TEA2

Auteur Topic: TEA2  (gelezen 2294 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Gepost op: 11 februari 2013, 22:29:17
Ik zou graag wat onderzoeken doen met tetra apparaten en mij dan verdiepen in het encryptie gebeuren. Nou hoor ik signalen dat men in Nederland geen apparaten in bezit mag hebben welke voor TEA2 geschikt zijn. Kan iemand even laten zien onder welke wet dit valt want mocht dit inderdaad het geval zijn dan begin ik er natuurlijk niet aan?




Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2013, 18:35:34
Informatie over TEA2 is naar mijn weten geheim. Verwacht persoonlijk ook niet erg veel reactie op deze vraagstelling.


klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2013, 18:43:47
Informatie over TEA2 is naar mijn weten geheim. Verwacht persoonlijk ook niet erg veel reactie op deze vraagstelling.

Het gaat ook niet over de inhoud van TEA2 inhoudelijk maar om de wetten en regels die er aan verbonden zijn die mogelijk problemen kunnen opleveren als ik hier onderzoek naar wil doen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2013, 18:46:30
TEA2 is de encryptiemethode zoals die gebruikt wordt op C2000. Er is bijvoorbeeld ook een TEA1 die minder zwaar is en op private Tetra netwerken zoals Entropia ook gebruikt kan worden.

De communicatie van de overheidsdiensten op C2000 wordt (correct me if i am wrong) als staatsgeheim geclassificeerd. Zodra je die encryptie gaat proberen te breken, probeer je om jezelf toegang te verschaffen tot staatsgeheim en wordt je waarschijnlijk uiteindelijk op het Binnenhof gevierendeeld met behulp van 4 Friese boerenpaarden.

Het bezit van apparatuur wat geschikt is voor C2000 is om diezelfde reden (staatsgeheim) gereguleerd. Maar... ik vermoed dat het prima mogelijk is om TEA2 apparatuur in bezit te hebben zolang die maar niet op C2000 werkt. Dus: als je TEA2 toepast op je private netwerk. Zal niet makkelijk zijn, zal je toestemming voor nodig hebben om die software te mogen laden etc, maar verder...

M.i. gaat het om het bezit van C2000 apparatuur. Niet om apparatuur met TEA2 software.

Peen
Redacteur van


klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2013, 21:51:08
Zie onderstaand topic op een hierop meer toegesneden forum. Conclusie: Het zou wel kunnen maar je haalt er een hoop gezeik mee op de hals, beter een ander project zoeken dus.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=10821&p=115858#p115858