Zorgen om veiligheid Lithium Ion batterijen

Auteur Topic: Zorgen om veiligheid Lithium Ion batterijen  (gelezen 15245 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Gepost op: 22 december 2015, 13:32:29
We staan er niet zo bij stil maar dagelijks lopen we allemaal met een kleine vulkaan aan energie op zak: de lithium-ion batterij. Smartphones, tablets en laptops, overal zitten ze in.

Maar de zorg over dit nieuwe type batterij, waar veel meer energie in kan worden opgeslagen en dat oplaadbaar is, neemt toe. Want de lithium-ion batterij kan spontaan ontbranden of bij hitte instabiel worden en ontploffen. Aangenomen wordt dat verschillende vrachtvliegtuigen zijn neergestort door zelfontbranding van de batterijen. De accu’s van een fonkelnieuwe A380-Airbus vlogen in de brand. Maar ook telefoons en computers.

Lees verder bij de bron....

In de link naar de site van het Infopunt Veiligheid (http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/DossierItem/3/7191/presentaties-nationaal-congres-fire-safety--science-fss-2015.html) staat o.a. de presentatie van Roland Goertz (nummer 8a) tijdens het FSS Congres. Hij is daarbij ingegaan op de gevaren van rook bij brand en de specifieke risico's van Lithium Ion batterijen.

De hele gefilmde presentatie van Roland Goertz staat hieronder:
! No longer available


VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2015, 13:45:14
Het is algemeen bekend dat er regelmatig batterijen in telefoons of accu's in laptops ontbranden of zelfs exploderen. Deze reportage, alhoewel ik de vergelijking met de Tesla-accu niet helemaal snap, biedt wat inzicht in de risico's van deze batterij. Het filmpje dat in de reportage wordt getoond van de Duitse brandweer geeft het gevaar voor de repressie ook maar eens aan, als er sprake is van grootschalige opslag van deze batterijen.

Sowieso vormen elektrabranden een interessant probleem; branden in elektrische auto's laten zien dat de blussing dan niet zo simpel is. Ik geloof dat men in Amsterdam al eens een elektrische taxi in een container met water heeft gezet, omdat normale bluspogingen niet lukten en de accu's bleven branden.....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2015, 13:59:27
Citaat van: Danny722 link=msg=1393532 date=1450788314
Sowieso vormen elektrabranden een interessant probleem; branden in elektrische auto's laten zien dat de blussing dan niet zo simpel is. Ik geloof dat men in Amsterdam al eens een elektrische taxi in een container met water heeft gezet, omdat normale bluspogingen niet lukten en de accu's bleven branden.....

Zo ongeveer ja, de taxi is naar een wrakkenterrein gereden om daar uit te laten branden.

Ook in Haaglanden is er een incident geweest met een brand in een electrische taxi, in de parkeergarage bij Malieveld.. Dat was ook geen makkelijke.

De Tesla accu's van 100 kilo aan huis zijn wel zorgelijk, zo'n brand is niet te stoppen in een woning..


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2015, 15:02:12
Misschien interessante links voor de geintresseerden?

https://www.youtube.com/watch?v=mtCk3srID_w

Over de echte gevaren van lithium ion accu's kan je eindeloos discussieren, in de modelbouw(vliegtuigen) maken wij gebruik van lithium polymer (LIPO) batterijen. Deze batterij zit nog een gevaargradatie hoger, en het wordt aangeraden de accu te laden in een zogenaamde brandveilige lipo-bag. Desondanks zijn er de laatste jaren wel positieve ontwikkelingen op het gebied van lithium accu's, de accu's worden steeds stabieler en kunnen steeds meer hebben voordat ze de geest geven/in de fik vliegen. Ook is er inmiddels een chip ontwikkeld die de exacte gezondheid/status van de accu kan meten, momenteel kan er alleen gekeken worden naar de spanning/stroomafgifte en temperatuur.

http://tweakers.net/nieuws/106550/wetenschappers-maken-chip-die-gezondheid-van-accu-meet.html


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #4 Gepost op: 22 december 2015, 15:07:48
Vanaf 25:28 gaat het in de opname van de toespraak van Roland Goertz over de brand van Li-ion batterijen. In deze toespraak/voorlichting wordt een filmpje gebruikt. Dat betreft onderstaand filmpje. Op 04:37 ontploft een Li-ion batterij. Vanaf 05:02 hoor je het (telkens sneller) knallen van verschillende Li-ion batterijen. Ook de bemanning van de AL krijgt in de gaten dat het niet veilig is en trekt zich (deels) terug.

