1200 gewonden door meteoroïde Chelyabinsk Oeral - Rusland 15-02-2013

Auteur Topic: 1200 gewonden door meteoroïde Chelyabinsk Oeral - Rusland 15-02-2013  (gelezen 15102 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


Gast

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2013, 20:14:51
Bij een aantal video's hoorde ik na de grote klap nog een aantal knallen. Leek op luchtafweergeschut o.i.d. WWEMV?

Ik zou zeggen, geluidsbarrïere dreunen van de diverse stukken meteoriet die afremmen en elk stuk voor stuk vaart verminderen. Zoals ook de Space Shuttle bij het terugkeren uit de ruimte elke keer bij een lager Mach-nummer een geluidsbarriere knal geeft.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2013, 20:19:31
Ik zou zeggen, geluidsbarrïere dreunen van de diverse stukken meteoriet die afremmen en elk stuk voor stuk vaart verminderen. Zoals ook de Space Shuttle bij het terugkeren uit de ruimte elke keer bij een lager Mach-nummer een geluidsbarriere knal geeft.
Klinkt eigenlijk heel logisch, ( en waarschijnlijker dan mijn suggestie ) - Bedankt voor je reactie
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


geomario

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2013, 20:29:06
Klinkt eigenlijk heel logisch, ( en waarschijnlijker dan mijn suggestie ) - Bedankt voor je reactie

Soms kan zelfs een enkel object meerdere knallen veroorzaken, de Concorde produceerde er vaak ook 2.


Gast

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2013, 20:37:03
Soms kan zelfs een enkel object meerdere knallen veroorzaken, de Concorde produceerde er vaak ook 2.

Bij elk Machnumber volgt er een knal, Mach 1- knal, Mach 2- knal, etc etc ;)


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2013, 20:51:26
Bij elk Machnumber volgt er een knal, Mach 1- knal, Mach 2- knal, etc etc ;)

Heb net wikipedia bekeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsbarri%C3%A8re
Hierin staat dat een voorwerp wanneer het sneller dan het geluid gaat een druk-kegel voor zich uit duwt. Deze situatie blijft zo, zolang er sneller dan het geluid wordt gevlogen. De klap hoor je pas als het vliegtuig is gepasseerd. Als het zelfde vliegtuig (of voorwerp) nog een punt heeft dat een druk-kegel kan voortstuwen, kun je dus een tweede klap horen.
Ik kon niets vinden over mach-2, zoals ik het begreep blijft het bij mag-1 en mag-2 gelijk, de druk-kegel blijft voor de punt.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2013, 21:04:46
Heb net wikipedia bekeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsbarri%C3%A8re
Hierin staat dat een voorwerp wanneer het sneller dan het geluid gaat een druk-kegel voor zich uit duwt. Deze situatie blijft zo, zolang er sneller dan het geluid wordt gevlogen. De klap hoor je pas als het vliegtuig is gepasseerd. Als het zelfde vliegtuig (of voorwerp) nog een punt heeft dat een druk-kegel kan voortstuwen, kun je dus een tweede klap horen.
Ik kon niets vinden over mach-2, zoals ik het begreep blijft het bij mag-1 en mag-2 gelijk, de druk-kegel blijft voor de punt.
Precies, per object dus één knal. Maar nu is het oorspronkelijke object bij intrede in de atmosfeer door de hitte en druk van het afremmen uiteen gevallen in meerdere aanzienlijke sub-objecten, die allemaal een net iets verschillende snelheid hebben, vandaar meerdere knallen. (IMHOO:-))
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #37 Gepost op: 15 februari 2013, 21:17:04
Bij de  video's van de condensstrepen na de knal, zie je dat de in eerste instantie 2 duidelijke strepen met een baan blauw ertussen, later  minimaal 3 grote sporen zijn. Klopt dan met de meerdere delen.
Toch verbaast het me dat de sporen ( brokstukken ) zo bijeen lijken te blijven.
Eén van de inslagpunten is een maximaal 8 meter doorsnee "krater" in het ijs, veroorzaakt volgens bronnen door een brokje van 1 tot 5 cm. Zie video: Aftermath - Real place of the meteor in Chelyabinsk, Russia / Huge Crater in Ice
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #38 Gepost op: 15 februari 2013, 21:21:06
Toch verbaast het me dat de sporen ( brokstukken ) zo bijeen lijken te blijven.
Is niet zo gek hoor, de brokstukken houden ook na het uiteenvallen het grootste gedeelte van hun oorspronkelijke snelheid, vandaar dat ze relatief tot elkaar niet veel uit elkaar gaan.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #39 Gepost op: 15 februari 2013, 23:57:29
Ik denk (weet bijna wel zeker) dat het object bij de entry in de dampkring geëxplodeerd is.
Dat is ook wat wetenschappers zeggen.
Er wordt geschat dat die explosie de kracht had van 40x de atoombom op Hiroshima.
Dat is ook de luide knal die je in een aantal filmpjes hoort.

De kleinere knalletjes daarna zijn de losse fragmenten / brokstukken die allemaal door de geluidsbarrière gaan.