart 2013, 19:53:11
Waar haal je deze info vandaan? Dan doel ik met name op de positieve reacties?
Misschien handiger om dit onder het a bestaande topic te zetten anders krijgen we hier op den duur zoveel topics als dat er regio's starten met DIA...

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71600)
staan toch wel een aantal positieve reactie's in. Lijkt me sowieso wel dat het systeem werkt, anders zullen andere meldkamers het niet ook gaan gebruiken.

Topic zou eventueel kunnen worden samengevoegd met: Vragen over meldingen NHN (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60830) (lukt me niet op een hyperlink te maken...)