Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening

Auteur Topic: Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening  (gelezen 27345 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 18 februari 2013, 14:26:24
Ik denk idd dat dat een logische vervolg stap is maar dat vervolg is denk ik niet helemaal relevant voor de discussie of de afwegingen die de belastingdienst heeft gemmakt

Laat mij dan maar denken dat bij besluitvorming de ongewenste neveneffecten zeker relevant zijn, vooral als ze nogal voorspelbaar zijn.

Op diverse websites van notarissen valt te lezen dat je voor ongeveer 330 euro klaar bent (inclusief btw). Ik ben heel snel een vereniging als de EHBO club een ontheffing krijgt, aangezien ik al meer kwijt aan wegenbelasting in een half jaar.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #81 Gepost op: 18 februari 2013, 17:46:43
Die vervolg stap zie ik ook gerust wel, ik heb nog wel een uitbreiding in mijn hobby in mijn hoofd wat dan allemaal een stuk goedkoper wordt...maar, ik vind het niet relevant om die vervolgstappen van verschillende mensen in deze discussie te betrekken.

Ik denk dat het eerst en vooral van belang is dat de bewuste EHBO vereniging die dit ingang heeft gezet eerlijk is in de bedoelingen die men met het voertuig heeft, nu draait steeds de doelstelling van het voertuig bij om de discussie in een MRB vrijstelling te buigen. Kennelijk om op de onkosten van een voertuig voor deze vereniging te besparen. Wat de verdere gevolgen voor de overheid daarvan zullen zijn is aan de overheid, die daar kennelijk over heeft nagedacht en daarmee tot een afwijzende reactie te komen.

Ondertussen weet ik hoe snel (of traag) de overheid werkt en dat je met aannemelijke en steekhoudende argumenten moet komen wil je ergens in de wet en regelgeving een aanpassing bewerkstelligen zelfs als er mogelijkheden maar die dermate ingewikkeld zijn dat een aanpassing slechts gaat om minder bureaucratie.

Voor de vrijstelling MRB zijn er een aantal voertuigen die deze vrijstelling krijgen, een RDW registratie als AMBU, overheidseigendom of oldtimerregime zijn daar enkele van.
Een verlaging van de MRB is bijvoorbeeld van toepassing als een voertuig bedrijfsmatig ingebruik is (helaas is het gebruik van het voertuig door de EHBO vereniging niet bedrijfsmatig)

Er zijn dus terdege mogelijkheden  maar de bewuste vereniging blijft hameren dat men tenbehoeve van medische aspecten vrijstelling wenst welk nut heeft het anders om de voertuigen van de SIGMA en het GHOR in de discussie te betrekken, gelukkig ziet de overheid dat er geen medische aspecten zijn die recht zouden kunnen geven op vrijstelling MRB.

In dat geval blijf ik bij mijn eerdere vier opties.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #82 Gepost op: 18 februari 2013, 18:28:20
Dus samengevat:
Je hebt een Mercedes Vito dieselbusje, 1782 kg,  bedoeld om hulpverleningsmaterialen van A naar B te brengen.
Dan betaal je aan motorrijtuigenbelasting:
- een RAV: € 0,-  (vrijgesteld)
- een commerciele club: € 424 (bedrijfstarief)
- een vereniging: € 1572  (particulier tarief)

Zelfde auto, zelfde lading, zelfde doelstelling, zelfde gebruik...
CN NRK

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #83 Gepost op: 18 februari 2013, 18:37:00
RAV heeft een RDW goedkeuring ambu = idd vrijgesteld
commerciele club betaald idd bedrijfsmatig gebruik mits voertuig te naam gesteld is van het bedrijf
een idd betaald de vereniging particulier gebruik

Verschil is het gebruik:
RAV is medisch vervoer en voertuigen deels overheidseigendom

Commercieele dienst verlener is bedrijfsmatig en en betaald naast de MRB nog een behoorlijk aantal andere belastingen

EHBO vereniging is particulier gebruik, namelijk transport van materialen of als post/commando geen medisch vervoer, al wil de bewuste club dat wel graag gezien het persbericht. De EHBO vereniging die als vereniging is vrijgesteld van o.a. vennootschapsbelasting laten betalen als zijnde bedrijfsmatig zou de concurentie vervalsing verder in de hand werken.

Niet dezelfde doelstellingen en zeker niet het zelfde gebruik
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #84 Gepost op: 18 februari 2013, 18:46:53
Je pleit er dus eigenlijk voor om de EHBO-vereniging in te schrijven als ondernemer, zodat ze BTW-teruggave en een lager MRB-tarief krijgen ? :)
CN NRK

oma

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 18 februari 2013, 18:53:31
Ik ben een totale leek als het gaat om zaken zoals Sigma en Rode Kruis? Ik moet het vooral doen door hier op forum te zoeken in andere topics.

Heb ik het goed dat Sigma voertuigen door Rode Kruis worden gebruikt maar meestal in de garage staan van de ambulancedienst?

Elders lees ik dat Rode Kruis voor de meeste voertuigen gewoon belasting moet betalen. Wat ik graag wil weten is of het Rode Kruis als ze het Sigma voertuig wensen te gebruiken bijvoorbeeld om te gebruiken voor een evenementen-klus zonder meer kan ophalen en gebruiken?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 18 februari 2013, 19:30:40
Sigma (en ambuteam) voertuigen zijn eigendom van de GHOR. De GHOR stalt ze bij de brandweer of ambulancedienst of elders, verschilt per regio.
Het NRK heeft dus niets met deze voertuigen van doen, behalve dat sigma-leden (op dat moment in dienst van GHOR) gerecruteerd worden uit NRK-vrijwilligers.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #87 Gepost op: 18 februari 2013, 19:38:47
Je pleit er dus eigenlijk voor om de EHBO-vereniging in te schrijven als ondernemer, zodat ze BTW-teruggave en een lager MRB-tarief krijgen ? :)
Als jij dat zo wilt lezen, ja hoor mijn zegen hebben ze maar, dan ook vennootschapsbelasting, belasting over de winst en alle andere belastingen betalen zoals elk bedrijf dat dient te doen. Daarnaast je medewerkers betalen en de daarbij behorende premies... Daarna mag jij me zeggen wie er goedkoper uit is...

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #88 Gepost op: 18 februari 2013, 20:38:25
Uiteraard, alles of niks
CN NRK

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #89 Gepost op: 18 februari 2013, 20:40:24
Sigma (en ambuteam) voertuigen zijn eigendom van de GHOR. De GHOR stalt ze bij de brandweer of ambulancedienst of elders, verschilt per regio.
Het NRK heeft dus niets met deze voertuigen van doen, behalve dat sigma-leden (op dat moment in dienst van GHOR) gerecruteerd worden uit NRK-vrijwilligers.
Om het helemaal zuiver te houden: ze zijn eigendom van het ministerie en in beheer bij de GHOR?Veiligheidsregio. En het wordt inderdaad niet in dank aanvaard als ze ingezet worden voor evenementenhulp door het NRK zelf.
CN NRK