Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening

Auteur Topic: Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening  (gelezen 27368 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

trudie kramer

  • materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2013, 17:58:15
Met alle respect, maar dit is wel hoe wij staan te posten. Soms hebben we een centrale tent op het evenement als centrale(nood)post en dat voldoet prima. En de materialen.... die komen gewoon met de vrijwilligers mee.

Als ik dan ook nog lees dat je bijna elk weekendstaat te posten en vaak ook door de week, dan ben je m.i. aardig bedrijfsmatig bezig en pleeg je als vereniging een aardig stukje concurentie vervalsing, concureren met een bedrijf betekent ook de lasten gelijk aan die in het bedrijfsleven en dus gewoon MRB

EHBO doe je vrijwillig en ik dus ook, omdat ik graag mijn mede-mens help. En waarom mag je vrijwilligers niet 'belonen'' door ze te voorzien van degelijk materiaal en een goed onderkomen?  Ik heb gewoon een 40-urige werkweek en daarnaast steek ik gewoon veel uren in vrijwillige eerste hulpverlening.
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2013, 18:04:56
dat doe je dus wel. Een sportclub is toch op een heel ander vlak bezig als een EHBO-vereniging (GEEN CLUB).
Je doet wel erg denigrerend tegenover de EHBO-verenigingen met een eigen voertuig cq mobiele hulppost cq behandelplaats.
Je ziet dus liever dat we met een koffertje en een koelbox staan de te posten in alle weers-omstandigheden?
Wij zijn zuinig om al die vrijwilligers die bijna elke weekend en ook nog vaak op doordeweekse dagen uurtjes vrijmaken voor eerste hulp-verlening. :-\

Waarom is een voetbalvereniging wel een club maar mag ik de EHBO vereniging niet als een club beschouwen?

Inderdaad is de EHBO club op een heel ander vlak bezig dan de voetbalclub, de hengelsportvereniging is ook bezig op een ander vlak dan de filatelie vereniging.

Alle verenigingen zijn zuinig op hun leden, leden van de rugby club spelen gewoon door in de regen. Waarom moet de EHBO vereniging dan belastingontheffing krijgen? Omdat haar leden niet tegen regen kunnen?

zoals ik al zei, zijn wij geen commerciele instelling, dus hoeven we ook ons niet aan te bieden. Een organisatie die verplicht is volgens een verkregen vergunning, kan bij ons een aanvraag indienen, maar natuurlijk ook bij een commercieel bedrijf.
waar wij overigens meestal posten, zijn geen commerciele evenementen, maar bij plaatselijke sportevenementen. ook zij hebben een beperkt budget en moeten ook op onze hulp kunnen rekenen.
Maar wederom, we dwalen weer af van het topic zijnde de wegenbelasting.

Inderdaad de organisatie is verplicht om evenementenhulpverleners in te gaan huren. Als de organisator een beperkt budget heeft zegt het dat het evenement niet rendabel genoeg, men zal dan het evenement moeten aanpassen zodat er geen plicht is om evenementenhulpverleners beschikbaar te hebben of men moet de toegangsprijs verhogen.

De EHBO vereniging hoort niet te fungereren als een soort subsidieverlener door te bepalen waar zij "onder de marktprijs" aanwezig willen zijn omdat een andere plaatselijke vereniging een krap budget heeft. Van mij mag dat wel, echter moet men niet om vrijstelling van belasting verzoeken. Als de EHBO dit wil moeten de leden zelf maar extra contributie betalen.

We leven namelijk in een democratie, als een andere vereniging een evenement organiseert terwijl ze een krap budget hebben  kunnen ze een aanvraag bij de gemeente doen om subsidie te krijgen. Het is onjuist als de gemeenteraad geen subsidie wil verlenen de EHBO vereniging (met belastingontheffing) het daarna even gaat oplossen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #52 Gepost op: 16 februari 2013, 18:08:21
Voor zover ik weet zijn de spoedeisende hulpdiensten belastingvrij en militaire voertuigen zijn belastingvrij en zijn niet verzekerd, de staat speelt verzekeraar
De voertuigen van het van het rode kruis moeten, op een enkele na, gewoon wegenbelasting betalen

De belangrijkste functie van de caravans, is de sociale functie.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #53 Gepost op: 16 februari 2013, 18:09:04
Wat je buiten de EHBO doet is niet relevant. Ik werk ook gewoon....

Wat je aangeeft is dat het posten eigenlijk geen hobby meer is maar door het nagenoeg weekelijks posten in meer of minder mate bedrijfsmatig. Dat je de vrijwilligers wilt belonen prima niks mis mee.

Als ik dan lees op welke evenementen er doorgaans gepost wordt dan heeft je omgeving er veel sport activiteiten of vis je in een hele ruime straal rond de vereniging waarmee je waarschijnlijk ook nog eens tegen buur verenigingen op bokst....

Ik begrijp dat jullie veel bij sport evenementen staan en die zullen merendeels plaats vinden op, in of rond de sportaccomodatie... die bestaan in heel erg veel gevallen uit een veld en een kantine met kleedruimtes waarin de "commandopost" en "behandelruimte" prima kan worden gehuisvest, m.i. vele malen beter dan in een bestelbus.
Het blijft immers zoals je aangeeft, NONcommercieel en hobbimatig wat m.i. aangeeft dat je niet kunt verwachten als vrijwilliger dat er een proffesionele uitrusting aanwezig is in de vorm van een commando/noodpost op wielen.

Mij bekruipt het gevoel dat men luxer wil leven dan eigenlijk mogelijk is....en daarom de vrijstelling MRB is geprobeerd te verkrijgen. Ik denk dat er dan heel terecht afwijzend is gereageerd.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #54 Gepost op: 16 februari 2013, 18:30:08
Voor zover ik weet zijn de spoedeisende hulpdiensten belastingvrij en militaire voertuigen zijn belastingvrij en zijn niet verzekerd, de staat speelt verzekeraar


Militair spul moet je even buiten beschouwing laten. Uiteraard is er geen verzekeraar te vinden die alle schepen, vliegtuigen en voertuigen zal verzekeren. Dat zou wat zijn, in oorlogstijd..  ::)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 16 februari 2013, 18:41:05

Mij bekruipt het gevoel dat men luxer wil leven dan eigenlijk mogelijk is....en daarom de vrijstelling MRB is geprobeerd te verkrijgen. Ik denk dat er dan heel terecht afwijzend is gereageerd.

De afwijzing is in mijn ogen geheel terecht.

Als er ruimte zou zijn bij de overheid om belastingvrijstelling te geven als het gaat om voertuigen die noodzakelijk zijn vanwege het medische karakter horen alle medisch specialisten deze vrijstelling te krijgen.

Het is namelijk zo dat je als medisch specialist staat te sappelen voor een habbekrats maar wel  verplicht bent om tijdens diensten binnen een kwartier in het ziekenhuis te zijn.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #56 Gepost op: 16 februari 2013, 18:45:06
Wil je ruilen van habbekrats soms?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 16 februari 2013, 18:46:39
Wil je ruilen van habbekrats soms?

Stuur maar een PM, als je zo graag mijn AOW-tje wilt hebben. Ik wil best ruilen.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #58 Gepost op: 16 februari 2013, 19:14:29
Het lijkt mij inderaad ook vrij onzinnig om belastingontheffing te krijgen. Zoals 024 zegt dan kan elke club wel belastingontheffing krijgen (denk is aan alle auto's bij een wiellervereniging) de staat moet al genoeg bezuinigen. Nog minder belasting is nog meer bezuinigen. Wij hebben bij de vereniging een oude caravan om mee te nemen bij het posten. Puur en alleen om een so een droge beschutte omgeving te geven en voor het comfort van de ehbo-ers zelf.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #59 Gepost op: 16 februari 2013, 20:56:30
Regeling voertuigen rampenbestrijdingsorganisatie

Verzekeringen
Alle in bruikleen gegeven rijksvoertuigen zijn van rijkswege verzekerd bij Bureau Schadeafwikkeling (BSA). De LFR draagt zorg voor administratie en de premiebetaling aan BSA.

