Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening

Auteur Topic: Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening  (gelezen 27358 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Geen vrijstelling wegenbelasting

De staatssecretaris van Financiën voelt er niets voor om voertuigen die door de vrijwillige EHBO worden gebruikt, vrij te stellen van wegenbelasting.
Dat schrijft hij aan de Nationale Bond die om een dergelijke vrijstelling verzocht.
De reden voor dit verzoek is dat locale EHBO verenigingen soms in het bezit zijn van een auto of een wat oudere ambulance die geschikt is gemaakt voor EHBO.
De voertuigen doen dienst bij buitenevenementen voor jong en oud, bij sport, lange-afstandsloop, wandeltochten, survivaltochten, wielerwedstrijden e.d. De voertuigen worden nooit privé gebruikt, maar uitsluitend als vervoermiddel voor slachtoffers, als centrale hulp- of commandopost e.d.
De aanwezigheid van vrijwilligers in de Eerste Hulp is altijd relevant - want direct ter plaatse - en wordt door organisatoren gewenst en door de plaatselijke overheid vrijwel altijd verplicht gesteld.
De inzet van EHBO’ers is vrijwillig; de verleners van eerste hulp zijn vrijwel altijd lid van hun plaatselijke EHBO vereniging, die zelf voor hun financiële middelen zorgen.De Nationale Bond vindt het antwoord van de staatsecretaris teleurstellend.
Het maatschappelijk belang van vrijwillige Eerste Hulp weegt kennelijk minder zwaar dan het gebruik van een oldtimer van voor 1987, waarvoor de Tweede Kamer eind vorig jaar nog een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting regelde. Gelet op de in juli 2011 aan de Kamer gestuurde Autobrief ligt het niet voor de hand op dit moment nieuwe vrijstellingen in de autobelastingen te introduceren, aldus de staatssecretaris in zijn antwoord aan de Nationale Bond EHBO.
http://www.ehbonationalebond.nl/nieuws/150-geen-vrijstelling-wegenbelasting.html

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Allereerst vraag ik me af hoever je moet gaan als EHBO-vereniging.
Als je meent dat je zelf voor een ambu zorgen moet dragen dan ga je m.i. al iets te ver en begeef je je op de rand.
Wanneer een evenement dermate groot is dat een voertuig gerechtvaardigd is dan zullen er vast afspraken te maken zijn met de regionale AMBU dienst (zie carnavaloptocht Zwaag) of het NRK (zie oldtimerdag Lelystad)

Ten tweede denk ik dat wanneer je een dergelijk voertuig wilt aanschaffen de huidige "oldtimer regeling" prima voldoet de uitrusting van dergelijke voertuigen voldoet gewoon en de middellen die in het voertuig aanwezig zullen zijn zullen echt niet op het nivo van een ambulance liggen (zowel ben je m.i. over de rand)

Als voorbeeld zou het NRK Lelystad indeze prima voldoen, zij hebben een oude VW LT als ambu (die inmiddels is ontdaan van de OGS en waar ik nog steeds een oogje op heb....) is prima geschikt als opvang lokatie voor een eventueel SO incl. brancard (en ze zijn er maar wat trots op) Het voertuig is dan ook nog eens als Oldtimer te verzekeren...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Allereerst vraag ik me af hoever je moet gaan als EHBO-vereniging.
Als je meent dat je zelf voor een ambu zorgen moet dragen dan ga je m.i. al iets te ver en begeef je je op de rand.
Wanneer een evenement dermate groot is dat een voertuig gerechtvaardigd is dan zullen er vast afspraken te maken zijn met de regionale AMBU dienst (zie carnavaloptocht Zwaag) of het NRK (zie oldtimerdag Lelystad)
...
Het gaat niet om de inzet van een ambulance, het gaat om inzet van een mobiele EHBO post. Dat zijn twee verschillende dingen. Heeft niets met 'op de rand begeven' te maken :).

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
De reden voor dit verzoek is dat locale EHBO verenigingen soms in het bezit zijn van een auto of een wat oudere ambulance die geschikt is gemaakt voor EHBO.
De voertuigen worden nooit privé gebruikt, maar uitsluitend als vervoermiddel voor slachtoffers, als centrale hulp- of commandopost e.d.

