Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening

Auteur Topic: Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening  (gelezen 27616 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #60 Gepost op: 16 februari 2013, 22:19:34
Bovendien, als je als EHBO vereniging serieus genomen wil worden moet je niet voor 2 tientjes een hele dag komen posten.
Er zijn heel veel onkosten bij een EHBO vereniging: Gebouw, opleiding, materiaal, kleding... Iemand moet dat betalen. En de staat doet dat zeer terecht niet. Dus breng gewoon in rekening wat je kost, en voorkom daarmee dat je een sluitpost op de begroting wordt. Daar zijn alleen je hulpverleners en slachtoffers de dupe van.
Arts  www.alphalog.nl


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #61 Gepost op: 16 februari 2013, 23:06:23
Een EHBO vereniging is qua structuur niet anders dan de voetbalclub, de hengelsportvereniging, het Rode Kruis en de Zonnebloem. Allen hebben in zekere zin een sociale en maatschappelijke functie. De invulling van die functie kan verschillen, maar de leden worden bezig gehouden en soms wordt er nog wat voor anderen gedaan.

Het busje van de voetbalclub is net als de EHBO bus een verenigingsbusje. Net als de PAM van het Rode Kruis. De voetbalclub betaald wegenbelasting, dus de rest ook. Het is al gezegd, als je als vereniging een busje wil kunnen rijden, dan moet je zorgen dat je contributie of inkomsten uit je activiteiten die kosten dekken. Dus marktconforme tarieven rekenen.

Ik zie de meerwaarde van een mobiele EHBO post absoluut in. Het is prettig om een goede behandelruimte te hebben. Gehannes met een caravan omdat je daarmee geen slachtoffers kan vervoeren? Kom met iets beters ;). Een oud brandweerbusje is wel geschikt omdat hij wegenbelasting vrij is?


trudie kramer

  • materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #62 Gepost op: 17 februari 2013, 09:54:17
Dat is niet geheel juist. Over heel veel voertigen binnen het NRK wordt gewoon wegenbelasting betaald. In het verleden is het wel zo geweest dat er afdelingen waren met voertuigen die door de RDW gekeurd waren als "ambulance". In die periode kreeg je dan vrijstelling. Of dit nog steeds zo is betwijfel ik ten zeerste.

RemRoof

dank voor je antwoord.
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945


trudie kramer

  • materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #63 Gepost op: 17 februari 2013, 09:59:22
Als je een vervoerstaak hebt is het niet zo moeilijk: met een ambulancevergunning krijgt iedereen (RAV, of particulier bedrijf) vrijstelling. Zelfs een taxi of een dierenambulance.
Als het gaat om voertuigen m.b.t. coördinatie of logistiek maakt het opeens wel uit wie de iegenaar is: RAV wel vrijgesteld, EHBO of NRK niet vrijgesteld. Da's vreemd.

weet je toevallig ook of SIGMA of GHOR-voertuigen vrijgesteld zijn?
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #64 Gepost op: 17 februari 2013, 11:08:19
weet je toevallig ook of SIGMA of GHOR-voertuigen vrijgesteld zijn?

Die zijn vrijgesteld. Behoren toe aan de overheid.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #65 Gepost op: 17 februari 2013, 11:29:42
en wel hierom:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014622/geldigheidsdatum_14-07-2007

"De achtergrond van deze tegemoetkoming, die voor de motorrijtuigenbelasting reeds sinds 1926 – toen in de vorm van een gedeeltelijke vrijstelling – bestaat, is gelegen in het algemeen nut en meer in het bijzonder in het belang van de bescherming van de volksgezondheid."  ???
CN NRK


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #66 Gepost op: 17 februari 2013, 11:33:36
Ik zie de meerwaarde van een mobiele EHBO post absoluut in. Het is prettig om een goede behandelruimte te hebben. Gehannes met een caravan omdat je daarmee geen slachtoffers kan vervoeren? Kom met iets beters ;). Een oud brandweerbusje is wel geschikt omdat hij wegenbelasting vrij is?

