Beste 024,
bijzonder om jou interpretatie van mijn reactie te lezen! ik hoop dat je beter opereert dan dat je leest........
in mijn reacties gaat het juist om samenwerking, elkaar ten dienst zijn en een bepaalde contructieve houding tegenover collega zorgverleners.
Ik vraag me werkelijk waar af wat jou onderliggende motivatie is om zo te reageren...
Maar wellicht zijn er nog mensen die wel een nuttige bijdrage kunnen leveren aan dit onderwerp?
Ik heb het ook niet over samenwerking. Ik werk graag samen met iedereen, het doet niet terzake of ze arts zijn of iets anders.
Ik sta niet ten dienste van een verpleegkundige, het is andersom. Ik sta ten dienste van de patient en de verpleegkundige hoort ook ten dienste te staan van de patient, dus ook ten dienste van de eindverantwoordelijke arts(en). Constructief samenwerken is dat als ik iets niet weet ik de hulp in roep van een anesthesioloog of een cardioloog, of andersom.
De huisarts die wil overleggen heeft vaak al contact gehad met een internist, longarts of cardioloog in het ziekenhuis. Ik kan het niet helpen dat er verpleegkundigen zijn die een beetje door zijn geslagen in het polderen en denken dat verantwoorde zorg gelijk staat aan verpleegkundigen die medisch overleg houden met een arts.
Ik laat ook thoraxfoto's maken, alleen heb ik nog nooit iemand mee gemaakt die roept dat ze de foto moeten maken van mij omdat ik het niet kan. Het klopt dat ik niet weet hoe dat moet, maar ik ga over de beoordeling en de radioloog, niemand anders ondanks dat ze het misschien wel weten.
Een huisarts die de ambulanceverpleegkundige een ECG laat maken is precies hetzelfde, als de huisarts niet zeker is zal hij de strook moeten laten beoordelen door een cardioloog, niet door de ambulanceverpleegkundige.