Voor het eigenrisicobeheer met betrekking tot het Rijkswagenpark heeft het ministerie van Financiën per 1 januari 1993 het Omslagstelsel Rijkswagenparkbeheer ontwikkeld. De werking van dit stelsel komt in grote lijnen neer op het omslaan van de totale schadelast van het Rijkswagenpark over de deelnemende departementen en diensten naar rato van het aantal vrijgestelde voertuigen binnen het betreffende kalenderjaar. Vanuit de bijdragen aan dit omslagstelsel worden de schadeuitkeringen aan derden (WA-schade) en de cascoschaden aan de eigen dienstvoertuigen verricht.

BSA Schadeafwikkeling, als onderdeel van het ministerie van Financiën, voerde het Eigen-risicobeheer Rijkswagenpark uit. Sinds 1997, na de verzelfstandiging van BSA, bestaat er een overeenkomst tussen de Staat der Nederlanden en   BSA Schaderegeling BV. De uitvoering van het Omslagstelsel Rijkswagenpark is hierin door het ministerie van Financiën opgedragen aan BSA Schaderegeling B.V.

Elk voertuig heeft een “BEWIJS VAN VRIJSTELLING” van het Ministerie van Financiën met nummer. De voorwaarden staan in het “Uitvoeringsregelement &  Dekkingsvoorwaarden Wettelijke aansprakelijkheid en cascoschade Motorrijtuigen”,  het z.g. OMSLAGSTELSEL  RIJKSWAGENPARK. Voor elk voertuig moet dit door de LFR apart aangevraagd worden.

Schademelding en -afhandeling
Bij schade dient er binnen twee maal 24 uur een Europees Schadeformulier volledig en met handtekening naar de wagenparkbeheerder bij de LFR te worden toegezonden. De LFR zorgt er voor dat genoemd formulier digitaal bij BSA terechtkomt. Het eigen risico is per 1 januari 2010 €  300,00 excl. BTW. Ligt de schade tussen de € 300,00 en de € 1.500,00 excl. BTW, dan kan men deze schade z.s.m. laten repareren bij een erkend schadebedrijf. De factuur kan dan rechtstreeks naar de LFR worden toegezonden. De LFR zorgt er voor dat de originele factuur naar BSA gaat ter betaling. Bedraagt de schade € 1500,00 of meer, dan moet de regio direct contact opnemen met de wagenparkbeheerder LFR, vervolgens een schade-expert inschakelt.

ANWB-lidmaatschap
Voor alle rijksvoertuigen is een ANWB-bedrijfslidmaatschap afgesloten onder nummer 500004033.

Wat te doen bij pech? Bel de wegenwacht op tel. 0900 9000 888
 
Regeling betreffende verkeersovertredingen
De LFR beheert namens het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks­relaties (BZK) een groot aantal voertuigen. Alle kentekenbewijzen zijn voorzien van dezelfde naam en adres van de eigenaar, namelijk Ministerie van BZK, Chroomstraat 151, 2718 RJ  Zoetermeer. De meeste van deze voertuigen zijn in bruikleen gegeven aan organisaties voor rampenbestrijding en hulpverlening.

Bij het gebruik van de voertuigen worden soms verkeersovertredingen gemaakt, die vervolgens leiden tot schikkingsvoorstellen. De LFR heeft een overeenkomst met het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) voor de digitale afhandeling van schikkingen en boetes. Het CJIB stuurt deze documenten naar de op het kentekenbewijs vermelde eigenaar en adres. De LFR stuurt deze na ontvangst vervolgens voor afhandeling aan de beheerder van het voertuig.

Om het proces van de administratieve afhandeling van beschikkingen verder te bespoedigen, maakt de LFR gebruik van het geautoma­tiseerde systeem van het CJIB. De LFR krijgt dagelijks een bestand met de gedigitaliseerde beschikkingen. Deze worden vervolgens per e-mail naar de betreffende gebruikers verzonden. Met dit proces worden ook alle verzendgegevens geregistreerd, waardoor het oplossen van problemen wordt vereenvoudigd. De LFR gebruikt het e‑mailadres  beschikkingen@lfr.nl en de regio’s moeten van een apart e-mailadres beschikkingen@<uw eigen regio>.nl gebruikmaken, dat ook bij tijdelijke afwezigheid van de beheerder door een vervanger kan worden gebruikt.

Wegenbelasting
De wegenbelasting van de rijksvoertuigen die daarvan niet zijn vrijgesteld, wordt betaald door de LFR.