hoe gat in hoofd behandelen

Auteur Topic: hoe gat in hoofd behandelen  (gelezen 29643 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #20 Gepost op: 13 april 2005, 18:39:15
Zo heb ik gister m'n vader nog gehecht: een niet al te diepe snee in de muis van z'n hand. Eerst het bloeden stelpen, dan schoonmaken, vervolgens desinfecteren (sterilon), en vervolgens met zwaluwstaartjes de wondranden tegen elkaar 'geplakt'. En vervolgens natuurlijk goed afdekken...
Arts  www.alphalog.nl


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #21 Gepost op: 13 april 2005, 21:21:50
Ehbo-er, er is niets mis mee met een wond schoonmaken met sterilon (dus ook dat de sterilon in de wond komt)

een wond toilet wordt alleen maar door een arts uitgevoerd
de meestal geraffelde wond randen worden dan weg geknipt en dan aan elkaar gehecht.

enne... goeie actie toch Delta?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 14 april 2005, 00:57:54
Zo heb ik gister m'n vader nog gehecht: een niet al te diepe snee in de muis van z'n hand. Eerst het bloeden stelpen, dan schoonmaken, vervolgens desinfecteren (sterilon), en vervolgens met zwaluwstaartjes de wondranden tegen elkaar 'geplakt'. En vervolgens natuurlijk goed afdekken...

Hoe verhoud dit zich tot de big-wet ?
Kan een slachtoffer in zijn hoedanigheid van arts zijn zoon in zijn hoedanigheid van EHV'er authoriseren om deze hechting uit te voeren.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 14 april 2005, 01:01:39
Is de toegevoegde waarde daarvan zo hoog, dat het de pijn en de bijbehorende stress, die sterilon in de wond veroorzaakt, e.e.a. rechtvaardigd dat geen kwartier gewacht kan worden ? En hoe verhoud zich dat tot de situatie dat je op de SEH rustig een uur mag wachten omdat hogere urgentie gevallen voorgaan.


Kanarie

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 14 april 2005, 08:38:27
Hoe verhoud dit zich tot de big-wet ?
Kan een slachtoffer in zijn hoedanigheid van arts zijn zoon in zijn hoedanigheid van EHV'er authoriseren om deze hechting uit te voeren.



Zwaluwstaartjes plakken lijkt me geen probleem voor de wet BIG hoor. (Lees goed, achter "gehecht" staat een dubbele punt, dus erna legt hij uit wat hij precies gedaan heeft en dus wat hij bedoelt met "hechten".)

En waarom zou je een kwartier willen wachten? Bedoel je hiermee de tijd die nodig is om bij de SEH of de huisarts te komen? Delta zegt immers zelf dat de snee niet diep was.


Mijns inziens heeft hij gewoon de wond verbonden. Hij en zijn vader (ongeacht of hij arts is; dit gegeven zorgt voor wat meer achtergrondkennis) hebben de inschatting gemaakt dat er verder geen professionele hulp noodzakelijk was.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 14 april 2005, 09:36:23
OK, even ter verduidelijking: Mijn vader is geen arts (mijn moeder wel, zij en een huisarts (vriend van ons die toevallig langskwam) hebben m'n werk beoordeeld en bewonderend goedgekeurd  ;D). Het was naar mijn beoordeling niet nodig om naar de huisarts of SEH te gaan, omdat deze wond met zwaluwstaartjes even goed kan genezen. En aub geen discussie starten of dit nou wel of niet zo is, het heeft een second opinion gehad van 2 artsen :P
En even over de BIG-wet: zwaluwstaartjes vallen daar absoluut niet onder. Als ik nou een naald en draad had gepakt was het uiteraard iets anders geweest ;)
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 14 april 2005, 09:40:30
Ennuh, de "pijn en stress van sterilon" is het wel waard om je een ritje SEH/HA te besparen, een uur te moeten wachten in de wachtkamer (een ondiepe wond is nou niet echt spoedeisend), in ruil daarvoor hetzelfde werk te krijgen, misschien met als verschil dat er draad gebruikt wordt, misschien ook niet, en vervolgens een vette rekening (naar je verzekeraar) gestuurd te krijgen. ..
Arts  www.alphalog.nl


Paul SEH

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 14 april 2005, 21:42:16
OK, even ter verduidelijking: Mijn vader is geen arts (mijn moeder wel, zij en een huisarts (vriend van ons die toevallig langskwam) hebben m'n werk beoordeeld en bewonderend goedgekeurd  ;D). Het was naar mijn beoordeling niet nodig om naar de huisarts of SEH te gaan, omdat deze wond met zwaluwstaartjes even goed kan genezen. En aub geen discussie starten of dit nou wel of niet zo is, het heeft een second opinion gehad van 2 artsen :P
En even over de BIG-wet: zwaluwstaartjes vallen daar absoluut niet onder. Als ik nou een naald en draad had gepakt was het uiteraard iets anders geweest ;)
Het is prima opgelost op deze manier. Dagelijks krijgen we patienten op de SEH die door een EHV-er "gehecht" zijn met zwaluwstaartjes. Dat is dan prima gedaan. Alleen wordt op een SEH de boel er weer afgehaald om het opnieuw te beoordelen en dan weer opnieuw te sluiten met steristrips (dat is een ander woord voor zwaluwstaartjes). Kost de maatschappij erg veel geld en levert verder niets op dan alleeen maar extra wachttijd en onemak voor de patient.
Als je het zelf kunt oplossen is dat prima. en iedereen kent natuurlijk wel een verhaal over iemand waarbij het mis is gegaan met het een of het ander. Denk logisch na en durf verantwoording te nemen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 15 april 2005, 02:25:18
Als je het zelf kunt oplossen is dat prima. en iedereen kent natuurlijk wel een verhaal over iemand waarbij het mis is gegaan met het een of het ander. Denk logisch na en durf verantwoording te nemen.

Helemaal mee eens, maar eigen veiligheid is niets meer dan het bewust nemen van aanvaarde risico's.

Wat aanvaarde risico's zijn wordt altijd achteraf bepaald. als het goed gaat is iedereen gelukkig, maar als het fout gaat is iedereen vergeten dat gezegd is dat het ooit fout kon gaan.

Mijn baas heeft al vele vele tienduizenden prikpillen aan tevreden klanten verkocht en kent inmiddels ook 10 klanten waar het mis ging.

Het staat in de bijsluiter en de betrouwbaarheid is nog steeds erg hoog, maar dat weerhoud deze klanten er niet van om een miljoenen claim neer te leggen.

Het gaat er mij niet om wie er in deze gelijk heeft, maar dat een zeer kleine kans een kans is. We kopen staatsloten met de jackpot omdat we niet willen dat met een grootte orde gelijke kans bestaat dat de prijs op jou lot valt waar nee op staat.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #29 Gepost op: 16 april 2005, 22:49:52
wat betreft het reinigen van wonden....
In  "Evidence Based Practice" van april staat een artikel over de vraag:
"Met welke oplossing kunnen wonden het beste gereinigd worden zodat het risico op wondinfecties klein is ? Is dit fysiologisch zout of kraanwater ?

Conclusie van de meta studie:
Een onderzoek gaf aan dat kraanwater het infectiepercentage omlaag brengt, de overige onderzoeken geven aan dater geen verschil is in infectie en genezingspercentage tussen wonden die niet gereinigd zijn en wonden de gereinigd zijn met kraanwater of een andere oplossing"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources