Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening

Auteur Topic: Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening  (gelezen 27344 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2013, 22:11:18
KLF, heb je wel eens een SLO met brancard een caravan in/uit geholpen? Lijkt mij namelijk tamelijk onmogelijk, en daarom een caravan als ehbo-post onwenselijk.
misschien klf wel of niet, ik iig wel. En door het raam ging dat heel makkelijk.
Ging misschien niet om een so, maar wel om iemand die alleen liggend mee kon op vakantie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2013, 22:14:53
misschien klf wel of niet, ik iig wel. En door het raam ging dat heel makkelijk.
Ging misschien niet om een so, maar wel om iemand die alleen liggend mee kon op vakantie.
Door het raam? Lijkt me op een evenement niet zo heel praktisch. Een caravan heeft ook nog aardig wat verbouwing nodig voordat hij praktisch is als volwaardige post. Een bouwkeet is makkelijker aan te passen. maar goed ook een busje is praktisch, geen gedoe met parkeren en plaatsing.

trudie kramer

• materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2013, 10:51:52
Het is inderdaad wel zuur te zien dat bijvoorbeeld bij  een grote oefening alleen de auto's van EHBO en Rode Kruis belasting moeten betalen in tegenstelling tot de reeksen dienstauto's van de andere diensten.

Kan iemand mij vertellen waarom de PAM-voertuigen van het Rode Kruis geen wegenbelasting betalen??
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2013, 11:16:43
Kan iemand mij vertellen waarom de PAM-voertuigen van het Rode Kruis geen wegenbelasting betalen??

Dat is niet geheel juist. Over heel veel voertigen binnen het NRK wordt gewoon wegenbelasting betaald. In het verleden is het wel zo geweest dat er afdelingen waren met voertuigen die door de RDW gekeurd waren als "ambulance". In die periode kreeg je dan vrijstelling. Of dit nog steeds zo is betwijfel ik ten zeerste.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Probie

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2013, 11:29:15
De beleidsmakers zijn zelfs bezig met het afbouwen\ afschaffen van de oldtimerregeling. Dus (helaas) ben ik bang dat ook daar geen besparingen meer te halen zijn door het aanschaffen van een oldtimer als mobiele hulppost\ hulpverleningsvoertuig (of als HOBBY wat voor de meeste oldtimerbezitters geldt)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 16 februari 2013, 11:32:09
Door het raam? Lijkt me op een evenement niet zo heel praktisch. Een caravan heeft ook nog aardig wat verbouwing nodig voordat hij praktisch is als volwaardige post. Een bouwkeet is makkelijker aan te passen. maar goed ook een busje is praktisch, geen gedoe met parkeren en plaatsing.

Waarom moet iemand op een brancard via het raam de caravan van de EHBO club in? We hebben het toch over Nederland, niet over Zimbabwe.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #26 Gepost op: 16 februari 2013, 11:32:26
De voertuigen van het Rode Kruis betalen normaal belasting.
Twee uitzonderingen: Er is nog een enkele auto met ambulance-vergunning die is daarmee vrijgesteld. Verder lopen onderhandelingen met de belastingdienst betreffende voertuigen die aantoonbaar voor tenminste 90% rostoelvervoer doen. Die kunnen eventueel in aanmerking komen voor vrijstelling. Die aanvragen lopen via het Verenigingskantoor omdat er maar één juridische eigenaar is.
CN NRK

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2013, 11:38:17
Nee heb ik nog niet gedaan, geprobeerd.

Dit is ook niet het discussie punt, het discussie punt is of voertuigen van een EHBO-vereniging vrijstelling van de MRB zouden moeten hebben.

Dat blijft bij mij een nee, zeker als een voertuig alleen bestemd is voor een beperkt aantal evenementen per jaar en dienst doet voor vervoer van materiaal en als centrale (nood) post zijn er voldoende mogelijkheden om met de huidige regelgeving MRB vrij rond te rijden.

Afschaffen / beperken wordt idd aan gewerkt.
De laatste stand van zaken(zover ik weet) is dat er gesproken wordt over een (nu) 26 dagen kaart. Dat zou m.i. voor het inzetten van een MRB vrij voertuigen als noodpost voldoende kunnen zijn.
Andere opties waarover gesproken wordt is: Benzine motoeren 30+ Diesels 35+
Ook onder die regelgeving zijn prima voertuigen te vinden, zeker als je de ex HV voertuigen bekijkt.

Onder de huidige regelgeving wordt de grens opgerekt naar 30 jaar en ouder

Ik ben dus van mening dat het vooral een verhaal is van creatief zijn en wat meer aandacht besteden aan het zoeken van een voertuig. Verbouwen moet je in 99% van de gevallen kennelijk toch. En zoals eerder aangegeven wanneer je moeite doet en zoekt in de categorie EX HV voertuigen dan heb je voertuigen die: Goed onderhouden zijn en weinig KM op de teller hebben en waar je dus nog jaren plezier van kunt hebben, waarschijnlijk meer dan van de eerste de beste bestelbus uit de handel
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

oma

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2013, 11:40:07
Ik ben mede met de voorzitter van de Nationale Bond voor EHBO deze aktie richting Den Haag begonnen. ik wil graag het één en ander duidelijk maken. Het mobiele gedeelte van de voertuigen binnen de EHBO moet je vooral zien als vervoersmiddel voor de benodigde materialen naar de verschillende evenementen. Daarnaast is het een behandelplaats, waar we ongestoord onze handelingen kunnen verrichten, zonder opdringerige omstanders.  Wij vervoeren zelf GEEN slachtoffers naar een huisarts of ziekenhuis. Dat laten wij altijd doen door de aanvragende organisatie en natuurlijk in ergere gevallen door de door ons gebelde/gealarmeerde ambulance.  Wij zijn de eerste schakel in een serie van schakels en weten hierin onze plaats! De mobiele voertuigen in het bezit van EHBO-verenigingen hebben niet de pretentie een ambulance te zijn. Zoals waar EHBO voor staat, wij verlenen de EERSTE HULP.

De lokale voetbalclub hier moet ook belasting betaling voor hun ballenwagen. Het is een wagen waar ze alle benodigde materialen in vervoeren en ze ongestoord handelingen in kunnen verrichten. Zij vervoeren ook geen slachtoffers naar een huisarts of ziekenhuis, als dat nodig is bellen ze gewoon de ambulance.

Laat het me weten als je wel belastingvrijstelling krijgt, ik baal al jaren van wegenbelasting. Ik heb een redelijke auto waarvoor ik veel te veel belasting moet betalen. Ik ben al in bezit van een paar medische diplomaatjes waardoor het geen probleem is om een leuke medische vereniging op te richten en mijn auto te bestempelen als club-bolide.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2013, 11:44:45

Toch zie je bij verschillende evenementen dat er wel degelijk caravans worden gebruikt als EHBOpost, zo gek is het dus blijkbaar niet
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend