hoe gat in hoofd behandelen

Auteur Topic: hoe gat in hoofd behandelen  (gelezen 29635 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

j.verburg

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 april 2005, 18:32:03
Maar wat wil je nu ? , niemand hier kan iets met 100% zekerheid over jouw zoontje zeggen.
je kan altijd vragen stellen, maar verhaal halen helpt je in dit geval niet echt.
Kinderen vallen nu eenmaal, en ja soms gaat een wond ontsteken (zelfs na de allerbeste behandeling.) En sommige wonden genezen slecht. Thats'life.


wat ik nu wil? Ik wilde gewoon weten of een arts tegenwoordig een wond nog moet desinfecteren. Je hoort soms ook mensen zeggen dat de wond schoonbloed. Ik zocht dat op op internet en toen kwam ik via google ook op deze site, en toen dacht ik ik kan het hier altijd vragen. Ga ervan uit dat hier mensen komen die verstand van zaken hebben. Misschien naief.
Ik ben ook zeker niet van plan om de huisarts aan te klagen of iets dergelijks, maar ik wil wel van hem weten waarom hij niet gedesinfecteerd heeft. Lijkt me toch dat ik dat mag vragen. Alleen heeft hij het nog niet nodig gevonden om contact met ons op te nemen. Ik ben er ook alleen maar zo mee bezig omdat de arts bij de huisartsenpost gisteren zei, dit is nu het resultaat van niet desinfecteren. En het had ook anders kunnen gaan.
Ik ben me er van bewust dat littekens kunnen ontstaan, maar vindt het wel jammer dat dit mischien voorkomen had kunnen worden. Maar goed thatīs life.

als ik Jolanda was zou ik ook eens goed navraag doen op school
Daar lijkt het me zeker zeer verstandig om een goede ehbo trommel te hebben.

Hoe vaak mensen bij ons niet naar binnen komen
rennen met verhaal "ik heb er een lapje omheen gedaan"
dan blijkt dat ze zelf de wond niet eens bekeken cq gereinigd te hebben, laat staan det ze een ehbo doos inhuis hebben

Op school heeft de juf het bloed gestelpt met een gaasje en gekoeld met een ijsje. Dat ijsje heeft goed geholpen want het was niet erg blauw. Ik was nadat hij tegen de muur van de schuur gevallen was, binnen 15 minuten bij de dokter



Jolanda


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #11 Gepost op: 11 april 2005, 19:56:53
Hoi Jolanda

In de actie van school mis ik ook het deinfectans verhaal
maar verder was het een goede actie van de juf

Om jou te helpen is inderdaad een gesprek met je huisarts de juiste oplossing

groetjes


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2005, 20:29:20
Hoi Jolanda

In de actie van school mis ik ook het deinfectans verhaal
maar verder was het een goede actie van de juf

Om jou te helpen is inderdaad een gesprek met je huisarts de juiste oplossing

groetjes

Met alles wat Peter ook al zei voor ogen, dat heeft de juffrouw goed gedaan.

Binnen de EHBO geldt de instructie dat, als men doorstuurd naar deskundige hulp, dat het wondbeeld zo min mogelijk wordt verstoord om de deskundige hulp
een zo'n goed mogelijk beeld van de wond te kunnen laten vormen. Het enige wat in principe gedaan wordt is de wond spoelen met water om hem beter te kunnen beoordelen.

Gezien het feit dat hij tegen een muur gelopen is, denk ik niet dat er veel "vuil" in de wond heeft gezeten en spoelen om die reden achterwege kon blijven.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2005, 21:03:45
Is het dan niet zo binnen de ehbo
na het spoelen van een wond desinfecteren en dan verbinden? (serieuze vraag)

Ben het zeker met het verhaal van Peter eens,
maar geen ene arts zal je afbranden omdat je een wond schoon gemaakt hebt met chloorhexidine
(geen jodium bevattende preparaten!)

Waar het mij om gaat is dat een snelle desinfectie
de kans op onstekingen minimaliseerd
en dat kan iedereen (vandaar de goed gevulde ehbo trommel)

Bij brandwonden wordt het een ander verhaal
daar wordt bijvoorbeeld nogal eens tandpasta opgesmeerd en dan valt inderdaad een wond niet meer te beoordelen (is ook niet zo goed voor de wond)

groetjes


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 12 april 2005, 09:32:06
Beste Jolanda,

Sterkte met je zoontje,

Even relativeren, behalve jij, heeft niemand hier op het forum, jou zoontje gezien met de hoofdwond.
En we weten ook niets over het ongevalsmechanisme, dus met welke impact je zoontje is gevallen. Dus we weten ook niet of er eventueel nog meer aan de hand had kunnen zijn.

Stel even voor het gemak, dat er alleen maar een oppervlakkige wond is zoals je beschrijft.