Vervoer van een SO middels een auto of oudere ambulance staat er toch echt. Als je zover wilt gaan dat je als met een oudere ambulance (al of niet ingericht als ehbo post) een SO wilt gaan vervoeren zit je m.i. weldegelijk op het randje zeker wanneer een voertuig speciaal daarvoor wordt aangeschaft. Je kunt het immers ook gewoon met een auto van een van de ehbo-ers doen als de noodzaak daarvoor aanwezig is.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Vervoer van een SO middels een auto of oudere ambulance staat er toch echt. Als je zover wilt gaan dat je als met een oudere ambulance (al of niet ingericht als ehbo post) een SO wilt gaan vervoeren zit je m.i. weldegelijk op het randje zeker wanneer een voertuig speciaal daarvoor wordt aangeschaft.
Er staat ook bij als centrale hulp- of commandopost. Of dat busje nu een oude -gestripte- ambulance is of een of een sprinter die als EHBO post ingericht is. Maakt dat uit? Zolang het busje gebruikt wordt als post of om eventueel stabiele slachtoffers met kleine letsels te transporten is er wat mij betreft geen probleem. Grotere letsels en spoed wordt met de reguliere ambulance gedaan.

Je kunt het immers ook gewoon met een auto van een van de ehbo-ers doen als de noodzaak daarvoor aanwezig is.
Wat is dan het verschil? Je vervoert een slachtoffer, of dat nu is met een personenauto, of met een busje?

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Waarom zou je  als ehbo ver. een voertuig aanschaffen voor het eventuele vervoer van een SO..... alleen dat idee al dat je een auto gaat aanschaffen als ehbo ver. vind ik al discutabel genoeg je gaat dan al behoorlijk richting de rand.
Daar waar in andere topic's melding wordt gemaakt dat we ons werkzaamheden toeëigenen die niet tot onze taken behoren (waar jij ook tegen stander van bent), ga je hier het vervoeren (wat uit de tekst duidelijk blijkt m.i.) van een SO door de EHBO met een eigen voertuig promoten. Ik vind dat een behoorlijk hellend vlak dat tegen doorslaan aanzit.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Waarom zou je  als ehbo ver. een voertuig aanschaffen voor het eventuele vervoer van een SO..... alleen dat idee al dat je een auto gaat aanschaffen als ehbo ver. vind ik al discutabel genoeg je gaat dan al behoorlijk richting de rand.
Daar waar in andere topic's melding wordt gemaakt dat we ons werkzaamheden toeëigenen die niet tot onze taken behoren (waar jij ook tegen stander van bent), ga je hier het vervoeren (wat uit de tekst duidelijk blijkt m.i.) van een SO door de EHBO met een eigen voertuig promoten. Ik vind dat een behoorlijk hellend vlak dat tegen doorslaan aanzit.
Je verdraait mijn woorden. Ik promoot niets, ik zeg alleen dat ik er geen probleem in zie als het gaat om een eenvoudig letsel. De meeste EHBO-vereningen het voertuig niet voor transport, maar om een goed ingerichte EHBO post te kunnen inzetten. Het voertuig wordt over het algemeen aangeschaft voor de functie als post. Dat lijkt mij een prima reden om een voertuig aan te schaffen.

