Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening

Auteur Topic: Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening  (gelezen 27397 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2013, 16:42:44
Als je een vervoerstaak hebt is het niet zo moeilijk: met een ambulancevergunning krijgt iedereen (RAV, of particulier bedrijf) vrijstelling. Zelfs een taxi of een dierenambulance.
Als het gaat om voertuigen m.b.t. coördinatie of logistiek maakt het opeens wel uit wie de iegenaar is: RAV wel vrijgesteld, EHBO of NRK niet vrijgesteld. Da's vreemd.
CN NRK

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #41 Gepost op: 16 februari 2013, 16:48:39
De EHBO vereniging verschilt tov het RK in het feit dat het RK (hoewel draaiend op vrijwilligers) een professionele wereldwijde organisatie is. Daarvoor beschikt het over profesioneel materiaal onder andere mobiele commandoposten waar radioverbindingen mee tot stand gebracht kunnen worden.
Een EHBO vereniging is in basis niet zo profesioneel uitgerust als het RK en heeft m.i. niet de zelfde doelstellingen.

Er zit m.i. een heel verschil tussen een EHBO post en een centrale commandopost. M.i. is het aanwezig hebben (volgens vergunning) van een centralepost / commandopost een stap verder dan een EHBO post waar je met kleine letsels terecht kunt, het hebben van dergelijke grote posten betekent over het algemeen ook een groter evenement.
Wat is het probleem als de organisatie "goedkope" HV-ers wenst om de organisatie een ruimte beschikbaar te laten stellen die aan je wensen voldoet. Je materiaal kun je gewoon met de vrijwilligers meegeven die de post(en) gaan bemensen.
Ook de materiaal/commando wagen van de EHBO-vereniging is geen medischvoertuig.

Al met al verschilt de EHBO vereniging dus nogal t.o.v. ht RK het enige waarin ze niets verschillen is het feit dat er voor de voertuigen MRB betaald moet worden, waarom wil je als EHBO vereniging daarin wel verschillen met een wereldwijd werkende organisatie.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 16 februari 2013, 16:50:35
een ballenwagen is geen medisch voertuig. je trekt nu alles uit zijn verband.
ons voertuig dient puur voor medische ondersteuning en materiaalvervoer.
Ik vervoer ook een ehbo trommel in mijn auto waarmee ik medische ondersteuning kan bieden.  >:D
wij staan alleen bij evenementen waarbij een EHBO-post volgens de vergunning verplicht is. Aan de organisatie de keuze of ze een prof team of ons in willen inhuren. Wij ''werken"' op vrijwillige basis en vragen een kleine vergoeding. Geen commerciele instelling dus.
Goed, de organisatie maakt een keuze tussen een professioneel team/bedrijf inhuren (met de nodige kosten) of tegen een hele kleine vergoeding een ehbo ploeg in te huren. Dan is de keus natuurlijk makkelijk. Je zou als ehbo vereniging er ook gewoon voor kunnen kiezen om een iets hogere vergoeding te vragen om kosten dekkend te zijn, dan is de hele belastingsmaatregel niet nodig.

Ik ben van mening dat een fatsoenlijke ehbo vereniging zich bezig moet houden aan het opleiden van mensen die binnenhuis en in klein gezelschap wat kunnen doen, bij grootschalige evenementen horen ze wat mij betreft niet thuis.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #43 Gepost op: 16 februari 2013, 16:59:40
Ik denk ook dat je het probleem moet neer leggen waar het hoort.
Bij de organisator van het evenement!!
Moet die vanuit de vergunning een centrale EHBOpost hebben dan mag hij kiezen:
- Tegen de gelden marktprijzen bij een bedrijf huren die geheel zelf supporting is
- Voor een dubbeltje op de eerste rang en zelf zorgdragen voor EHBOruimte, communicatiemiddelen en dergelijke met de inzet van de mensen van de EHBO ver.

Zoals Trudy het probeerd te brengen is de KLF ook een medisch voertuig:
- Knappe EHBO koffer
- EHBO-er als eigenaar chauffeur
- Communicatiemiddelen
- Geschikt voor liggend vervoer (welliswaar met kleine aanpassing)
Bij komende voordelen:
- Wegenbelasting vrij
- Voorzien van Blauw en tweetoon (met ontheffingen)
Nadelen
- verkeerde kleur
- verkeerde teksten
- OGS mag niet gebruikt worden
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

oma

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 16 februari 2013, 17:27:34
een ballenwagen is geen medisch voertuig. je trekt nu alles uit zijn verband.
ons voertuig dient puur voor medische ondersteuning en materiaalvervoer.

Volgens mij trek ik niet zoveel uit zijn verband. Zowel de voetbalclub als de ehbo-club zijn gewoon verenigingen. Ik zie niet precies in waarom ik een kar vol pleisters en verband zou moeten beschouwen als een medisch voertuig.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 16 februari 2013, 17:36:35
Ik denk ook dat je het probleem moet neer leggen waar het hoort.
Bij de organisator van het evenement!!
Moet die vanuit de vergunning een centrale EHBOpost hebben dan mag hij kiezen:
- Tegen de gelden marktprijzen bij een bedrijf huren die geheel zelf supporting is
- Voor een dubbeltje op de eerste rang en zelf zorgdragen voor EHBOruimte, communicatiemiddelen en dergelijke met de inzet van de mensen van de EHBO ver.

Zoals Trudy het probeerd te brengen is de KLF ook een medisch voertuig:
- Knappe EHBO koffer
- EHBO-er als eigenaar chauffeur
- Communicatiemiddelen
- Geschikt voor liggend vervoer (welliswaar met kleine aanpassing)
Bij komende voordelen:
- Wegenbelasting vrij
- Voorzien van Blauw en tweetoon (met ontheffingen)
Nadelen
- verkeerde kleur
- verkeerde teksten
- OGS mag niet gebruikt worden

Ik denk dat je het probleem moet leggen bij de aanbieder van evenementenhulpverlening, in dit geval de EHBO verenigingen.

Als je als vereniging wil meespelen op de markt van aanbieders moet je zorgen dat je je facturen kunt voldoen. Commerciele aanbieders moeten wel belasting betalen, het is onterecht om de pet van armlastige vereniging op te zetten en te gaan smeken om belastingvrijstelling, waarna men doodleuk tegen een scherpe prijs de diensten gaat aanbieden bij organisatoren van evenementen.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #46 Gepost op: 16 februari 2013, 17:41:22
Als ik de reacties van Trudy zo nalees dan begin ik toch wat benauwd te worden...

In de openingspost staat duidelijk aangegeven dat het voertuig o.a. gebruikt wordt voor vervoeren van SO en dat dit veelal geschied middels "oudere ambu's"
Gaande de discussie is het vervoer van een SO eerst uitdrukkelijk ontkent, toen werden het het vervoeren van een SO waarvoor geen ambu opkomt draven en verder voor vervoer van materiaal en als commandopost.

Inmiddels zijn we alweer aardig terug bij de openingspost, we hebben het alweer over medische voertuigen. Een term waarbij ik als "boerenkinkel" een voertuig verwacht van een HAP, Sanquin of een ambu....dat zijn in mijn beleving medische voertuigen. Al het andere komt bij mij niet veel verder dan een taxi waarvan de eigenaar ziekenvervoer "kan" verzorgen of een particulier die aanbied een SO met een eenvoudig letsel waarvoor geen ambu komt even naar de HAP of SEH te brengen.

Ergens begint mij het gevoel te bekruipen dat de bewuste vereniging(en) meer willen doen dan eerste hulpverlenen waarmee men duidelijk in de vijver van de bedrijfsmatige Evenementen hulpverleners zit te vissen en misschie zelfs wel in de vijver van de prof hulpverlening.
Met dit gevoel begint ook het idee van het hellende vlak weer aardig in het gezichtsveld terug te komen met die verstande dat de helling hoek wel groter wordt.

trudie kramer

• materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #47 Gepost op: 16 februari 2013, 17:45:22
Volgens mij trek ik niet zoveel uit zijn verband. Zowel de voetbalclub als de ehbo-club zijn gewoon verenigingen. Ik zie niet precies in waarom ik een kar vol pleisters en verband zou moeten beschouwen als een medisch voertuig.

dat doe je dus wel. Een sportclub is toch op een heel ander vlak bezig als een EHBO-vereniging (GEEN CLUB).
Je doet wel erg denigrerend tegenover de EHBO-verenigingen met een eigen voertuig cq mobiele hulppost cq behandelplaats.
Je ziet dus liever dat we met een koffertje en een koelbox staan de te posten in alle weers-omstandigheden?
Wij zijn zuinig om al die vrijwilligers die bijna elke weekend en ook nog vaak op doordeweekse dagen uurtjes vrijmaken voor eerste hulp-verlening. :-\
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945

trudie kramer

• materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #48 Gepost op: 16 februari 2013, 17:50:58
Ik denk dat je het probleem moet leggen bij de aanbieder van evenementenhulpverlening, in dit geval de EHBO verenigingen.

Als je als vereniging wil meespelen op de markt van aanbieders moet je zorgen dat je je facturen kunt voldoen. Commerciele aanbieders moeten wel belasting betalen, het is onterecht om de pet van armlastige vereniging op te zetten en te gaan smeken om belastingvrijstelling, waarna men doodleuk tegen een scherpe prijs de diensten gaat aanbieden bij organisatoren van evenementen.

zoals ik al zei, zijn wij geen commerciele instelling, dus hoeven we ook ons niet aan te bieden. Een organisatie die verplicht is volgens een verkregen vergunning, kan bij ons een aanvraag indienen, maar natuurlijk ook bij een commercieel bedrijf.
waar wij overigens meestal posten, zijn geen commerciele evenementen, maar bij plaatselijke sportevenementen. ook zij hebben een beperkt budget en moeten ook op onze hulp kunnen rekenen.
Maar wederom, we dwalen weer af van het topic zijnde de wegenbelasting.
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #49 Gepost op: 16 februari 2013, 17:53:30
Je ziet dus liever dat we met een koffertje en een koelbox staan de te posten in alle weers-omstandigheden?
Wij zijn zuinig om al die vrijwilligers die bijna elke weekend en ook nog vaak op doordeweekse dagen uurtjes vrijmaken voor eerste hulp-verlening. :-\

Met alle respect, maar dit is wel hoe wij staan te posten. Soms hebben we een centrale tent op het evenement als centrale(nood)post en dat voldoet prima. En de materialen.... die komen gewoon met de vrijwilligers mee.

Als ik dan ook nog lees dat je bijna elk weekendstaat te posten en vaak ook door de week, dan ben je m.i. aardig bedrijfsmatig bezig en pleeg je als vereniging een aardig stukje concurentie vervalsing, concureren met een bedrijf betekent ook de lasten gelijk aan die in het bedrijfsleven en dus gewoon MRB