Zelfs als je goed desinfecteerd is een ontsteking zeker niet uit te sluiten.  ,

Maar wat wil je nu ? , niemand hier kan iets met 100% zekerheid over jouw zoontje zeggen.
je kan altijd vragen stellen, maar verhaal halen helpt je in dit geval niet echt.
Kinderen vallen nu eenmaal, en ja soms gaat een wond ontsteken (zelfs na de allerbeste behandeling.) En sommige wonden genezen slecht. Thats'life.

Niemand kan op basis van de informatie die we hier hebben vertellen of de arts nu wel of niet goed gehandeld heefd. (Degene die dat wel doen, hebben absoluut geen verstand van zaken.)


Zucht: .... '' ongevalsmechanisme""  Peter, daar begrijpt de gast waarschijnlijk niet zo veel van. En of wij nu wel of geen verstand van zaken hebben daar ga jij gelukkig NIET over! Wordt een beetje erg moe van jouw uitspraken in die zin (waarop baseer je dan die uitspraak?).
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Paul SEH

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 12 april 2005, 10:14:12
Beste Jolanda,

Sterkte met je zoontje,

Even relativeren, behalve jij, heeft niemand hier op het forum, jou zoontje gezien met de hoofdwond.
En we weten ook niets over het ongevalsmechanisme, dus met welke impact je zoontje is gevallen. Dus we weten ook niet of er eventueel nog meer aan de hand had kunnen zijn.

Stel even voor het gemak, dat er alleen maar een oppervlakkige wond is zoals je beschrijft.

Zelfs als je goed desinfecteerd is een ontsteking zeker niet uit te sluiten.  ,

Maar wat wil je nu ? , niemand hier kan iets met 100% zekerheid over jouw zoontje zeggen.
je kan altijd vragen stellen, maar verhaal halen helpt je in dit geval niet echt.
Kinderen vallen nu eenmaal, en ja soms gaat een wond ontsteken (zelfs na de allerbeste behandeling.) En sommige wonden genezen slecht. Thats'life.

Niemand kan op basis van de informatie die we hier hebben vertellen of de arts nu wel of niet goed gehandeld heefd. (Degene die dat wel doen, hebben absoluut geen verstand van zaken.)




Als je mijn antwoord goed leest dan veroordeel ik ook niemand. Ik zeg alleen hoe het in de praktijk zou moeten gaan.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 12 april 2005, 10:19:35
Zucht: .... '' ongevalsmechanisme""  Peter daar begrijpt de gast waarschijnlijk niet zo veel van. En of we er nu wel of geen verstand van zaken hebben daar ga jij gelukkig NIET over! Wordt een beetje erg moe van jouw uitspraken in die zin.

Dank je wel voor je feedback, Joffry,
Jij kent waarschijnlijk net zo goed de cases, waarbij iets in eerste instatie alleen maar een hoofdwondje lijkt, maar er in later instatie toch meer aan de hand is.

Ik kan niet beoordelen of op basis van deze gegevens wat het geval is.
Ik ken 4 cases, die qua verschijnselen LIJKEN op dit geval, maar waar achteraf bleek, dat de onsteking niet veroorzaakt was door vuil van buitenaf, maar door een scheurtje in de schedel. In een de betreffende cases had de behandelende arts dit absoluut over het hoofd gezien, en pas later bij het maken van foto's kwam de werkelijke oorzaak van de klachten naar boven. Van daar dat het ongevalsmechanisme wel degelijk kant relevant zijn.

Niemand hoeft zich aangevallen voelen door mijn opmerkingen over zijn of haar deskundigheid. Iemand die deskundig is zal namelijk bij het beantwoorden van dit soort vragen, erg veel voorbehouden maken, omdat je niet zelf de patient hebt gezien..
En de meesten hier doen dat ook. En ook iedereen met enige vorm van deskundigheid weet ook, dat met een desinfectie van de wond, je misschien de kans op ontstekingen verkleint, maar zeker niet voor 100% kan voorkomen..

Dus trek de schoen aan als die je past..


Paul SEH

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 april 2005, 13:10:18
Het woord zekerheid kennen we niet in de medische wereld. Met 1 uitzondering dat we allemaal ooit een keer dood gaan.


j.verburg

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 12 april 2005, 13:45:42
Bedankt voor alle reacties, het gaat inmiddels weer redelijk met mijn ventje. De antibiotica doet zijn werk goed. Alleen een lelijk litteken. Mijn vraag is wel beantwoord, wel of niet desinfecteren.

Bedankt


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 12 april 2005, 22:08:46
Is het dan niet zo binnen de ehbo
na het spoelen van een wond desinfecteren en dan verbinden? (serieuze vraag)

Nee, in feite leren we binnen de "standaard" c.q. "huis, tuin en keuken" EH aan om de huid rond om de wond te desinfecteren en niets in de wond zelf te smeren.

Het wondtoilet hoort dus niet thuis in het basispakket.

Dat wil niet zeggen dat een EHV'er dit onder bepaalde omstandigheden dit verantwoord kan en mag doen.