Of je een slachtoffer met een pijnlijke enkel nu in je eigen auto of in het busje van de EH-vereniging vervoert maakt wat mij betreft geen verschil. De ambulance komt er niet voor. Of het transporten van een slachtoffer wenselijk is, dat is een ander verhaal. Met name is het de vraag of de verzekering dit dekt en hoe de afspraken binnen de vereniging en met de ketenpartners daarover zijn. Jij maakt er meteen van dat het voertuig vanwege vervoer wordt aangeschaft, maar ik kan uit de tekst niet opmaken dat dat de hoofdreden van een voertuig is. Het wordt genoemd als een van de drie mogelijkheden.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Ik maak het er niet van. De koepel maakt daar zelf melding van, het vervoer van een SO.
Wanneer het voertuig als centralepost of hulppost wordt gebruikt zie ik hele andere opties waarvoor noch wegenbelasting noch verzekering behoefd te worden betaald. hooguit stalling gezocht maar dat moet je voor een auto die een paar keer per jaar wordt gebruikt ook. Men neme ene caravan met twee zit gedeeltes en klaar is klara, kan prima volstaan als vast post (immers ga je met je commande of centrale hulppost niet rijden die geef je een vaste plek)
Voor het eventuele vervoer van een SO kun je prima volstaan met een voertuig van een van de EHBO-ers mocht dat nodig zijn, wil je als EH ver. toch een auto aan willen schaffen omdat je dat kennelijk noodzakelijk vind dan kun je onder de huidige oldtimer regelling prima auto's vinden zonder dat je houderschapsbelasting moet betalen terwijl ze evengoed bedrijfszeker zijn.

Ik blijf er wel bij dat wanneer je als ver. een voertuig aanschaft met het oog op eventueel vervoer van een SO je op een hellend vlak zit vervoer van een SO is niet primair je taak als EHV-er.
Dat we het in voorkomende gevallen doen is een stukje service (zoals 10feb.) maar daar stopt het m.i. ook een EHV-er heeft domweg geen vervoerstaak.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Wanneer het voertuig als centralepost of hulppost wordt gebruikt zie ik hele andere opties waarvoor noch wegenbelasting noch verzekering behoefd te worden betaald. hooguit stalling gezocht maar dat moet je voor een auto die een paar keer per jaar wordt gebruikt ook. Men neme ene caravan met twee zit gedeeltes en klaar is klara, kan prima volstaan als vast post (immers ga je met je commande of centrale hulppost niet rijden die geef je een vaste plek)
Een busje kan door iedereen verplaatst worden, voor de meeste caravan's is een E rijbewijs nodig. Daarnaast is een busje meestal makkelijker om te bouwen dan een caravan.

Ik blijf er wel bij dat wanneer je als ver. een voertuig aanschaft met het oog op eventueel vervoer van een SO je op een hellend vlak zit vervoer van een SO is niet primair je taak als EHV-er.
Dat we het in voorkomende gevallen doen is een stukje service (zoals 10feb.) maar daar stopt het m.i. ook een EHV-er heeft domweg geen vervoerstaak.
Waar staat dat je een slachtoffer (met een enkelvoudig eenvoudig letsel) niet mag vervoeren? Je maakt blijkbaar verschil tussen vervoer in een personenauto en een EHBO-busje. Vreemd. Wat is er dan volgens jou anders aan? Wat maakt het een hellend vlak?

Je doet het zelf blijkbaar wel, 10feb?

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Voor een heleboel caravans is geen E achter B vereist. zolang de combi niet meer mag wegen dan 3500 kg en de caravan niet meer mag wegen dan het lege trekkende voertuig kun je met gewoon B een sleurhut mee nemen.
Veel caravans hoef je niet te verbouwen. Bij twee zithoeken (wat je al hebt bij een lengte van 3.2 mtr) kun je een zithoek ombouwen tot bed (standaard in een caravan)
Een bus moet je echt intimmeren (heb ik verschillende keren gedaan en is meer werk)

Waar zeg ik dat het NIET mag.... en ik maak geen verschil tussen een luxe auto of een busje. Sterker 10 feb, hebben we juist gekozen voor een bus vanwege de mooie banken en in mijn geval dubbele schuifdeur.

Ik ZEG dat je je op een hellend vlak bevind wanneer je daar als vereniging speciaal een voertuig voor aanschaft. de centralepost of commandepost als eventueel bijkomend argument houd geen stand want op het monet dat ik ga vervoeren is mijn centrale post verdwenen.

En het topic gaat niet over wel of niet vervoeren, het gaat over vrijstelling MRB en dat vind ik helemaal over de top aangezien men met de huidige oldtimer regeling prima uit de voeten zou kunnen als men om enige reden een auto verkiest boven een sleurhut