Lunatum, die laatste optie, die jij kennelijk ondermaats vind omdat het een ex brw voertuig betreft haal ik aan met de reden: Waar een wil is, is een weg.
Binnen die weg is heel eenvoudig een categorie voertuigen welke goed zijn onderhouden en laag in de kilometers staan, voertuigen met minder dan 50000 km zijn eerder regel dan uitzondering.
Als je het idee dat het een ex (duitse)brw bus betreft verlaat dan blijft er eenvoudig weg een bus over die met enige aanpassingen (aanpassingen die je in 90% van de bussen moet uitvoeren) prima kan voldoen.
Hiermee sla je dan als EHBO vereniging twee vliegen in een klap: Geen MRB en een prima voertuig waar je jaren plezier van kunt hebben. Een voertuig (busje) uit de reguliere handel heeft veelal meer dan 150000 gereden, is duuder in aanschaf en moet ook nog MRB betalen.
Om deze reden worden dergelijke voertuigen ook veelvuldig geimporteerd om om te bouwen tot camper.

Wil men MRB vrij rijden dan moet je creatief zijn, het enige nadeel is dat er standaard een stuk minder luxe in voertuigen van een dergelijke leeftijd aanwezig is maar, als je toch gaat vertimmeren kun je ook dat probleem ondervangen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #67 Gepost op: 17 februari 2013, 11:43:05
Lunatum, die laatste optie, die jij kennelijk ondermaats vind omdat het een ex brw voertuig betreft haal ik aan met de reden: Waar een wil is, is een weg.
Binnen die weg is heel eenvoudig een categorie voertuigen welke goed zijn onderhouden en laag in de kilometers staan, voertuigen met minder dan 50000 km zijn eerder regel dan uitzondering.
Als je het idee dat het een ex (duitse)brw bus betreft verlaat dan blijft er eenvoudig weg een bus over die met enige aanpassingen (aanpassingen die je in 90% van de bussen moet uitvoeren) prima kan voldoen.
Hiermee sla je dan als EHBO vereniging twee vliegen in een klap: Geen MRB en een prima voertuig waar je jaren plezier van kunt hebben. Een voertuig (busje) uit de reguliere handel heeft veelal meer dan 150000 gereden, is duuder in aanschaf en moet ook nog MRB betalen.
Om deze reden worden dergelijke voertuigen ook veelvuldig geimporteerd om om te bouwen tot camper.

Wil men MRB vrij rijden dan moet je creatief zijn, het enige nadeel is dat er standaard een stuk minder luxe in voertuigen van een dergelijke leeftijd aanwezig is maar, als je toch gaat vertimmeren kun je ook dat probleem ondervangen.

En dan maak je dus misbruik van de oldtimerregeling... Is dit niet precies de reden dat de overheid dit aan banden wil leggen.

Ik ben het eens met Delta: Maak een prijs voor je opdrachtgever die kostendekkend is en dat hoeft helemaal geen commercieel tarief te zijn. Maar goed, blijkbaar vindt de gemiddelde EHBO'er het belangrijker om op een evenement te staan dan dat zijn cluppie een sluitende begroting heeft en wellicht de contributie zelfs naar beneden kan gaan. En ja, voordat daar weer discussie over ontstaat... binnen heel veel rode kruis cluppies wordt er ook niet kostendekkend gewerkt en ik kan het weten... ::)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #68 Gepost op: 17 februari 2013, 12:00:02
De reden van het aanbanden leggen is niet helemaal daaruit voort gekomen dat is ontstaan vanwege de vele oldtimers in het woonwerk verkeer maar dat terzijde.(en dus min of meer belastingontduiking)

Delta heeft wat mij betreft ook helemaal gelijk, heb ik eerder ook aangegeven. Als je je zelf wilt meten met de bedrijfsmatige (waartoe ik het RK gemakshalve ook reken) Evenementen HV. Dan zul je ook marktcomform moeten werken. Het lijkt mij een vorm van onbehoorlijkbestuur als je vereniging geld toe moet gaan leggen om het feit dat je alles maar wilt doen en het liefst met bedrijfsmatige spullen maar wel tegen een appel en een ei.

