Je hebt geen vervoerstaak.
Dat is afhankelijk van de afspraken die je als vereniging maakt met de organisator en de ketenpartners (ambulance, GHOR). De taakomschrijving van een EHBO-vereniging op een evenement is namelijk niet vastgelegd bij wet of regelgeving. Het is afhankelijk van de lokale afspraken en eisen in de vergunning.
Wanneer je als vereniging mede voor het vervoer van een SO een voertuig aanschaft ga je er i.m.o. bijvoorbaat vanuit dat het voertuig ook voor dat vervoer wordt ingezet waarmee je:
- Een taak gaat vervullen die in basis niet voor jou bedoeld is als vereniging
- De stap om te vervoeren bij zwaarder letsel m.i. steeds dichterbij komt je zoek dus bewust de grens op.
- De scheiding die de profs (blijkens andere topics) graag behouden steeds minder gaat worden
- Je gaat op het moment dat je besluit met je commando / centralepost te vervoeren je basis van je inzet uitkleden waardoor je wellicht niet meer voldoet aan de evenementen vergunning.
Nu komen we ergens.
Ik begrijp wat je met hellend vlak bedoelt en dat is absoluut een punt van aandacht. Het is overigens iets waar je goede afspraken over kunt maken met je vrijwilligers, met de ketenpartners en de verzekering. Of die scheiding met de profs minder gaat worden is afhankelijk van waar je de grens legt. Slachtoffers waar je anders ook geen ambulance voor zou bellen, maar die wel naar het ziekenhuis moeten kan je prima vervoeren. Of je dat nu met een taxi, een personenauto of met het EHBO-busje doet maakt in die zin niet uit. Punt is wel dat je moet kijken of het vervoeren van een slachtoffer tijdens een evenement onder begeleiding van een EHBO'er door de verzekering is gedekt. Even een slachtoffer wegbrengen omdat de ambulance geen tijd heeft dat is andere koek en kan je over discussiëren.
Als je busje is ingezet als vaste post, dan gebruik je hem niet voor vervoer, want daarvoor heb je hem niet ingezet.
Lang niet alle mobiele EHBO-busjes zijn door verenigingen aangekocht voor vervoer. Vaak gaat het vooral om een makkelijk te vervoeren post te hebben. Binnen het Rode Kruis zijn er overigens heel wat voertuigen die voor vervoer gebruikt kunnen worden. Denk aan zittend-, liggend- en rolstoelvervoer. Als je goede afspraken maakt over wie en wat je wel of niet vervoert is er niet per definitie een bezwaar tegen vervoeren.
De discussie over wegenbelasting vind ik overigens niet zo interessant (al is dat het topic). Ik snap de argumenten van de Nationale Bond wel, maar zo zijn er nog heel wat andere organisaties te verzinnen. En of je als vereniging nou in een oltimer moet gaan rijden omdat je dan geen wegenbelasting betaalt?