hoe gat in hoofd behandelen

Auteur Topic: hoe gat in hoofd behandelen  (gelezen 29636 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

j. verburg

  • Gast
Gepost op: 11 april 2005, 12:40:52
Hallo,

Heb een vraag, zou graag willen weten hoe je een gat in  het hoofd van een 4 jarig kind moet behandelen.
Mijn zoontje is vorige week maandag gevallen en had een gat in zijn hoofd. Deze was niet heel erg diep. Ben er mee naar de huisarts gegaan en deze heeft mijn zoontje een niet steriel gaasje gegeven om het bloed er af te vegen, vervolgens heeft hij 2 steritemps erover geplakt. Nu werd hij gisteren wakker met een opgezwollen gezicht. Na de huisartsenpost geweest, hier constateerden ze een fikse ontsteking in het gelaat.
Ook was de wond niet gesloten. Gevolg, een antibioticakuur en een lelijk litteken. Mijn vraag is nu eigenlijk, had dit voorkomen kunnen worden wanneer de huisarts de wond ontsmet had of op een andere manier had gefixeerd. Alvast bedankt.

Groetjes Jolanda




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 april 2005, 12:51:54
Desinfectie is een van de dingen die bij een wondbehandeling hoort. Een infectie aan het hoofd tgv een wond zien we echter zeer weinig. Steristrips zijn een prima oplossing. Ook wordt er veel wondlijm gebruikt bij het hoofd.


j. verburg

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 april 2005, 13:41:11
Dus ik mag er van uit gaan dat wanneer de huisarts de wond had ontsmet de kans op deze ontsteking aanzienlijk kleiner was geweest. Het is echt een fikse ontsteking, zijn oogjes zitten bijna dicht en zijn neus is wel 3 x vergroot. Hij is helemaal rood. Wondlijm vond de arts niets want dat knapte steeds weer open

Alvast bedankt

Jolanda


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 11 april 2005, 14:11:17
Wonddesinfectie om bacteriegroei te voorkomen is wel het minste wat de ''goeie'' huisarts had kunnen doen...
Tja, kwaliteit van zorg he...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


j. verburg

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 april 2005, 15:03:18
Ja vind ik ook, heb vanmorgen gevraagd aan zijn assistente of hij contact met me opneemt om uitleg te geven over zijn handelen, tot nu toe niets gehoord.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #5 Gepost op: 11 april 2005, 15:10:56
en zelf een goede verbanddoos aanschaffen met desinfectans

sterkte


j. verbug

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2005, 15:54:51
en zelf een goede verbanddoos aanschaffen met desinfectans

sterkte


Die heb ik ook wel,maar dit was op school gebeurd


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2005, 16:02:34
Beste Jolanda,

Sterkte met je zoontje,

Even relativeren, behalve jij, heeft niemand hier op het forum, jou zoontje gezien met de hoofdwond.
En we weten ook niets over het ongevalsmechanisme, dus met welke impact je zoontje is gevallen. Dus we weten ook niet of er eventueel nog meer aan de hand had kunnen zijn.

Stel even voor het gemak, dat er alleen maar een oppervlakkige wond is zoals je beschrijft.

Zelfs als je goed desinfecteerd is een ontsteking zeker niet uit te sluiten.  ,

Maar wat wil je nu ? , niemand hier kan iets met 100% zekerheid over jouw zoontje zeggen.
je kan altijd vragen stellen, maar verhaal halen helpt je in dit geval niet echt.
Kinderen vallen nu eenmaal, en ja soms gaat een wond ontsteken (zelfs na de allerbeste behandeling.) En sommige wonden genezen slecht. Thats'life.

Niemand kan op basis van de informatie die we hier hebben vertellen of de arts nu wel of niet goed gehandeld heefd. (Degene die dat wel doen, hebben absoluut geen verstand van zaken.)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2005, 16:53:41
Daar sluit ik me bij aan. Maar ik begreep (terecht of onterecht) uit het verhaal van Jolanda dat de arts de wond niet gedesinfecteerd heeft. Dat is natuurlijk wel een onzorgvuldigheid.

RAdeR


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2005, 17:38:58
als ik Jolanda was zou ik ook eens goed navraag doen op school
Daar lijkt het me zeker zeer verstandig om een goede ehbo trommel te hebben.

Hoe vaak mensen bij ons niet naar binnen komen
rennen met verhaal "ik heb er een lapje omheen gedaan"
dan blijkt dat ze zelf de wond niet eens bekeken cq gereinigd  te hebben, laat staan det ze een ehbo doos inhuis hebben