intramusculaire injectie

Auteur Topic: intramusculaire injectie  (gelezen 3667 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

cupido

• Gast
Gepost op: 11 april 2005, 15:23:02
geacht forum
wie kan me vertellen welke weg een intramusculaire- en een subcutane injectie volgt wanneer de injectievloeistof respectievelijk in spierweefsel en onderhuidsbindweefsel is geïnjecteerd
(sterk gedetailleerd a.u.b.)

groeten

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 11 april 2005, 15:26:26
geacht forum
wie kan me vertellen welke weg een intramusculaire- en een subcutane injectie volgt wanneer de injectievloeistof respectievelijk in spierweefsel en onderhuidsbindweefsel is geïnjecteerd
(sterk gedetailleerd a.u.b.)

groeten

Heb je al eens in diverse boeken en op internet gezocht??

witkopje

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 april 2005, 16:04:21
Heb je al eens in diverse boeken en op internet gezocht??

heeft cupido vast gedaan maar stond het nog moeilijker iets in de trant van volg de weg via het  ondersleutelbeenslagaderbotje. cupido heeft het ook nog ingelijst en opgehangen in zijn werkkamer.  cupio ik wil niet onvriendelijk zijn maar kan het ook iets eenvoudiger.

witteke

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 15 april 2005, 18:53:10
Medictatie ingespoten in de subcutis= onderhuids( onder opperhuid)= subcutane injectie) en in spierweefsel (intramusuclaier injectie) wordt langzaam aan het dichtsbijzijnde haarvaatje afgeleverd dat in de buurt van d einjectieplaats is gelegen en dan via de veneuze grote bloedsomloop (veneus=ader) over hele lichaam verspreid via het hart waar de medicatie uiteindelijk doorheen gaat en verschillende richtingen op kan gaan.

De snelheid waarmee de medicatie werkzaam is/wordt is dus minder hoog dan bij IV toediening. Via spierweefsel en onderhuid vindt een soort gereguleerde  afgifte af aan de haarvaten die zich in de buurt van die injectieplaats bevinden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

cupido

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 april 2005, 13:30:52
joffry bedankt,

weet je toevallig of de injectie nog een respons heeft door het lymfevatenstelsel als verwerking van lichaamsvreemde stoffen of heeft deze enkel alleen maar een respons op de verwonding na penetratie van de naald.

groeten jan

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2005, 23:13:11
Deze topic was gesloten, maar dat lijkt me niet de bedoeling, vandaar dat ik 'm weer heb geopend. ;)

Christian

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2005, 20:42:10
Had het al gemaild, maar bij deze als nog dan

Kleine moloculaire geneesmiddelen worden door de bloedbaan opgenomen, groot moluculaire stoffen kunnen die weg niet volgen door een bariere functie van het endotheel weefsel, denk bij voorbeeld aan macromoleculen als eiwitten, deze worden door het lymfesysteem via de ductus thoracicus alsnog in de circulatie opgenomen.

Plaatjes zijn niet zelf gemaakt, maar ik weet de bron ook niet meer helaas.........

[verwijderd door de admin]
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources