Hoe is samenwerking huisarts en ambulancedienst geregeld?

Auteur Topic: Hoe is samenwerking huisarts en ambulancedienst geregeld?  (gelezen 16735 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2013, 18:26:26
Volgens mij ging het onderwerp over samenwerken tussen ambu en HA. Het ECG verhaal was ter illustratie om de samenwerking aan te geven. Misschien is het handig om niet teveel af te dwalen, tenzij er behoefte is aan een casusbespreking?????
of nee, laat maar, ik vind het wel goed zo. Stoei maar lekker verder, deze eigenwijze pleeg haakt af...

De pleeg die niet eigenwijs is moet nog worden uitgevonden,hoor... ;D

Waarom haak je eigenlijk af? Ik zie ja voorbeeld juist als een mooi voorbeeld van de samenwerking en heb daarover een eigen mening die ik ventileer via dit kanaal. Dat is geenszins een persoonlijk oordeel. Bovendien discussieren we toch? Als iedereen zou afhaken dan zouden we hier weinig te bespreken hebben...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2013, 18:38:12
Ik persoonlijk heb ook geen zin meer in steeds dezelfde toon van discussie mijn inziens geinitieerd door 024,

Citaat
Een huisarts die de ambulanceverpleegkundige een ECG laat maken is precies hetzelfde, als de huisarts niet zeker is zal hij de strook moeten laten beoordelen door een cardioloog, niet door de ambulanceverpleegkundige.

Waarom zou een ambulanceverpleegkundige dit niet kunnen dan? Welke reden heb jij om hieraan te twijfelen?

Terwijl het toch bij zijn/haar dagelijkse werkzaamheden behoort. Ik denk dat de cardioloog echt niet zit te wachten om elke keer dat de huisarts twijfelt, om een ECG te beoordelen. Een ambulanceverpleegkundige is hierin getraind, bekwaam en bevoegd, wie ben jij om hier aan te twijfelen buiten het feit dat het door een verpleegkundige wordt gedaan.

De praktijk is dat er huisartsen zijn die zichzelf niet bekwaam genoeg achten om een ECG te interpreteren, en door dit inzicht een ambulanceverpleegkundige vragen (en even voor de duidelijkheid dit zijn geen ECG`s die heel moeilijk te interpreteren zijn). Mochten de huisarts en ambulanceverpleegkundige er samen niet uit komen, dan kan die alsnog door gestuurd worden.

Wat is hier mis mee ?

En nogmaals mijn vraag 024, in welke mate heb jij `voldoende` ervaring in de kennis en kunde van een ambulanceverpleegkundige in Nederland om dit oprecht te kunnen beoordelen?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #32 Gepost op: 11 februari 2013, 18:44:42
Citaat
Ik kan het niet helpen dat er verpleegkundigen zijn die een beetje door zijn geslagen in het polderen en denken dat verantwoorde zorg gelijk staat aan verpleegkundigen die medisch overleg houden met een arts.

Nee je zou er toch niet aan moeten denken dat een verpleegkundige overlegt met de alwetende en almachtige arts

Denk jij dat wanneer een MMT arts bij een casus komt, deze dan zonder overleg de casus overneemt?
Denk jij dat wanneer een ambulanceteam bij een casus komt, de ambulanceverpleegkundige nooit overlegt met zijn/haar chauffeur?

Natuurlijk heeft de MMT arts en in het andere geval de ambulanceverpleegkundige de medische eindverantwoordelijkheid, maar dat wil toch niet zeggen dat overleg niet bijdraagt aan de kwaliteit van zorg

Vroeger was de arts oppermachtig en was het zeker niet de bedoeling dat een simpele verpleegkundige zijn of haar mening verkondigde, maar gelukkig is dit al lang verleden tijd.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #33 Gepost op: 11 februari 2013, 18:46:15
Waarom zou een ambulanceverpleegkundige dit niet kunnen dan? Welke reden heb jij om hieraan te twijfelen?
...
Wat is hier mis mee ?
Ik heb geen reden om er aan te twijfelen dat een ambulanceverpleegkundige een ECG kan lezen, hoewel er wel verschil is in die vaardigheid. Geldt overigens net zo goed voor artsen. Maar met alle respect voor de ambulanceverpleegkundige:

Tuchtraad, ECG afwijking gemist, huisarts: "Ik heb er samen met de ambulanceverpleegkundige naar gekeken, ik doe het niet zo vaak dus heb ik hem gevraagd. Hij zag geen afwijkingen."
De huisarts als eindverantwoordelijke laat dan grote steken vallen.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #34 Gepost op: 11 februari 2013, 18:51:47
Natuurlijk is er verschil in die vaardigheid, dat geloof ik zeker en in mijn (beperkte) ervaring zullen ambulanceverpleegkundigen die ook maar enigszins twijfelen, de ECG ook doorsturen naar de cardioloog of CCU verpleegkundige.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 11 februari 2013, 18:53:01
Ik persoonlijk heb ook geen zin meer in steeds dezelfde toon van discussie mijn inziens geinitieerd door 024,

Waarom zou een ambulanceverpleegkundige dit niet kunnen dan? Welke reden heb jij om hieraan te twijfelen?

Terwijl het toch bij zijn/haar dagelijkse werkzaamheden behoort. Ik denk dat de cardioloog echt niet zit te wachten om elke keer dat de huisarts twijfelt, om een ECG te beoordelen. Een ambulanceverpleegkundige is hierin getraind, bekwaam en bevoegd, wie ben jij om hier aan te twijfelen buiten het feit dat het door een verpleegkundige wordt gedaan.

De praktijk is dat er huisartsen zijn die zichzelf niet bekwaam genoeg achten om een ECG te interpreteren, en door dit inzicht een ambulanceverpleegkundige vragen (en even voor de duidelijkheid dit zijn geen ECG`s die heel moeilijk te interpreteren zijn). Mochten de huisarts en ambulanceverpleegkundige er samen niet uit komen, dan kan die alsnog door gestuurd worden.

Wat is hier mis mee ?

En nogmaals mijn vraag 024, in welke mate heb jij `voldoende` ervaring in de kennis en kunde van een ambulanceverpleegkundige in Nederland om dit oprecht te kunnen beoordelen?

Ik ben inderdaad zo arrogant om me te beschouwen als heel erg deskundig als het gaat om het beoordelen van een ECG, desondanks heb ik al gepost dat ik zelf ook niet altijd een ECG goed kan beoordelen, ik vraag dan een kindercardioloog. Daar is niets raars aan, het is zeker willen weten dat je niet iets mist.

De ambulanceverpleegkundige gaat op de verkeerde stoel zitten. Het is niet aan een verpleegkundige om te gaan adviseren of deel uit te maken van deze besluitvorming.

Ik hoop van harte dat als je zo werkt dat het goed uitpakt voor de patient, als dat niet zo uitpakt hoop ik ook dat de verpleegkundige zich mag verantwoorden bij de tuchtrechter.

Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat de huisarts weg komt door te zeggen dat hij de beoordeling over gelaten heeft aan de deskundige ambulanceverpleegkundige en ik neem aan dat de tuchtrechter de ambulanceverpleegkundige zal duidelijk maken dat hij het niet had mogen doen.

Idem dito voor de ambulanceverpleegkundige die besluit dat een rit geen prioriteit heeft terwijl de huisarts wel vroeg om een ambulance met spoed.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #36 Gepost op: 11 februari 2013, 18:56:43
Hoi CM,

discussiëren is prima! daar is een forum voor. Maar ik wordt zo moe van een ontzettend ouderwets opgevoede dokter die niet leest wat er geschreven wordt, zeikt over alles wat geen medicijnen heeft gestudeerd en een bepaald beeld heeft van de zorgketen die niet overeen komt met de werkelijkheid. Neem gerust de moeite om die man van voedsel te voorzien in deze discussie, maar ik gun hem het niet meer. Het enige wat ik zijn omgeving gun is dat, deze man die medicijnen heeft gestudeerd, eens googled op 360 graden feedback.....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 11 februari 2013, 19:05:31
Ik wordt moe van ambulanceverpleegkundigen die boeken schrijven om duidelijk te maken dat huisartsen hun werk niet helemaal goed doen.

Als je als verpleegkundige de arts iets duidelijk wil maken dan bel je hem op, of als je iets wilt schrijven stuur je een email naar de Inspectie met je klachten.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #38 Gepost op: 11 februari 2013, 19:06:07
Citaat
Ik ben inderdaad zo arrogant om me te beschouwen als heel erg deskundig als het gaat om het beoordelen van een ECG, desondanks heb ik al gepost dat ik zelf ook niet altijd een ECG goed kan beoordelen, ik vraag dan een kindercardioloog. Daar is niets arrogant aan maar is zeker willen weten dat je niet iets mist.

Dat geloof ik direct en volgens mij heeft niemand je hierdoor of hierin arrogant genoemd, ik zeker niet

Citaat
De ambulanceverpleegkundige gaat op de verkeerde stoel zitten. Het is niet aan een verpleegkundige om te gaan adviseren of deel uit te maken van deze besluitvorming.

Op welke gronden vind jij dit van niet, terwijl de ambulanceverpleegkundige (buiten de MMT arts), de aangewezen professional ik voor prehospitale hulpverlening

Citaat
Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat de huisarts weg komt door te zeggen dat hij de beoordeling over gelaten heeft aan de deskundige ambulanceverpleegkundige en ik neem aan dat de tuchtrechter de ambulanceverpleegkundige zal duidelijk maken dat hij het niet had mogen doen.

Nee de huisarts heeft de eindverantwoordelijkheid over de besluitvorming, hoewel ik hier even aan twijfel. Want er staat me ook iets bij dat wanneer de huisarts de ambulance roept, de verantwoordelijkheid over wordt genomen door de ambulanceverpleegkundige. Alleen houd me dit even ten goede, hier zou ik ook graag de mening van horen, van mensen die er mee van weten

Alleen het gaat hier over de huisarts die een ambulanceverpleegkundige roept ter overleg, nergens wordt gezegd dat de ambulanceverpleegkundige de huisarts overruled, of de eindverantwoordelijkheid behoudt (buiten de vraag hoe het precies zit)

Citaat
Idem dito voor de ambulanceverpleegkundige die besluit dat een rit geen prioriteit heeft terwijl de huisarts wel vroeg om een ambulance met spoed.

Dat besluit de ambulanceverpleegkundige ook niet op de heenrit, deze bepaalde de urgentie van incident/patiënt naar ziekenhuis/instelling. De MKA bepaalt de urgentie naar het incident


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #39 Gepost op: 11 februari 2013, 19:08:09
discussiëren is prima! daar is een forum voor. Maar ik wordt zo moe van een ontzettend ouderwets opgevoede dokter die niet leest wat er geschreven wordt, zeikt over alles wat geen medicijnen heeft gestudeerd en een bepaald beeld heeft van de zorgketen die niet overeen komt met de werkelijkheid. Neem gerust de moeite om die man van voedsel te voorzien in deze discussie, maar ik gun hem het niet meer. Het enige wat ik zijn omgeving gun is dat, deze man die medicijnen heeft gestudeerd, eens googled op 360 graden feedback.....

Mmm.. Ik begrijp het. Maar ja, 360 graden feedback is een HBO competentie en daar heeft ze niet zoveel mee, geloof ik....

024 is een lid die vaak de pen (lees: toetsenbord) scherp hanteert. Het lijkt alsof zij een laatdunkend mening heeft over de verpleging en verzorging. Ik vind het ook jammer want ik waardeer haar bijdragen op inhoudelijk niveau wel weer heel erg. Volgens mij is het een ontzettend aardige vrouw die af en toe de grenzen gaat opzoeken. Ik neem het voor haar op, niet omdat ik geïmponeerd raak door haar status en titel maar omdat zij, nogmaals, heel goed in staat is om op een kritische toon het inhoudelijk argument te voeren.

Ik zou het heel erg jammer vinden als de discussie stokt omdat we niet in staat zijn om elkaar in de waarde te laten...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon