Aantal centralisten per camera

Auteur Topic: Aantal centralisten per camera  (gelezen 3597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Flameon

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 15 februari 2013, 14:17:27
Hallo,

Ik mag van de gemeente het cameratoezicht gaan uitbreiden (beveiligingsbedrijf).
Ik heb over een week of zes a acht een capaciteit van ongeveer 60 a 70 monitoren in de cameratoezicht ruimte hangen.
Hoeveel beeldschermen is nu voor een centralist acceptabel?
Tuurlijk vraag ik dit ook intern, maar had ook graag een extern antwoord

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2013, 14:46:17
Tja dat hangt er maar van af wat voor een soort toezicht je wilt gaan houden...

Ik ben wel eens in een toezichtcentrale geweest waar men alleen met slimme camera's werkte. Een computer hield via parameters alle beelden bij. Alleen bij een afwijking kwamen de beelden in beeld bij de centralisten.

Bijvoorbeeld beweging in een bepaalde zone. Personen die langer dan een bepaalde tijd op een parkeerplaats verbleven. Meer dan x personen bij elkaar. etc.

Een erg mooi systeem. Dan heb je m.i. ook veel minder mensen nodig als wanneer je centralisten 70 beelden in de gaten wilt laten houden waar 99% van de tijd niets op gebeurd.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2013, 14:51:28
Jouw vraag is zo algemeen dat ik daar geen goed antwoord op kan geven.

Gaat het om zoveel monitoren en/of camera's?
Zijn het vaste of bedienbare (domes) camera's?
Wat moet je monitoren (mensen en/of goederen)?
Moet je mensen ook naar het waargenomen incident toepraten?

Hou je rekening met de wettelijke regelgeving m.b.t. tot beeldschermwerk en het feit dat als iemand intensief cameratoezichtwerk doet na ongeveer een half uur concentratieverlies heeft en dingen gaat missen?

etc.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2013, 15:04:27
Overigens kan een mens (ook vrouwen) maar één ding tegelijk, je kan onmogelijk in één oogopslag meerdere camera's uitkijken en ook daadwerkelijk iets waarnemen. Daarnaast spelen concentratie en eventuele andere taken (registreren, telefoneren etc) een (negatieve) rol.

Het kan natuurlijk handig zijn om enkele belangrijke camera's te projecteren op een "videowall", waar de operators zo nu en dan even globaal naar kunnen kijken. Het neerhangen van 70 monitoren zal echter niet heel effectief zijn, dan zou ik eerder kijken naar een systeem waarin de operator de camera's op zijn scherm kan selecteren en uitkijken. Dus één camera tegelijkertijd op het "uitkijkscherm" van de operator, eventueel gekoppeld aan een GIS en/of registratiesysteem.

(Let wel: Dit verhaal is zelf geredeneerd aan de hand van wetenschappelijke basiskennis en wat ik om me heen zie bij cameratoezicht centrales)

Ik zou ook bij andere korpsen c.q. bedrijven in de keuken gaan kijken om een passende oplossing te zoeken ;)

Flameon

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2013, 22:18:30
Thanks  O0
Dat systeem wat registreert bij bijzonderheden is wel erg aantrekkelijk.
Hoe heet dat? Kan ik wat meer google erop

Antwoord op de vragen:

Gaat het om zoveel monitoren en/of camera's?
Monitors

Zijn het vaste of bedienbare (domes) camera's?
Bedienbare

Wat moet je monitoren (mensen en/of goederen)?
Beide. Varierend van uitgaansgebied tot loods waar peperdure goederen staan etc

Moet je mensen ook naar het waargenomen incident toepraten?
Yep, bedoeling is dat medewerkers in de auto er naar toe rijden.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2013, 01:54:05
1 filmpje heb ik hieronder al gezet voor je waar je denk ik een redelijke indruk van kan krijgen zoals op 01:40 bijvoorbeeld.
Meer filmpjes omtrent Cameratoezicht kan je vinden door te klikken op de link Youtube.com zoekresultaat Cameratoezicht

Strict adviseert Politie Rotterdam Rijnmond in Cameratoezicht
Gepubliceerd op 14 jan 2013 strictube
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Flameon

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2013, 10:41:39
Kijk aan. Zoiets is goed idee.
Videowall. Bij bijzonder iets laten komen op scherm van medewerker.
Dan moet ik het misschien wel geregeld krijgen met 2 personen tijdens rustige nschten. Zoveel gebeurd er nl niet op die cams.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2013, 10:47:34
Zoveel gebeurd er nl niet op die cams.

Als je met deze insteek het management moet informeren dan wens ik je veel succes.
Op den duur wil men ook jouw toegevoegde waarde zien en niet alleen maar een mooi showmodel van kijk ons eens cameratoezicht hebben.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Flameon

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2013, 23:00:37
Ik ben de manager Kens.
Met die zin bedoelde ik, het is niet bv een uitgaansgebied wat continue aandacht nodig heeft. Of althans het merendeel van die cams/dagen niet.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2013, 23:21:17
Tja dat hangt er maar van af wat voor een soort toezicht je wilt gaan houden...

Ik ben wel eens in een toezichtcentrale geweest waar men alleen met slimme camera's werkte.

Als je een (grote) zak met geld meeneemt is er zo veel mogelijk.
Ik ken systemen waarbij gedeeltes van het beeld (b.v. voorbij rijdend verkeer) genegeerd wordt.
(maar de reflecterende verlichting 's avonds is dan weer een ander verhaal want dat beweegt op de verkeerde plaats)

Ik ken zelfs systemen waarbij geautoriseerde gebruikers aan de hand van o.a. gezichtsherkening e.d. uit beeld gefiltert worden.
Dan kijk je naar live beelden met de text "autorised user present" die als een onzichtbare man door beeld loopt en stoelen verplaatst en (kast)deuren en lades opend. Soms is er een bezoeker bij die wel in beeld komt.
(scheelt wel in de screening van de centralisten ^-^)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.