Beste Ronald,
Ik wil ook graag arts worden. Ik heb twee jaar geleden de 2e ronde decentraal in Rotterdam net niet gehaald en daarna uitgeloot. Ik ben (ook een beetje tegen mijn zin in) een HBO-opleiding gaan volgen en ik moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb gehad. HBO is namelijk veel meer praktijk gericht en wellicht kleinschaliger dan uni.
Ik volg nu de (nieuwe opleiding) Bachelor Medische Hulpverlening en heb het erg naar m'n zin.
Er zijn genoeg mogelijkheden om alsnog arts te worden als je wordt uitgeloot:
- een HBO-bachelor gaan volgen en afmaken in de gezondheidszorg (HBO-V, BMH) en daarna de (zware) zij-instroom volgen in Amsterdam of Groningen
- HBO of universitaire propedeuse halen, zodat je altijd iets hebt waar je op terug kunt vallen als geneeskunde niet lukt, en dat jaar weer meeloten. Deze optie ga ik doen. Ik haal dit jaar mijn 'P' bij de BMH en loot mee voor geneeskunde.
- België toelatingsexamen. Ik heb er ook aan meegedaan. Het is een pittige toets waarbij je je moet voorbereiden op een hoger niveau van (vooral) wiskunde en natuurkunde. Ook is de studie in België een stuk theoretischer dan in Nederland, dat is voor de een lastiger, voor de ander niet. Hier is de website waar je informatie en oefenvragen kunt vinden en je je ook kunt inschrijven:
http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/Zoals SEH zustertje mooi zei: soms moeten we een andere, misschien minder leuke, weg inslaan om het uiteidenlijke doel te bereiken.
Tijdens mijn stages heb ik al veel meegemaakt/gezien en super veel geleerd. Die kennis en ervaring pakken ze me niet meer af
Succes met je keuze en wie weet tot volgend jaar op de uni!