! No longer available
Emergency-Report.de
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2016, 08:11:00
Citaat
Super B fire test, simulating an external fire source.


Home /  News /  Projects & Latest News /  Super B fire test, simulating an external fire source.

Super B batteries. The safest in the industry. At Super B we regularly test our batteries to the extreme, to confirm time after time that we meet the highest possible standards in all areas.

One of those areas is Safety, a crucial focus point. We conduct many different safety tests, like short circuit and extreme current testing. But what happens if our batteries are exposed to an external fire source? In our most recent safety test we decided to take this to the extreme by burning our 2KWh battery with external heaters.

This fire test was conducted at the Twente Safety Campus on the military airport in Twente. After preparation of the setup, fire was ignited and the situation was observed carefully with several cameras, a gas sensor and many temperature sensors. From start to end, the battery burned in a very controlled way. The duration and intensity of this fire was way more extreme than a real life situation, with temperatures rising to over 1000oC, due to the propane burners, still the situation never became dangerous. There where no explosions or fire bursts observed. At the end, the fire was extinguished with water without any issues and everything was fully under control.

The conclusions:
- No explosion
- No excessive flames
- Battery can be extinguished with water
- Battery case does not collapse

Super B. The safest in the industry.
- Safest chemistry (Lithium Iron Phosphate)
- Continuous electronic protection
- Best in class BMS algorithm
- Robust mechanical design

A full video with all the details is available upon request for our valued customers.

bron: www.super-b.com





oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Sky News @SkyNews
CCTV footage shows the moment an e-cigarette battery exploded in a man's trousers


Video: https://twitter.com/SkyNews/status/702972872453541888

Artikel: http://news.sky.com/story/1648811/e-cigarette-explodes-inside-mans-pocket


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2018, 18:31:43
Alles over de lithium-ion batterij

Nederland   18 februari 2018

Het bestaat echt: de Dag van de batterij. Een mooie reden om wat meer te weten te komen over lithium-ion batterijen. Deze batterijen zitten in de accu’s van elektrische fietsen en in smartphones, tablets, laptops en hoverboards.

In dit type batterij zit veel meer energie dan in een standaard penlite batterij en dat heeft veel voordelen. Maar tegelijkertijd neemt de zorg over dit nieuwe type batterij toe, omdat deze spontaan kan ontbranden of zelfs ontploffen. Gelukkig neemt onze kennis over dit soort batterijen ook snel toe. Eén van de landelijke deskundigen op dit gebied is René Verboom, werkzaam bij Brandweer Haaglanden. Hij is gespecialiseerd in het bestrijden van vuur in energieopslag. We stelden hem een aantal vragen.

Wat is een lithium-ion batterij?
‘Een lithium-ion batterij is een middel om energie in op te slaan en die chemische energie omzet in elektrische energie. Deze batterijen onderscheiden zich door een hoge energiedichtheid en herlaadbaarheid. In steeds meer toepassingen zien we dit terug, zoals bij hoverboards, telefoons, powerbanks, elektrische fietsen, scooters, maar ook bij bijvoorbeeld koptelefoons en elektrische tandenborstels. En dat zijn juist producten die we in huis hebben.’

Zijn deze batterijen gevaarlijk?
‘Een gemiddeld huishouden bezit 125 batterijen. Steeds vaker zijn dit ook lithium-ion batterijen. Deze batterijen kunnen oververhit raken in brand vliegen. Vaak gebeurt dit tijdens het opladen, door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen. Helaas neemt het aantal incidenten toe doordat er meer lithium-ion batterijen toegepast worden. Hoewel exacte aantallen niet bekend zijn, waren er in 2017 naar schatting iedere week twee incidenten waarbij dit soort accu’s betrokken zijn.’

Wat gaan wij eraan doen?
‘Brandweer Nederland, het Instituut Fysieke Veiligheid en de brandweerregio’s werken samen met het (internationale) bedrijfsleven, universiteiten en hogescholen om onze kennis over energieopslag te vergroten. We maken stappen. Het is belangrijk dat we investeren in nieuwe vormen van educatie, procedures en regelgeving en dat we nieuwe ervaringen onderling delen.’

Tips?
‘Denk altijd aan je eigen veiligheid en bij gevaar: bel 112! Bij lithium-ion batterijen kan er heftige ontbranding plaatsvinden en de gassen zijn giftig. Adem dit dus niet in. De brandweer is bezig met meerdere innovatieve blusmiddelen die beter geschikt zijn voor het blussen van lithium-ion batterijen, maar kleine batterijen kunnen orden geblust met water, poeder en schuim.’

De volgende signalen geven aan dat er (waarschijnlijk) een probleem is met de batterij:
Lekkende vloeistof
(Overmatige) hitte
Sterke geur
Rook
Vonken

Neem de volgende stappen als je één of meerdere van deze verschijnselen waarneemt:
Stop onmiddellijk met het gebruik van het apparaat en koppel deze eventueel los van de lader
Bel 1-1-2
Verplaats het apparaat naar buiten en uit de buurt van brandbare materialen, als dit veilig kan.



Hoe voorkom je dat apparaten met een lithium-ion batterij in brand vliegen?

Koop alleen apparaten, batterijen en opladers van gerenommeerde fabrikanten. Van veel producten, die goedkoop in het buitenland worden gekocht, is onduidelijk wat de kwaliteit is
Volg de gebruiksaanwijzing van de fabrikant
Laat apparaten afkoelen na langdurig of intensief gebruik
Let een batterij niet in het directe zonlicht
Gebruik alleen de originele oplader die bij het apparaat geleverd wordt
Laadt een apparaat (of batterij) op in de buurt van een rookmelder en houd toezicht tijdens het laden. ’s Nachts opladen raden we ernstig af
Heb je je apparaat of batterij laten vallen? Controleer deze dan op beschadigingen en vervang de beschadigde onderdelen onmiddellijk



Veilig opladen
Laad je smartphone of powerbank overdag op. Als je toch 's nachts oplaadt leg je apparaten dan niet op de snel brandbare plekken zoals op de bank. Zorg altijd voor een werkende rookmelder. Mocht het toch fout gaan, dan word je in ieder geval gewaarschuwd als je slaapt.

Elektrische apparaten: houd ze in de gaten
Onvoorzichtig gebruik van apparatuur is één van de belangrijkste oorzaken van woningbrand. Gelukkig kun je zelf veel doen om brand te voorkomen.

Samen sterk in de hulpverlening!


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2020, 11:20:50
Het is algemeen bekend dat er regelmatig batterijen in telefoons of accu's in laptops ontbranden of zelfs exploderen. Deze reportage, alhoewel ik de vergelijking met de Tesla-accu niet helemaal snap, biedt wat inzicht in de risico's van deze batterij. Het filmpje dat in de reportage wordt getoond van de Duitse brandweer geeft het gevaar voor de repressie ook maar eens aan, als er sprake is van grootschalige opslag van deze batterijen.

Sowieso vormen elektrabranden een interessant probleem; branden in elektrische auto's laten zien dat de blussing dan niet zo simpel is. Ik geloof dat men in Amsterdam al eens een elektrische taxi in een container met water heeft gezet, omdat normale bluspogingen niet lukten en de accu's bleven branden.....
In Breda had men nog niet zo lang geleden te maken met een brandend accupakket van een Tesla, was niet op de gewone manier te blussen, dus hebben ze uiteindelijk de WTH ingezet en die auto daarin ondergedompeld en zo een paar dagen laten staan.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2020, 19:28:01
In Breda had men nog niet zo lang geleden te maken met een brandend accupakket van een Tesla, was niet op de gewone manier te blussen, dus hebben ze uiteindelijk de WTH ingezet en die auto daarin ondergedompeld en zo een paar dagen laten staan.
Een paar dagen? Als je pech hebt loopt het zomaar op naar 2 weken dat je de boel kunt laten staan.