Het posten is m.i. bedoeld om de kosten voor de leden te reduceren ik denk ook dat dat de eerste en grootste beloning voor de leden is, het betaalbaar houden van een hobby. Wil je betere spullen en daarmee meer en professioneler posten dan zul je die kosten moeten doorberekenen aan je opdrachtgever en niet aan de (lagere)overheid.

Ik zie, zeker als ik lees bij wat voor evenementen men post, geheel geen noodzaak van een "transport" voertuig.

Ik begrijp dat jullie veel bij sport evenementen staan en die zullen merendeels plaats vinden op, in of rond de sportaccomodatie... die bestaan in heel erg veel gevallen uit een veld en een kantine met kleedruimtes waarin de "commandopost" en "behandelruimte" prima kan worden gehuisvest, m.i. vele malen beter dan in een bestelbus.
Het blijft immers zoals je aangeeft, NONcommercieel en hobbimatig wat m.i. aangeeft dat je niet kunt verwachten als vrijwilliger dat er een proffesionele uitrusting aanwezig is in de vorm van een commando/noodpost op wielen.

Mij bekruipt het gevoel dat men luxer wil leven dan eigenlijk mogelijk is....en daarom de vrijstelling MRB is geprobeerd te verkrijgen. Ik denk dat er dan heel terecht afwijzend is gereageerd.

En mocht men die noodzaak zelf wel zien en zo creatief zijn dat het onder de noemer "beloning van de vrijwilligers" gaat dan zijn er ook creatieve oplossingen te bedenken maar, nogmaals ik blijf het een stukje concurentie vervalsing vinden als je op die bedrijfsmatige wijze wilt gaan werken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #69 Gepost op: 17 februari 2013, 16:30:01
...Als je je zelf wilt meten met de bedrijfsmatige (waartoe ik het RK gemakshalve ook reken) Evenementen HV. Dan zul je ook marktcomform moeten werken.
Het Rode Kruis bedrijfsmatig? Laten we het niet overdrijven, er is veel verschil per afdeling, maar dat kan je ook over EHBO-verenigingen zeggen. Bedrijfsmatig is het Rode Kruis in het algemeen niet, zeker niet in de zin waarin jij het bedoelt.

Ik zie, zeker als ik lees bij wat voor evenementen men post, geheel geen noodzaak van een "transport" voertuig.
Een busje hoeft niet als transportvoertuig te dienen, dat is jouw associatie. Ik ken genoeg EHBO verenigingen met prima busjes die ingericht zijn als verplaatsbare Eerste Hulp Post.

En mocht men die noodzaak zelf wel zien en zo creatief zijn dat het onder de noemer "beloning van de vrijwilligers" gaat dan zijn er ook creatieve oplossingen te bedenken maar, nogmaals ik blijf het een stukje concurentie vervalsing vinden als je op die bedrijfsmatige wijze wilt gaan werken.
Ik begrijp niet goed waar je heen wil met je redenatie. Beloning van vrijwilligers door ze goed uit te rusten met de juiste materialen en een goede post? Dat lijkt me normaal, geen beloning of iets dergelijks. Concurrentievervalsing? Dat is het pas als je met de duurste spullen onder de prijs gaat werken. Met een busje ben je echt niet meteen een grotere concurrent.

Het lijkt wel of je wil dat de EHBO'vereniging in het stenen tijdperk blijft hangen. Wat is er mis mee met vernieuwing?

Je vindt een oud busje waarover je geen wegenbelasting betaald prima, maar zodra het een nieuwere bus is heb je allerlei bezwaren. Krom toch?